Ford România va lansa în producţie la Craiova un al treilea model în 2023, iniţial cu motorizări pe benzină şi diesel, iar din 2024 cu motor electric, în urma unei noi investiţii de 300 mil. dolari.
Ford Craiova devine cea de-a treia uzină a americanilor din Europa care va produce autovehicule electrice începând cu anul 2024. Viitoarea maşină electrică va fi o utilitară uşoară, de clasă mică ce va fi iniţial lansată în producţie în 2023 cu motorizări convenţionale pentru ca în 2024 să primească o motorizare electrică. Pentru viitorul model americanii au anunţat o nouă investiţie de 300 mil. dolari, iar valoarea totală a investiţiilor va urca astfel la 2 mld. dolari.
„Uzina Ford Craiova este recunoscută pentru competitivitate şi flexibilitate în operaţiunile sale de talie mondială. Planul nostru de a construi acest nou vehicul comercial uşor în România reflectă parteneriatele noastre fructuoase şi continue cu furnizorii locali şi comunitatea, precum şi succesul întregii echipe Ford Craiova,“ a declarat Stuart Rowley, preşedintele Ford Europa.
În România există în prezent o singură fabrică în care s-ar putea produce baterii, a Prime Motors, din care Rombat deţine 35%, însă lansarea în producţie a unei maşini electrice ar putea atrage noi furnizori.
Anunţul cu privire la un automobil electric produs în România vine la un an de când francezii de la Renault au prezentat Dacia Spring, primul automobil electric sub brand autohton, automobil care însă este produs de către Dongfeng-Nissan în China fără ca aceasta să aibă componente produse sau proiectate în România.
Viitorul model va veni în completarea gamei actuale formate din SUV-urile Puma şi EcoSport. Având în vedere că EcoSport a împlinit deja opt ani de când a fost lansat, este posibil ca în următorul an să fie anunţat un succesor al acestuia. Americanii au subliniat că noul model nu înseamnă eliminarea unuia deja existent la Craiova. Astfel, producţia viitoarei utilitare ar putea veni în completarea celor deja peste 1.000 de maşini asamblate zilnic în uzină.
„Această nouă investiţie în viitorul fabricii din Craiova demonstrează, încă o dată, speranţa companiei Ford că guvernul din România va asigura toate îmbunătăţirile cheie promise pentru a sprijini un mediu competitiv de producţie în regiune, inclusiv în ceea ce priveşte infrastructura de transport, care este esenţială“, a mai spus Rowley.
Săptămâna trecută, într-un interviu în cadrul emisiunii Investiţi în România!, primarul Craiovei, Olguţa Vasilescu, declara pentru ZF că urmează o serie de întâlniri alături de Ford România cu companii din industria auto pentru a atrage noi furnizori în proximitatea uzinei.
În ceea ce priveşte infrastructura, anul acesta va fi livrat jumătate din drumul expres Craiova-Piteşti, care include cele mai importante loturi prin care vor fi ocolite Balş şi Slatina. Până în 2024 ar trebui finalizate lucrările şi la tronsonul dintre Slatina şi Piteşti.
Pe de altă parte, americanii au nevoie şi de investiţii urgente în sistemul feroviar, ignorat de autorităţi, de autostrada Piteşti-Sibiu dar şi de o viitoare autostradă Craiova-Lugoj pentru a lega direct Craiova de infrastructura vest-europeană.
Ford Europa a anunţat la mijlocul lunii februarie un plan de a investi 1 miliard de dolari în uzina din Köln, Germania pentru a produce acolo din 2023 un automobil electric pentru piaţa europeană. Acesta va fi proiectat pe aceeaşi platformă MEB cu Volkswagen ID.3. Pe de altă parte, utilitara care va fi produsă la Craiova nu va fi proiectată pe platforma MEB a VW, ci pe una a Ford.
Ford are în plan ca până la jumătatea anului 2026 în Europa gama să să fie reprezentată de maşini electrice sau hibride plug-in, iar din 2030 să producă numai maşini electrice