Auto

La o plimbare cu Renault Megane II

28.05.2003, 00:00 66

Megane, una dintre cele mai “productive” familii de automobile din gama producatorului francez Renault, a ajuns anul trecut la capatul puterilor, dupa patru milioane de exemplare vandute. "Urmasul" Megane II ar trebui, spun cei de la Renault, sa-si depaseasca in vanzari predecesorul cu peste 1,5 milioane de unitati, mai ales ca a implicat investitii de mai bine de doua miliarde de euro. La sfarsitul saptamanii trecute, am condus doua variante ale noului Megane, cu ocazia unui drive-test organizat de importatorul Renault Romania.
La fel ca si modelul Renault din clasa superioara - Vel Satis, noul Megane socheaza de la prima privire. Design-ul nonconformist ii imparte pe cei care privesc pentru prima data automobilul in doua categorii. Sunt pe de o parte cei care gasesc acest design mult prea indraznet pentru un automobil din clasa compacta. Sunt pe de alta parte altii care vor iubi noul Megane de la prima vedere, acestia din urma regasindu-se pe deplin in design-ul avantgardist. Altfel spus, parerile sunt impartite, insa masina nu lasa pe nimeni indiferent.
De altfel, modul cum va fi primit design-ul inovator al noului Megane reprezinta cheia succesului/insuccesului pe care il va avea pe piata. Potrivit reprezentantilor Renault, “publicul” primei familii de Megane a evoluat inre timp si prefera sa conduca un automobil care sa le permita sa iasa in evidenta.
Inovatiile Megane II continua si la interior. Astfel, pe langa sistemul de demaraj cu card, inaugurat pe Laguna II, noul Megane este primul automobil de serie care prezinta conceptul “Touch design”. Potrivit Renault, acest concept inseamna ergonomie impinsa la maximum. Altfel spus, materialele trebuie sa te imbie sa le atingi, iar comenzile trebuie sa se afle exact acolo unde ar fi natural sa fie amplasate. Un alt element ce iese imediat in evidenta la interior este si frana de mana, al carui maner trimite cu gandul la avioane.



Diesel cu vlaga
Dar sa trecem la partea cea mai interesanta, adica modul cum s-a comportat la drum noul Megane. Am avut ocazia sa testam noul model atat in aglomeratia din oras, la drum intins, dar si pe serpentinele care urca de la Sinaia la Cota 1.400.
Din cele cinci variante de motorizare disponibile pe piata romaneasca, am testat doua: una pe benzina cu motor de 1,6 litri, de 115 cai-putere, si modelul turbo diesel dCi de 1,9 litri, de 120 cai-putere. Ambele variante aveau cutie manuala, prima in cinci trepte, a doua in sase.
Preferata noastra a fost varianta diesel, al carui cuplu maxim de 270 de Nm, disponibil la doar 2000 de rotatii pe minut a lasat impresia unei masini care "sare" atunci cand apesi pedala de acceleratie.
Mai mult, daca adaugam si faptul ca in regim mixt, motorul turbo diesel cu punte comuna de 1,9 litri “inghite” doar 5,4 litri. Viteza maxima este de 196 de kilometri pe ora, insa valoarea este mai mult simbolica avand in vedere calitatea soselelor din Romania, unde, mai nou exista limitari de viteza la 60 de kilometri pe ora si in cazul autostrazii Bucuresti-Pitesti.



Cea mai mica de 5 stele
Siguranta este la randul ei unul dintre punctele forte al noului Megane. Modelul este singurul automobil din clasa compacta care a primit cinci stele, adica punctaj maxim, la testele de siguranta desfasurate de organismul independent Euro NCAP. Sistemele de siguranta activa inlcud ABS cu repartitor electronic al fortei de franare (EBV) cuplat la asistenta la franarea de urgenta. Sistemul de protectie Renault de a treia generatie este actorul prncipal al elementelor de siguranta pasiva. Acesta cuprinde sase airbaguri: airbaguri frontale adaptabile, airbaguri laterale pentru torace pentru locurile din fata, airbaguri pentru cap pentru locurile din fata si din spate, combinate cu centuri adaptabile cu dubla pretensioanre (simpla la locurile laterale spate) si limitator de efort.
Megane II dispune si de cateva sisteme de asistenta inedite si totodata foarte practice. Astfel, stergatoarele se pornesc automat in cazul in care incepe ploaia, iar farurile se aprind in momentul in care intrati in tunel sau scade vizibilitatea. Mai mult, presiunea din pneuri este supravegheata electronic, iar farurile cu xenon isi adapteaza inaltimea in functie de viteza de deplasare.



Pe lista de asteptare
Pe langa cele doua motorizari prezentate mai sus, pe piata sunt disponibile inca trei variante. Doua dintre acestea sunt pe benzina - 1,4 litri si 2 litri - si dezvolta 98, respectiv 136 de cai-putere, iar cea de-a treia este tot un turbo diesel cu puncte comuna de 1,5 litri si 80 de cai-putere.
Din toamna vor fi disponibile pe piata locala si variantele tricorp (in trei volume) si break ale Megane, urmand ca de anul viitor sa isi faca aparitia si varianta coupe-cabriolet.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO