Auto

Guvernul american vine in sprijinul producatorilor autohtoni de automobile

15.12.2004, 00:00 18



General Motors, Ford si grupul Chrysler isi vor majora investitiile in cercetare in scopul diminuarii costurilor de productie, in conditiile in care producatorii europeni si cei asiatici ajung la cote de piata din ce in ce mai mari. In acest scop, inginerii companiilor americane vor coopera cu oamenii de stiinta pentru dezvoltarea de noi tehnologii, relateaza Bloomberg.



Cele trei corporatii si Institutul National de Standarde si Tehnologie, o diviziune a Ministerului Comertului al SUA, urmaresc sa dezvolte tehnologie pentru noi masinile unelte si pentru imbunatatirea conditiilor de munca pe linia de productie.



Producatorii externi de automobile precum firmele japoneze Toyota sI Honda sunt excluse din acest proiect.



"Reprezentantii industriei automobilelor au apelat la noi pentru accesul la resursele de cercetare ale institutului", a declarat Philip Bond, oficial al Ministerului Comertului. "Acesta este un rol potrivit pentru un guvern, de a furniza facilitati de cercetare care s-ar fi dovedit prea costisitoare pentru a fi initiate de o singura companie" a adaugat acesta.



Cota combinata din piata americana a General Motors, Ford sI Chrysler a atins in noiembrie un minim de 56,6%, conform Autodata Corp., in conditiile in care vanzarile producatorilor asiatici precum Toyota si Nissan au inregistrat cresteri importante.



Toyota si Honda, impreuna cu conationalii lor de la Nissan Motor, au avut, in luna octombrie, o cota de 35,9% din piata americana, superioara celei de 32,4% din urma cu un an. O parte din acest castig s-a datorat evolutiei bune a vanzarilor de pickup-uri. Toyota si Nissan au avut impreuna 9,3% din piata pickup-urilor full size in luna octombrie, fata de doar 3,6% cu un an mai devreme.



Dintre producatorii americani, doar Chrysler, divizia americana a DaimlerChrysler (Germania) a anuntat crestere a vanzarilor.



Castigurile inregistrate de General Motors pe cel de-al treilea trimestru au crescut cu 3,5%, tot profitul venind din partea General Motors Acceptance, divizia responsabila cu acordarea creditelor pentru automobile si case.



In aceasta luna, producatorul american de automobile a ajuns la o intelegere cu sindicatele germane pentru a concedia o treime din forta de munca din Germania, in cadrul unui program care va costa compania aproximativ 751 de milioane de euro. Acordul este o parte a restructurarii care vizeaza economisirea a 500 de milioane de euro anual la uzinele companiei din Europa si va avea ca rezultat disparitia a peste 9.500 de locuri de munca.



In cazul Ford, pe cel de-al treilea trimestru, castigurile au atins 202 milioane de euro, acestea fiind de asemenea sprijinite de divizia financiara. Nici Ford nu sta prea bine in Europa Ford. Diviza britanica de automobile de lux a Ford, Jaguar, a estimat ca nu va obtine profit mai devreme de anul 2007 si ca pierderile din acest an se vor ridica la sute de milioane de euro, in ciuda recentelor disponibilizari de personal. In luna septembrie, Jaguar a anuntat ca va desfiinta 1.150 de posturi.



In acest an, actiunile Ford au pierdut 11% iar General Motors 28%, in timp ce actiunile Toyota au crescut cu 7%.



Cei trei producatori americani au ajuns la un acord in a crea o alianta de cercetare in industria auto (Alliance for Technology and Engineering for Automotive Manufacturing). Alianta va fi coordonata de Ministerul Comertului si de un consiliul pentru cercetare infiintat de producatori (Council for Automotive Research). Activitatea de cercetare va include dezvoltarea de simulari pe calculator in scopul testarii materialelor folosite in productie, proiectarea de noi unelte si dezvoltarea segmentului IT in scopul conectarii calculatoarelor cu cele ale furnizorilor de componente. Sumele investite de producatori in cadrul acestui proiect nu au fost insa dezvaluite.



Institutul de Standarde si Tehnologie (IST), cu sediul in Gaithersburg, Maryland, este o agentie federala care dispune de un buget anual de 586 milioane euro si are in jur de 3.000 de angajati. Noile tehnologii rezultate in urma colaborarii vor putea fi folosite si de alte industrii americane, a declarat Pat Flaherty, director executiv al consiliului producatorilor.



Pe de alta parte, producatorii externi de automobile nu vor fi implicati in proiect deoarece alianta se va concentra asupra companiilor care au o prezenta "semnificativa" in sectorul american de cercetare, a adaugat Flaherty.



Toyota, Honda sI Nissan sunt cei mai mari producatori de autovehicule din America de Nord, dupa GM, Ford si Chrysler. Unele modele ale producatorilor japonezi sunt proiectate de Honda Engineering North America din Marysville, Ohio, Toyota Technical Center USA din Ann Arbor, Michigan si Nissan Technical Center North America din Farmington Hills, Michigan.



Lexus ,marca de lux a Toyota, a fost lansat in SUA in 1989 si s-a dovedit a fi un succes, devenind in 11 ani cea mai mare marca premium de pe piata americana, cu vanzari de 260.000 de unitati, in 2003.



Grupul Chrysler este fosta companie Chrysler din Auburn Hills, Michigan, preluata de compania germana DaimlerChrysler in 1998. General Motors din



Detroit este cel mai mare producator de automobile din lume, iar Ford se situeaza pe locul trei. Anunl trecut, Toyota a luat locul Ford Motor pe pozitia a doua in clasamentul producatorilor de masini.



"Tinta principala este dezvoltarea capacitatilor de cercetarea care va conduce la locuri de munca mai bine platite in SUA", a afirmat Flaherty.



dan.zavoianu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO