Auto

Ian Pearson, Ford România: Voi vizita şantierul drumului expres Craiova-Piteşti în fiecare lună alături de ministrul transporturilor. Ministrul promite centură la Balş până la finalul anului

Ian Pearson, Ford România: Voi vizita şantierul...

Autor: Bogdan Alecu

02.07.2019, 18:19 574

La doar trei zile de când Ian Pearson, preşedintele Ford România a postat pe facebook imaginile cu şanterul gol de pe drumul expres Craiova-Piteşti şi pe care nu s-a mai lucrat din data de 22 mai când a fost inaugurat oficial, acesta a fost invitat de către Răzvan Cuc, ministrul transporturilor alături de Narcis Neaga, directorul CNAIR pentru a i se prezenta detaliat informaţiile.

"Le mulţumesc dlui ministru şi dlui director că au venit pe şantier astăzi, am avut anterior o discuţie deschisă şi optimistă. Ministrul şi directorul au răspuns la întrebările tehnice şi am căzut de acord cu privire la anumite puncte cheie care cu siguranţă trebuie respectate şi ministrul a promis că în fiecare lună ne vom întâlni aici şi vom merge fizic pe şantier pentru a monitoriza lucrările", a declarat Ian Pearson, preşedintele Ford România.

El a postat pe facebook duminică faptul că “după ce a durat aproape o oră să trec prin Balş săptămâna trecută, am dorit să verific progresul realizat la construcţia noului drum expres Craiova-Piteşti, în special la lucrările la centura ocolitoare de la Balş. Trumul tehnic a demarat pe 22 mai cu o declaraţie că centura ocolitoare a Balşului va fi gata până la finalul anului. Aşa cum se poate vedea din fotografiile realizate ieri (sâmbătă 29 iunie – n.red.) lucrările nu au progresat prea mult de la demarare. Construcţia acestui drum nu este doar vitală pentru oamenii şi afacerile din Craiova, ci pentru toţi românii din sudul ţării. Voi continua să monitorizez lucrările realizate şi sper că promisiunile să fie îndeplinite".

"Noi ne-am asumat, am vorbit cu constructorul român, care a înţeles problema variantei de ocolire de la Balş şi volumul foarte mare de trafic, iar prioritare sunt vairantele de ocolire de la Balş şi Slatina. Până la finalizarea variantei de ocolire de la sfârşitul acestui an, am discutat cu CNAIR pentru montarea de semaforizare inteligentă în Balş. INiţial trebuia finalizat în septembrie şi l-am devansat pentru sfârşitul lunii iulie. Deja s-au montat pilonii şi la finalul lunii", a declarat ministrul transporturilor.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reacţionat marţi, 2 iulie, la postarea lui Ian Pearson, preşedintele Ford România cu privire la construcţia drumului expres Piteşti-Craiova şi au subliniat că proiectul a fost urgentat, iar în prezent se aşteaptă finalizarea documentaţiilor pentru exproprieri.

"Proiectul a fost lansat în iulie 2017, trecem de contestaţii, iar proiectul de proiectare şI execuţie s-a semnat în decembrie 2018, iar perioada de proiectare este de 12 luni, iar cea de execuţie 24 de luni. În mai a fost finalizată partea de proiectare şi am reuşit să scurtăm partea de execuţie. Pe lotul unu este un antreprenor italian, pe lotul al doilea este un constructor român foarte serios, Ubrărescu. Suntem pe organizarea de şantier de pe lotul doi. Şi-a adus materialele, sute de mii de agregate pentru terasamente. Acum noi i-am explicat dlui Pearson cum se face această investiţie. Dânsul a realizat acea postare duminică şi a făcut referire la varianta de ocolire de la Balş", a subliniat Răzvan Cuc, ministrul transporturilor.

Pe de altă parte, înaintea alegerilor pentru Parlamentul European lucrările au demarat „oficial”, însă din 22 mai şi până la finalul lunii iunie nu s-a înregistrat niciun progres.

„În urma discuţiilor dintre CNAIR şi constructori, s-a stabilit urgentarea proiectului prin scurtarea perioadelor de proiectare şi de execuţie, cât mai mult posibil. Astfel, pentru Tronsonul 2, care va fi construit în proximitatea localităţilor Balş şi Slatina, Proiectul Tehnic a fost aprobat încă din luna februarie 2019, deci cu 10 luni mai devreme decât termenul contractual. În acest moment se aşteaptă finalizarea tuturor documentelor necesare aprobării Hotărârii de Guvern de expropriere, pentru ca amplasamentul şantierului să poată fi predat constructorului”, se arată în comunicatul CNAIR. Ei au subliniat că, în plus, Constructorul a primit autorizaţii de construcţie pe acele sectoare pe care terenurile sunt în proprietatea statului, încă din data de 21 mai 2019, respectiv 28 iunie 2019.

Din momentul în care va începe construcţia si pe alte sectoare, CNAIR va continua să ajute constructorul ( Spedition UMB) să accelereze perioada de execuţie.

În ceea ce priveşte Tronsonul 1, perioada de proiectare a fost devansată, iar Proiectul Tehnic a fost aprobat în luna mai 2019. Si aici perioada de proiectare a fost redusă cu 6 luni, ceea ce a permis începerea mai devreme a unor lucrări pregătitoare.

Miza drumului expres este una uriaşă. Americanii s-au angajat să producă la Craiova noul SUV Puma, ceea ce înseamnă ca la Craiova producţia să crească de la circa 140.000 de maşini în 2018 şi 2019, la peste 250.000 – 300.000 de unităţi începând cu anul 2020. Astfel, Ford România va concura direct cu Automobile Dacia pentru titlul de cea mai mare companie din România după cifra de afaceri – numai producţia de Puma ar valora peste 4 mld. euro, la care se adaugă EcoSport şi motorul EcoBoost.

„Constructorul a primit încă din data de 22 mai 2019 autorizaţie de construcţie pe anumite sectoare pe care lucrează şi în acest moment. Şi aici, terenurile pe care se lucrează sunt în proprietate publică. Această activitate va duce şi aici la reducerea termenului de execuţie şi implicit la finalizarea mai devreme a tronsonului. În acest moment, presiunile asupra constructorilor sunt inutile, deoarece suntem în faza în care se aşteaptă finalizarea documentelor necesare începerii lucrărilor şi pe sectoarele care nu au fost încă abordate”, spun oficialii CNAIR. Ei au subliniat că „nu se poate reproşa constructorilor că nu lucrează, deoarece aceştia se află contractual încă în perioada de 12 luni destinată proiectării” – cu toate că s-a anunţat oficial demararea lucrărilor de construcţie.

În ceea ce priveşte circulaţia din Balş, CNAIR spune că „face eforturi pentru fluidizarea circulaţiei in zona Bals, prin implementarea unui sistem de semaforizare inteligent”.

Pe de altă parte, DN6, Bucureşti-Alexandria-Craiova este aproape impracticabil pe câţiva kilometri în judeţul Olt şi implicit nu poate prelua traficul dinspre Bucureşti şi Constanţa. Acel tronson este blocat în justiţie potrivit CNAIR şi implicit pe el nu se pot face decât lucrări de mentenanţă, însă aproape o bandă întreagă este acoperită cu pietriş. Mai mult, pe DN6 există centuri ocolitoare la Alexandria, Roşiori şi Caracal, iar una în construcţie (de trei ani de zile) la Mihăileşti, în timp ce între Piteşti şi Craiova nu există nicio centură ocolitoare.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO