Auto

Industria auto europeană este într-o criză severă şi va acţiona ca o frână pentru revenirea economiilor est-europene din recesiunea provocată de pandemie

Volkswagen, cel mai mare constructor auto din lume, care deţine Skoda din Cehia şi are fabrici în Ungaria, Slovacia şi Polonia, a raportat pierderi brute de 1,4 miliarde de euro pentru primul semestru al acestui an. În Ungaria, grupul german produce sub marca Audi.

Volkswagen, cel mai mare constructor auto din lume, care deţine Skoda din Cehia şi are fabrici în Ungaria, Slovacia şi Polonia, a raportat pierderi brute de 1,4 miliarde de euro pentru primul semestru al acestui an. În Ungaria, grupul german produce sub marca Audi.

Autor: Bogdan Cojocaru

02.08.2020, 16:36 2073

♦ Cu producţia de maşini lovită de oprirea activităţii fabricilor în timpul carantinelor şi cu multe uzine funcţionând încă la capacitate redusă,  industria auto va fi probabil mai grav afectată.

Ultimele rezultate financiare ale marilor producători auto europeni şi din alte părţi ale lumii care au producţie în Europa arată o criză de o duritate fără precedent pentru industrie: pierderi record pentru Renault, pierderi brute semestriale de miliarde de euro pentru Volkswagen şi Daimler şi rezultate trimestrial negative pentru toţi marii constructori de maşini americani.

Acestea sunt veşti rele pentru economiile central şi est-europene care s-au reindustrializat pe bazele sectorului auto.

Industria constructoare de maşini, de mult timp un motor al creşterii economice în Europa Centrală şi de Est, va fi probabil anul acesta una dintre cele mai puternice frâne pentru eforturile regiunii de a-şi reveni de pe urma impactului pandemiei de Covid-19, scrie Reuters.

După căderea regimurilor comuniste est-europene în urmă cu trei decenii, producătorii auto străini au investit foarte mult într-o regiune cu forţă de muncă ieftină şi productivă.

Sectorul auto a devenit o sursă importantă de investiţii străine, de locuri de muncă şi creştere economică. Însă, cu producţia de maşini lovită de oprirea activităţii fabricilor în timpul carantinelor şi cu multe uzine funcţionând încă la capacitate redusă,  industria auto va fi probabil mai grav afectată de COVID-19 decât multe altele.

Aceasta este o veste proastă pentru Cehia, Ungaria şi Slovacia, care depind economic în special de industria auto, notează Reuters. „Se preconizează că acest sector va suferi cea mai mare scădere din toată industria manufacturieră din regiune.

Aici recuperarea va fi cea mai lentă, astfel că ar putea fi una dintre principalele frâne pentru PIB“, a declarat Peter Virovacz, economist la ING. Grupul auto german Volkswagen, cel mai mare constructor auto din lume, care deţine Skoda din Cehia şi are fabrici în Ungaria, Slovacia şi Polonia, a raportat pierderi brute de

1,4 miliarde de euro pentru primul semestru al acestui an, faţă de un rezultat pozitiv de 9,6 miliarde de euro în perioada similară a anului trecut.

În trimestrul II, pierderile s-au situat la 2 miliarde de euro. Daimler, tot din Germania, cu o fabrică enormă în Ungaria, a înregistrat pierderi nete de 1,9 miliarde de euro în trimestrul II (nici în trimestrul II al anului trecut rezultatul nu a fost mai încurajator: pierderi de 1,2 miliarde de euro). Însă CEO-ul Ola Kallenius a asigurat că „vedem acum primele semne de revenire a vânzărilor“.

Daimler are cele mai bine vândute maşini de lux din lume.

Compania a anunţat că nu va mai construi sedanuri Mercedes-Benz la fabricile din SUA şi Mexic pentru a reduce costurile.

Ziarul german scrie, citând surse din companie, că Daimler analizează dacă să vândă o uzină din Brazilia.

Renault, constructor auto francez cu o fabrică majoră în România, a înregistrat în primul semestru pierderi operaţionale de 2 miliarde de euro, faţă de un profit de 1,5 miliarde de euro în anul anterior. Compania a apelat la cel mai puternic acţionar al său, statul francez, pentru ajutor în timpul pandemiei, acceptând un împrumut garantat de guvern de 5 miliarde de euro, notează Bloomberg.

Asociaţiile industriei auto din Cehia, Slovacia, Ungaria şi Polonia au transmis în aprilie altor state şi instituţii europene că sectorul asigură cumulat 1,3 milioane de locuri de muncă direct şi indirect în cele patru economii şi reprezintă aproape o cincime din producţia de autovehicule a UE.

Sectorul generează 4-6% din PIB-ul Ungariei şi o zecime din PIB-ul Cehiei.

În Slovacia, acesta reprezintă 13% din PIB şi jumătate din producţia industrială. Unii producători de maşini din regiune se aşteaptă ca producţia să scadă cu 20-25% în acest an, reflectând reducerea producţiei la nivel mondial.

În aceste condiţii, PIB-urile vor avea de suferit. Comisia Europeană estimează o scădere economică de -7,0% în acest an pentru Ungaria, de -7,8% pentru Cehia şi un plonjon de -9,0% pentru Slovacia. PIB-ul Poloniei, care este mai puţin dependent de sectorul auto, ar urma să scadă cu -4,6%. Constructorii auto au evitat disponibilizările în masă în regiune şi readuc personal, majorând treptat numărul de schimburi - şi producţia - respectând regulile de distanţare socială.

Daimler a anunţat că fabrica sa din Ungaria funcţionează în două schimburi şi va reintroduce un al treilea din prima săptămână a lunii august. Kia Motors Slovacia, subsidiară a Kia Motors din Coreea de Sud, urmăreşte să reintroducă  schimbul trei din septembrie. „În a doua jumătate a anului 2020 sperăm la mai multe comenzi şi la o îmbunătăţire a situaţiei de pe piaţa auto, astfel încât să putem folosi pe deplin capacitatea de producţie“, a spus un purtător de cuvânt al companiei. Producţia slovacă a Kia a scăzut cu -27% în prima jumătate a anului. Groupe PSA Slovacia, deţinut de producătorul francez PSA Peugeot, a asigurat că are suficiente comenzi până în toamnă. Rezultatele financiare ale grupului arată că acesta a rămas profitabil în primul semestru „ profit net de aproape 600 de milioane de euro. PSA nu a detaliat însă rezultatele pe trimestre. În Ungaria, Suzuki, companie niponă, se aşteaptă la o scădere a producţiei de -20% în acest an comparativ cu prognoza iniţială. Compania a revenit la două schimburi la mijlocul lunii iulie. Asociaţia Industriei Auto din Cehia prevede că producţia din ţară va scădea cu o cincime în 2020 şi că veniturile se vor reduce cu cel puţin 215 miliarde de coroane (8,2 miliarde euro). În scrisoarea lor din aprilie, cele patru asociaţii naţionale din industria auto au solicitat UE restabilirea rapidă a lanţurilor de aprovizionare, sprijin financiar şi revizuirea cerinţelor de reglementare. Peter Erdelyi, preşedintele Asociaţiei Maghiare a Importatorilor de Maşini, a declarat că nu a venit încă niciun răspuns. Mii de furnizori de componente, care angajează zeci de mii de oameni în Europa Centrală şi de Est, au fost, de asemenea, izbiţi de şocul recesiunii din industrie. Koyo Bearings din Cehia, parte a JTEKT Corporation din Japonia, funcţionează la 70% din nivel de dinainte de pandemie. „Ne aşteptăm la creşterea treptată a cererii“, a spus Petr Novak, directorul de la Koyo,. „Dar nu vom atinge nivelurile pre-pandemice decât poate la mijlocul anului 2021. Acesta este cel mai optimist scenariu al nostru.“ Novak a spus că Europa, care reprezintă 80% din vânzările fabricii, nu şi-a revenit atât de mult pe cât spera şi că există îngrijorări cu privire la un al doilea val de Covid. Compania îşi face acum plănificarea de la săptămâna la alta, cu mulţi dintre cei 470 de angajaţi lăsaţi acasă prin scheme guvernamentale de sprijin pentru întreprinderile afectate de pandemie, a spus el. Producătorul de piese din plastic FAMU Kft, de lângă Budapesta, planifică doar pentru următoarele câteva săptămâni. „Strategia noastră de supravieţuire a fost cucerirea de noi pieţe şi afaceri în electronice şi alte segmente“, a spus Jozsef Nyiro, care conduce compania. Peste Atlantic, General Motors a înregistrat pierderi de 800 de milioane de dolari în trimestrul doi, deşi a reuşit să redeschidă fabricile în acea perioadă. De la Ford Motors este aşteptată o pierdere de 4,9 miliarde de dolari, iar de la Fiat Chrysler un rezultat negativ de 2,3 miliarde de dolari.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO