Auto

Iveco Eurocargo sau cum este o plimbare cu camionul prin Europa

21.05.2003, 00:00 76

Dupa decapotabile, coupe-uri, automobile de teren, a venit si randul camionelor sa apara in pagina auto a Ziarului Financiar, caci indiferent cat de atractive sunt sau nu, aceasta piata nu este de loc de neglijat, vanzarile fiind estimate anual la 200-300 de milioane de euro in Romania.
Subiectul acestui drive-test este Eurocargo, adica ultimul model de camion din gama medie lnsat saptamana trecuta de producatorul italian Iveco, membru al grupului Fiat, cu care am avut ocazia sa facem un drive-test pe unul din circuitele de teste ale grupului italian.Dotat cu aer conditionat si radio cu patru boxe, Eurocargo a beneficiat, dupa modelul autoturismelor, de aportul unei celebre case de design italiene - Bertone. De altfel, Bertone este unul dintre partenerii traditionali ai grupului Fiat. Amprenta Bertone in cazul noului camion Iveco inseamna in primul rand detasarea fata de liniile drepte si forma rigida a camionelor clasice. Eurocargo beneficiaza astfel de forme rotunjite si un design mai "soft", apropiat de cel al van-urilor si al automobilelor. Reprezentantii Bertone spun insa ca noul design nu este doar un moft si o moda, ci a avut la baza argumente de rentabilitate: coeficientii aerodinamici sunt superiori modelelor anterioare, ceea ce se traduce intr-un consum mai redus de carburant si in final in rentabilitate mai ridicata pentru companiile de transport sau distributie. Cea mai interesanta modificare fata de precedentul model Eurocargo este reprezentata insa de noua grila si deflectoarele de aer care permit, spun cei de la Bertone, ca usile, manerele si geamurile sa fie mai curate.

ABS si EBD
Elementele de siguranta activa si pasiva nu sunt in cazul camionului Iveco cu aproape nimic mai prejos decat cele pe care le au automobilele de serie. Dotarile Eurocargo includ ABS (sistem impotriva blocarii rotilor la franare) cu EBD (repartitor electronic al fortei de franare).Noul design-ul Eurocargo este evident si la interior. Acum, bordul include un ecran cu cristale lichide, care afiseaza informatii despre nivelul si temperatura uleiului, aer conditionat, precum si distanta ramasa pana la urmatoarea revizie. Si apropos de intervalul dintre revizii, acesta a fost extins in cazul noului Eurocargo la 80,000 de kilometri.

111 anul trecut
Cine va cumpara insa camioanele Eurocargo ? Potrivit celor de la Iveco, tinta principala este reprezentata de comapniile de inchirieri, cele din domeniul serviciilor de posta si curierat sau companiile care desfasoara activitati de transport de alimente.Investitiile implicate de noul model Eurocargo au depasit 100 de milioane de euro, insa acestea au permis o reduce a costurilor de mentenanta cu 25-35% fata de vechiul model.Anul trecut, vechea generatie Eurocargo a totalizat vanzari de 111 unitati. Pentru noul model, care va fi lansat pe piata in toamna, obiectivul de vanzari este de 60 de unitati, urmand ca anul viitor sa se depaseasca 120 de unitati. Pretul fara taxe al modelului Eurocargo incepe la 34.000 de euro in cazul modelului de 7,5 tone, varianta necarosata. Pentru varianta carosata, pretul va creste in jur de 41,000 de euro.

Cine vinde in Romania ?
Piata romaneasca de autovehicule comerciale (adica peste 3,5 tone) a depasit anul trecut 4,500 de unitati, in crestere usoara fata de anul 2001. Cea mai mare parte (peste 4,000 de unitati) este insa reprezentata de vanzarile din import, producatorul local Roman contribuind cu putin peste 400 de unitati.Cea mai vanduta marca de import este Iveco, cu peste 1,700 de unitati vandute in 2002, urmata de Mercedes si Volvo, cu 800 si respectiv 500 de unitati vandute in 2002.Si pe segmente, situatia este aproape aceeasi. Astfel, in cazul camioanelor usoare (intre 3,5 si 6 tone), liderul de piata este modelul Iveco Daily cu aproape 1,000 de unitati vandute. Mercedes detine locul doi cu aproape 500 de modele Sprinter vandute.Segmentul mediu (intre 6 si 18 tone)  este dominat de Iveco, cu modelele Daily (315 unitati vandute) si Eurocargo (111 unitati vandute), Roman (190 de unitati vandute) si Mercedes (peste 70 de unitati vandute).In cazul camioanelor grele (de peste 18 tone), situatia este diferita. Liderul pietei romanesti este Volvo, care cu cele peste 500 de camioane vandute in 2002 a depasit producatorul italian Iveco (300 de unitati vandute). Pentru locul trei se lupta Mercedes (255 de unitati vandute) si Roman (240 de unitati). Cea mai puternica evolutie a avut-o anul trecut producatorul francez Renault, care aproape si-a dublat vanzarile, depasind 100 de unitati anul trecut. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO