Auto

​Ford România suspendă producţia de maşini la Craiova, din cauza Coronavirus, în plină creştere a producţiei

​Ford România suspendă producţia de maşini la...

Autor: Bogdan Alecu

17.03.2020, 17:25 260

Începând de joi, uzina Ford de la Craiova îşi va suspenda activitatea, procedură implementată la toate uzinele sale principale din Europa.

Compania se aşteaptă ca suspendarea să dureze câteva săptămâni, în funcţie de evoluţia pandemiei, de restricţiile impuse la nivel naţional, de constrângerile legate de lucrul cu furnizorii, dar şi de nevoile de stoc ale dealerilor.

Măsura este implementată în contextul restricţiilor impuse de guvernele naţionale în privinţa transportului şi contactelor personale, astfel că vânzările de maşini şi componentele sunt afectate la nivelul întregului continent.

Mai mult, în Europa mai multe reţele de dealeri auto au anunţat închiderea centrelor auto, iar cele mai lovite ţări de epidemie sunt şi cele mai mari pieţe pentru Ford, inclusiv Italia, Spania, Franţa sau Germania.

Pe durata opririi temporare a producţiei, angajaţii uzinei se vor afla în şomaj tehnic şi beneficiază de o îndemnizaţie de 78% din salariul de bază, precum şi celelalte drepturi prevăzute de lege. Măsura afectează astfel cei 6.300 de angajaţi au uzinei.

„Deşi impactul coronavirusului în fabricile noastre a fost, din fericire unul limitat până acum, efectele sale asupra angajaţilor, dealerilor, furnizorilor şi clienţilor noştri, precum şi asupra societăţii europene în ansamblu, sunt fără precedent”, a declarat Stuart Rowley, Preşedinte Ford Europa.

El a subliniat că "din cauza impactului dramatic pe care îl are această criză il are asupra pieţei auto europene şi asupra industriei furnizorilor – şi ţinând cont de de acţiunile recente ale ţărilor pentru a restricţiona toate călătoriile şi contactele personale, în afară de cele esenţiale – vom opri temporar producţia în principalele noastre fabrici din Europa continentală”.

Cu o lună în urmă Ford România comunica oficial în premieră faptul că în uzina de la Craiova va atinge anul acesta un record al volumului de asamblare zilnic: peste 1000 de unităţi Puma şi EcoSport, astfel că o maşină este produsă la fiecare 67 de secunde şi un motor la 42 de secunde.

Astfel, dacă o lună va fi oprită producţia, uzina pierde cel puţin 20.000 de maşini, în valoare de cel puţin 360 mil. euro cu TVA, potrivit calculelor ZF, luând o medie de 18.000 de euro pe maşină.

Spre comparaţie, la începutul anului 2018, când a fost majorată producţia SUV-ului EcoSport, uzina producea 270-285 de maşini pe schimb şi 570 pe zi, în două schimburi. În prezent, odată cu intrarea în producţie a noului Puma, uzina funcţionează în trei schimburi, iar producţia a fost accelerată. Astfel, dacă la început de 2018 uzina livra un EcoSport la 87 de secunde, acum timpul a scăzut la 67 de secunde. La Dacia, uzină care anul trecut a produs peste 350.000 de maşini, o maşină nouă este livrată la 52 de secunde.

Potrivit estimărilor ZF, în condiţiile în care în 2020 sunt 251 de zile lucrătoare, în acest an americanii ar fi putut produce cel puţin 251.000 de maşini şi aproape 427.000 de motoare EcoBoost, atât versiuni "clasice" cât şi hibride.

În contextul unui ritm accelerat de producţie a vehiculelor, Fabrica de Motoare va atinge la rândul său un nou record: aproximativ 1700 de motoare produse într-o singură zi. În acest moment, la Uzina de Motoare se construiesc trei versiuni ale mult-premiatului motor 1.0 EcoBoost: 100 CP, 125 CP şi 155 CP mHEV – mildhybrid, cu un motor electric care permite reducerea consumului în timpul acceleraţiei.

Noul Ford Puma este deja livrat în toate pieţele europene unde Ford este prezent, iar începând cu prima parte a acestui an, modelul construit la Craiova va fi, de asemenea, exportat şi în Australia, fiind primul vehicul produs în România livrat pe această piaţă.

Cu o sumă de 1.5 miliarde de euro investită în fabrica de la Craiova începând cu anul 2008, Ford România a ajuns la un total de 6300 de angajaţi, care lucrează atât în Fabrica de Asamblare Vehicule cât şi la Fabrica de Motoare. Aproximativ 3400 dintre aceştia au fost angajaţi în ultimii trei ani pentru a sprijini producţia noilor EcoSport şi Puma. În condiţiile în care volumul de producţie al celor două modele creşte constant, Uzina de Asamblare Vehicule Ford Craiova operează în premieră în trei schimburi.

În 2019, Ford a atins în România o cotă de piaţă de 8.6%, cu un total de 16.168 de vehicule înmatriculate, clasându-se pe prima poziţie în topul vânzărilor mărcilor de import. De asemenea, Ford şi-a păstrat pentru al patrulea an consecutiv poziţia de lider în segmentul vehiculelor comerciale, acolo unde Ford Transit şi pickup-ul Ford Ranger au înregistrat rezultate foarte bune.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO