Auto

Opinie Sorin Pâslaru, ZF: Esenţa esenţei esenţei economiei. Top 10 companii reprezintă 8% din cifra de afaceri totală din economie, top 100 reprezintă 25%, iar top 1.000 înseamnă 47%. Din primele 10 firme, şapte sunt în zona auto: producţie de maşini sau de combustibili

Sorin Pâslaru, redactorul-şef al ZF

Sorin Pâslaru, redactorul-şef al ZF

Autor: Sorin Pâslaru

26.02.2020, 00:05 1190

A treia ediţie a top 1.000 cele mai mari companii din România certifică importanţa acestui produs pentru businessul românesc.

Primele 1.000 de companii merită analizate îndeaproape pentru că evoluţia lor dă măsura evoluţiei întregului ecosistem al afacerilor locale. Cele 1.000 de companii au o cifră de afaceri cumulată de 745 miliarde lei, reprezentând 47,7% din totalul cifrei de afaceri pe 2018, de 1.571 miliarde lei.

Ponderea top 1.000 creşte de la 47% la 47,4% pentru că dinamica cifrei de afaceri cumulate a primelor 1.000 de companii, de plus 15%, a fost mai mare decât dinamica cifrei de afaceri cumulate pentru toată economia de 10%. Top 100 are o pondere de 25%, iar top 10 de 8%.

Ce înseamnă asta? Înseamnă că avem o concentrare din ce în ce mai mare în economia românească, adică cei mari devin şi mai mari. Este un trend care merită să fie subliniat şi analizat pentru că este bine să ai jucători mari şi puternici, dar este bine să ai şi concurenţă şi companiile mici să alerge măcar la fel de repede ca cele mari.

Ziarul Financiar a dezvoltat de-a lungul timpului zeci de anuare şi suplimente.

Însă top 1.000 are ceva special. Este cel mai „greu“ anuar dintre toate. Are o greutate de 160 mld. euro.. Iar complexitatea acestuia constă în modul în care descrie, cu acurateţe, ce se întâmplă cu adevărat în economia românească.

Cele 1.000 de companii care reprezintă practic jumătate din businessul românesc sunt fiecare în centrul unui ecosistem: clienţi, furnizori, angajaţi, finanţatori şi alţi stake-holderi. Toţi sunt influenţaţi sau influenţează la rândul lor, în funcţie de puterea lor financiară sau economică, viaţa fiecăruia dintre cei 1.000 de primi jucători din economie.

De deciziile luate de o firmă precum Automobile Dacia, aflată pe primul loc după cifra de afaceri în 2018, cu 24,7 miliarde lei, depind nu numai cei 14.723 de angajaţi, ci şi alte sute de mii de salariaţi din industrii conexe.

Dacia, OMV Petrom, Rompetrol, Kaufland, Ford, BAT, Lidl sau Lukoil, adică primii 10 jucători din economie în 2018, reprezintă circa 10% din businessul total, însă influenţa lor directă în economie este mai mare de 10%, fiind poate până la un sfert.

Dacă top 1.000 este esenţa businessului românesc, atunci top 10 este esenţa esenţei. Ce ne spune esenţa esenţei despre evoluţia economiei în 2018? Că maşinile şi retailul sunt locomotivele economiei -  maşinile atât prin fabricare (Dacia, Ford), cât şi prin combustibilul care le alimentează (OMV Petrom, OMV Petrom Marketing, Rompetrol Rafinare, Rompetrol Downstream, Lukoil). Deci şapte din primii zece mari jucători sunt din aria auto – producători de maşini sau de combustibili pentru maşini. Mai sunt doi retaileri (Kaufland, Lidl), care îşi fac loc pas cu pas spre vârf şi un producător şi comerciant de ţigarete (BAT). Confirmând tendinţa, pe locul 11 şi 12 se bat pentru a intra în top 10 Carrefour (retail) şi StarAssembly (Uzina de motoare Daimler).

La intersecţia între retail şi auto sunt OMV Petrom Marketing şi Rompetrol Downstream, companiile care reprezintă partea de comerţ a coloşilor din petrol, OMV Petrom şi Rompetrol.

În context, este de analizat de ce austriecii de la OMV Petrom şi kazahii de la Petrom preferă să  împartă activităţile de marketing şi vânzare a carburanţilor în companii separate. Este şi mai interesant că în ultimii ani, 2017-2018, OMV Marketing cu doar 210 salariaţi are o cifră de afaceri chiar mai mare decât a companiei-mamă a OMV Petrom.

Pentru o companie cotată la Bursa de Valori cum este Omv Petrom SA este neobişnuit ca o subsidiară a sa, OMV Petrom Marketing SA, să aibă o cifră de afaceri mai mare decât societatea-mamă.

Este o întrebare dacă în Austria, OMV SA, de asemenea cotată, la bursa din Viena, are o subsidiară OMV Marketing care să aibă o cifră de afaceri mai mare decât cea a companiei-mamă.

Trecând peste aceste aspecte de organizare contabilă şi optimizare fiscală, dominaţia top 10 companii din România de către firme din auto şi producţia de combustibil petrolier poate deveni o  provocare pentru următoarele decenii.

Astăzi în lume se discută serios despre noi modele de business  în industria de automobile: maşini electrice, maşini autonome. România a crescut pe baza petrolului şi a industriei auto în ultimii 30 de ani şi noile tendinţe vor pune la grea încercare această coloană vertebrală a businessului românesc, bazată pe mobilitate.

Noile soluţii de mobilitate urbană şi interurbană pot veni ca un tăvălug în următorii ani astfel încât să avem de-a face cu aşa-numitul fenomen de disruption. Este remarcabil totuşi, până să vorbim de viitor, faptul că unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume, Ford, şi-a majorat substanţial cifra de afaceri în 2018 faţă de 2017, de la 4,8 mld. lei la 10,5 mld. lei.

Din expertiza pe care o are, România va putea avea un cuvânt de spus în viitor în industria auto şi în noile metode de alimentare cu energie electrică, având în vedere potenţialul energetic, însă ar fi necesar un curaj mai mare al implicării jucătorilor locali, eventual şi cu ajutorul statului, spre exemplu în conceperea unui automobil electric local, aşa cum face Turcia.

Aceasta este doar o linie care se poate desprinde din analiza acestui top, însă pe fiecare segment industrial: materiale de construcţii, industrie alimentară, transporturi, agricultură, hoteluri şi restaurante, top 1.000 ne poate da ipoteza, dar şi concluzia asupra fiecărei probleme din economia românească. Nu ne rămâne decât să încercăm o demonstraţie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO