Auto

Ian Pearson, Ford România: Am fost pe şantierul Drumului Expres Craiova-Piteşti. Lucrările nu au progresat de când au fost anunţate. Galerie FOTO

Ian Pearson, Ford România: Am fost pe şantierul...

Autor: Bogdan Alecu

01.07.2019, 15:17 1372

Ian Pearson, preşedintele Ford România spune că de pe 22 mai când au fost inaugurate oficial lucrările la drumul expres dintre Craiova şi Piteşti lucrările nu au avansat mai deloc. El s-a dus personal pe aşa-zisul şantier de lângă Balş pentru a monitoriza lucrările. Este primul executiv de top al unei companii care merge direct pe teren pentru a inspecta lucrările la un proiect de infrastructură.

“După ce a durat aproape o oră să trec prin Balş săptămâna trecută, am dorit să verific progresul realizat la construcţia noului drum expres Craiova-Piteşti, în special la lucrările la centura ocolitoare de la Balş. Trumul tehnic a demarat pe 22 mai cu o declaraţie că centura ocolitoare a Balşului va fi gata până la finalul anului. Aşa cum se poate vedea din fotografiile realizate ieri (sâmbătă 29 iunie – n.red.) lucrările nu au progresat prea mult de la demarare. Construcţia acestui drum nu este doar vitală pentru oamenii şi afacerile din Craiova, ci pentru toţi românii din sudul ţării. Voi continua să monitorizez lucrările realizate şi sper că promisiunile să fie îndeplinite”, a spus Ian Pearson, preşedintele Ford România, într-o postare pe facebook.

Miza drumului, şi în special a centurilor ocolitoare de la Balş şi Slatina, este uriaşă deoarece componentele pentru EcoSport, Puma şi motorul Ecoboost vin pe Valea Oltului, iar de la Piteşti intră spre Craiova. Cu 250.000 – 300.000 de maşini asamblate anual începând din 2020, traficul de camioane spre Craiova se va dubla dacă nu chiar tripla, astfel încât actualul drum ar putea fi blocat complet dacă nu vor fi implementate măsuri urgent.

Mai mult, dacă Ford a cumpărat uzina în 2007, statul român nu a mişcat un deget până în prezent pentru a fluidiza traficul între Piteşti şi Craiova. Mai mult, în Balş, unde un camion poate sta blocat în trafic şi mai bine de o oră, nu există nici măcar un drum paralel cu actualul drum naţional astfel încât să poată fi considerat o alternativă.

Lucrările pe şantierul drumului expres Craiova – Piteşti, tronsoanele 1 şi 2 au început miercuri, 22 mai, în prezenţa lui Liviu Dragnea, preşedintele Camerei Deputaţilor si a unor parlamentari, a ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc şi a directorului general CNAIR, Narcis Neaga, informează ministerul.

Ministrul Cucu spune că iniţial construcţia la acest obiectiv trebuia să înceapă în 2025 şi că a avut discuţii cu „dl preşedinte Dragnea, şi cu dl Manda, şi cu Olguţa şi le-am spus de varianta lansării procedurii de execuţie şi proiectare în 2017 astfel încât acest drum expres să fie finalizat până la sfârşitul anului 2020. În acel moment s-a luat decizia să mergem pe varianta mult mai rapidă pentru că era normal să avem această abordare pro activă şi iată-ne astăzi în momentul în care începem construcţia drumului de mare viteză Craiova - Piteşti. Acest obiectiv a fost lansat în 8 iulie 2017”.

Ulterior, contestaţiile care s-au făcut de-a lungul timpului au blocat obiectivul. „Astfel, în ziua dinaintea finalizării depunerii ofertelor pentru obiectivul Piteşti - Craiova o firmă care nici măcar nu a participat la licitaţie a contestat un mic paragraf din caietul de sarcini. Am ajuns la Curtea de Apel. Ironia sorţii este că un complet de judecată le-a respins contestaţia, firmă care, repet, nu a participat la licitaţie, un alt complet de judecată a admis contestaţia pentru două tronsoane. Nu este nicio problemă pentru că se relansează procedurile şi pentru celelalte două”, a spus ministrul la acea vreme.

Drumul expres va traversa teritoriul localităţilor Craiova - Gherceşti - Pieleşti şi Robăneşti, valoarea obiectivului este de 72 de milioane de euro, lungimea este de 17 km. Lucrările de artă constau în 103 podeţe, 6 pasaje şi 9 poduri, „I-am spus constructorului un lucru foarte clar: noi vrem să finalizăm acest obiectiv chiar înainte de termen pentru că acest lucru se poate. Pentru acest obiectiv a fost semnat contractul de execuţie şi proiectare în decembrie, proiectarea trebuia să dureze 12 luni şi construcţia 24. Firmele care au câştigat cele două loturi au reuşit să finalizeze, deci se poate. Au reuşit să finalizeze proiectarea în doar patru luni. Automat se va scurta şi perioada de implementare. Totodată, pentru că este necesar să venim şi cu măsuri suplimentare în acest contract s-au prins costuri de accelerare. Noi ne dorim ca aceşti constructori să vină şi să ne consume banii pentru că ei pot lucra 24 de ore non-stop şi în acest sens se vor suplimenta fondurile din contract tocmai pentru a finaliza mult mai rapid aceste obiective. Este vorba de 17 km al acestui obiectiv, este împărţit în trei secţiuni (…) Tot în acest moment s-au început lucrările şi la Centura Balşului. Acesta este obiectivul pe care constructorul care a câştigat licitaţia la Balş şi l-a asumat că va finaliza Centura Balşului până la sfârşitul acestui an. (…) În luna august lansăm execuţia la Centura de Sud care tocmai asta va face va veni să degreveze traficul pentru Ford. Deci în luna august lansăm execuţie direct pentru Centura de Sud. Avem buget prevăzut” a declarat în mai ministrul Răzvan Cuc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO