Auto

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 23% în primele 6 luni faţă de perioada similară din 2021

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 23%...

Autor: Gabriel Pecheanu

13.07.2022, 16:13 111

Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creştere la şase luni 2022 (+23,2%) faţă de 2021, iar autoturismele “electrificate” au o creştere de 122,7%, realizând o cotă de piaţă de 20,4%, potrivit unei analize APIA.

„După evoluţia importantă a primelor luni, iunie 2022 vine cu o scădere de 7,8% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent, scădere înregistrată după 5 luni de creştere de la începutul acestui an. Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna iunie 2022 este în creştere cu 8,9% faţă de perioada similară din anul 2020 şi cu 20,0% in scădere faţă de iunie 2019”, potrivit datelor DRPCIV prelucrate de APIA.

În piaţa naţională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după şase luni din 2022, este condus de către Dacia (16.434 unităţi), urmată de Ford (6.139 unităţi), Toyota (5.050 unităţi), Hyundai (4.630 unităţi), Renault (4.550 unităţi), Volkswagen (4.220 unităţi), Skoda (3.962 unităţi), Mercedes Benz (3.556 unităţi), Peugeot (2.090 unităţi) şi Kia (1.379 unităţi).

„APIA constată cu bucurie o evoluţie pozitivă a pieţii de maşini noi din România în prima jumătate a anului 2022, având o creştere seminificativă faţă de perioada similară a anului trecut. Organizaţia noastră a susţinut activitatea operatorilor din business-ul auto - importatori, dealeri, agenţi – în faţa autorităţilor, pentru a oferi clienţilor de automobil din România condiţii cât mai bune. În ciuda multiplelor crize prin care trece industria auto la nivel global, APIA reuşit să aibă un dialog constructiv cu ministerele şi agenţiile guvernamentale, care să ofere mai multă predictibilitate pentru consumator.

Programele Rabla - la care APIA a fost un partener important al Ministerului Mediului si al AFM – Administraţia Fondului de Mediu, sunt un bun exemplu în acest sens. APIA evoluează către o organizaţie a Mobiltăţii ce grupează actorii importanţi din toate domeniile implicate în acest fenomen naţional şi global. Încă de la lansarea de către Comisia Europeană a programului „Fit for 55”, Asociaţia noastră a militat pentru o analiză detaliată şi o înţelegere profundă a schimbărilor majore cerute de acest program. Între timp, prin votul din Parlamentul Europei şi al Consiliului European, programul CE a devenit lege şi va fi aplicat pe întreg teritoriul UE. APIA îşi propune un dialog serios cu guvernul României pentru a stabili de urgenţă cele mai bune măsuri şi etape necesare evoluţiilor implicate până în 2035, cand vom avea vânzarea de automobile noi cu emisii zero. În acest sens, APIA a avansat deja o serie de iniţiative care să contribuie serios la evoluţia spre electromobilitate a pieţii româneşti. Noi credem ca realizarea unui program / calendar naţional care să facă trecerea la electromobilitate într-un mod transparent, etapizat, tinând cont de nevoile şi posibilităţile consumatorului de automobil, este fundamental pentru tinta asumata pentru 2035”, spune Dan Vardie, Preşedinte APIA

Potrivit anazilei, autoturismele (care reprezintă aproximativ 83% din total) au înregistrat, în luna iunie 2022, un volum de 10.930 unităţi, cu 7,0% mai puţin decât în luna similară din 2021.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele şase luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 24,5% faţă de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 26,4% faţă de primele şase luni din 2021 şi deţin o cotă de 14,5% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după şase luni din 2022, o cotă de piaţă de 20,4%, care depăşeşte cu 5,9% si 3.460 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Ca şi în anul 2021, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achiziţiile din această categorie s-au dublat (+122,7%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+411,7%) şi a celor plug-in hybrid (+119,3%).

Cu atât mai mult, în primele şase luni din anul 2022, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 2.385 unităţi, model lansat în 2021, cu o creştere de 37 ori faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 279 unităţi, cu o creştere de 19 ori faţă de 2021, Hyundai Kona cu 233 unităţi, în creştere cu 356,9%, Volkswagen e-UP! cu 209 unităţi, în creştere cu 39,3% şi Renault Zoe cu 135 unităţi, în creştere cu 84,9%.

În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 208 unităţi, +252,5%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 143 unităţi, +138,3%, Hyundai Tucson cu 121 unităţi şi o creştere de 611,8%, Renault Captur cu 119 unităţi, în creştere cu 11,2% şi Mercedes Benz GLC cu 115 unităţi, în creştere cu 51,3%. Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.203 unităţi, în creştere cu 30,3% faţă de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 987 unităţi şi 14,2% creştere, apoi Toyota RAV4 cu 763 unităţi, în creştere cu 23,7%.

„În primul semestru al anului curent continua cresterea livrarilor in ceea ce priveste autovehiculele “ electrificate “ total sau parţial, în raport cu celelalte tipuri de maşini care folosesc încă motoarele termice. Este un fenomen la care ne aşteptam, ţinând cont de facilităţile oferite de către autorităţile române - cu care APIA a purtat şi poarta, în continuare, un dialog permanent - alături de tendinţele manifestate la nivel global. Pentru anul în curs, ca şi pentru următorii ani, rămâne o provocare pentru industria de profil satisfacerea cerererii in creştere pentru autovehicule non poluante împreună cu realizarea, de către factorii responsabili, a unei infrastructuri eficiente de încărcare a bateriilor, atât din punctul de vedere al timpilor de încarcare cât şi al localizării acestora”, afirmă Mihai Ivănescu, vicepreşedinte APIA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO