Auto

Florea, Volkswagen: În 2011 clientul român s-a bazat pe filozofia "suntem prea săraci ca să ne cumpărăm lucruri ieftine"

Florea, Volkswagen: În 2011 clientul român s-a bazat pe filozofia "suntem prea săraci ca să ne cumpărăm lucruri ieftine"

Foto: AFP

Autor: Bogdan Alecu

14.01.2012, 17:56 1259

Automobilele premium au revenit pe plus anul trecut pe o piaţă auto în continuă scădere. Chiar şi mărci exclusiviste precum Maybach sau Rolls-Royce şi-au găsit clienţi, subliniind că luxul are un traseu propriu, indiferent de criză sau de alte probleme din piaţă.

Doar trei dintre cele 17 mărci auto care au înregistrat creşteri ale numărului de maşini înmatriculate în România au reprezentat branduri "de volum", arată statisticile Poliţiei, iar dintre cele trei doar una singură reprezintă o marcă accesibilă - Hyundai, în timp ce celelalte două, Volkswagen şi Toyota, reprezintă mărci prezente inclusiv pe piaţa premium cu anumite modele. Şi, în plus, Volkswagen a fost anul trecut singura marcă de import care a vândut mai bine de 10.000 de autovehicule pe piaţa locală, punctând o creştere pe o piaţă aflată de patru ani în declin.Care este explicaţia importatorilor?

"În 2011 clientul român s-a bazat în primul rând pe filozofia <suntem prea săraci ca să ne cumpărăm lucruri ieftine>. De aceea şi vedem această evoluţie în piaţă unde mărcile puternice au crescut, iar altele au scăzut. Clienţii s-au orientat către mărci germane datorită siguranţei, şi datorită preţului la revânzare, a imaginii", a declarat Bogdan Florea, brand manager Volkswagen autoturisme în cadrul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de importuri.

Mai mult, şi firmele care au achiziţionat flote nu s-au orientat neapărat către cele mai ieftine maşini, ci şi spre mărci care asigurau şi o devalorizare mai scăzută.

În acest context, şi Mercedes-Benz a revenit pe locul secund în topul mărcilor premium la nivel de înmatriculări autoturisme în urma unei creşteri de 15% faţă de anul anterior, la aproape 1.600 de maşini. Lider a rămas BMW cu aproape 1.900 de automobile premium, în timp ce Audi ocupă acum a treia poziţie la înmatriculări cu aproape 1.500 de maşini, în creştere cu peste 30 de procente.

"Momentan nu vedem un impact în vânzări şi suntem optimişti în continuare. Dacă ne uităm la piaţa totală şi la ce a fost 2009 faţă de 2008 şi 2010 în comparaţie cu 2009 şi 2011 faţă de 2010 observăm că declinul este din ce în ce mai mic. Piaţa totală este tot în scădere, dar o scădere mult mai mică faţă de anii anteriori, aşadar putem spune că lucrurile încep să se îndrepte într-o anumită măsură", a spus Valeriu Zaharia, director de marketing şi vânzări pentru Mercedes-Benz autoturisme.

Creşterea Mercedes-Benz, care în primele nouă luni a accelerat la peste 35% faţă de perioada similară, a venit şi în condiţiile în care importatorul a renunţat la campaniile de discounturi.

"Acum am trecut la o promovare normală a brandului, la o promovare a valorilor brandului, a modelelor noi. Anul acesta ne-a ajutat şi aniversarea de 125 de ani şi am avut şi ofertă pentru Financial Services, finanţarea larg disponibilă şi ofertele speciale pe care le-am integrat", a spus Zaharia.

Şeful departamentului de vânzări al Mercedes-Benz România pentru autoturisme a subliniat că "publicul-ţintă" al mărcii a rămas neschimbat în ultimii ani, automobilele fiind achiziţionate cu precădere de către companii pentru middle şi top management.

"În primul rând vorbim de antreprenori, de oameni de business, mai puţin sau aproape deloc avem persoane fizice care cumpără astfel de automobile din salariu sau dintr-un credit. De aici şi diferenţa majoră între ce se întâmplă în piaţă - piaţa este reprezentată în primul rând de maşini de buget ai căror clienţi au fost afectaţi de criză şi care nu se regăsesc printre clienţii noştri", a spus Zaharia.

Aproximativ 95% din clienţii Mercedes Benz sunt persoane juridice, potrivit datelor companiei.

"Aceştia, fiind parte a mediului de business, au resimţit revenirea în întreaga economie şi şi-au recăpătat încrederea în economie", a spus Valeriu Zaharia.

În cazul mărcii BMW, şeful BMW Group România vorbeşte nu numai despre o achiziţie raţională, bazată pe calcule, ci şi despre una emoţională, trăsătură specifică de obicei achiziţiilor automobilelor sport.

"Noul client de premium vine din rândul companiilor multinaţionale sau al profesiilor liberale, precum cea de avocat, medic sau arhitect. Pentru aceştia decizia de achiziţie este una fundamentată şi emoţional, dar este privită şi ca o investiţie", a spus Marco Schulz, directorul general al BMW Group România.

El a subliniat că în ultima perioadă de timp clienţii nu doresc să ştie doar detalii legate de preţul de achiziţie, ci şi de întreţinere, finanţare şi nu în ultimul rând valoarea la revânzare.

Chiar şi aşa, preţul mediu al unui Mercedes-Benz a mai scăzut în ultimii doi ani la aproximativ 50.000 de euro. Această scădere vine în contextul în care clienţii sunt mai atenţi la dotări şi la versiuni.

"Am asistat la downsizing de motorizări, caroserii - spre exemplu de la E-Klasse la C-Klasse şi chiar clientul de premium a fost mai atent la ce cumpără. Am vândut modele S250 CDI. Acesta reprezintă un nou segment care până acum era limitat la E-Klasse şi acum poate alege un automobil mai mare", a spus oficialul Mercedes-Benz.

În acest context, şi reţeaua mărcii a crescut cu încă un nou centru Autoklass la Timişoara, în timp ce BMW a deschis anul trecut două centre, unul în vestul ţării şi un altul la Brăila.

"Există şi o diferenţă majoră între brandurile cu maşini mai ieftine, care sunt deja foarte extinse, poate prea dese în anumite zone, în timp ce în cazul mărcilor premium reţeaua este mai restrânsă şi există încă loc de dezvoltare şi piaţă de exploatare. În plus, mărcile premium au crescut în ultima perioadă, în timp ce pe segmentul de volum au existat scăderi în continuare", a spus Zaharia.

Mărcile "de volum", cele care se adresează clienţilor care le achiziţionează fie printr-un credit, fie din economii, au fost afectate şi de nesiguranţa din piaţă şi de faptul că la aceştia încrederea ajunge "întârziat".

"Nesiguranţa din piaţă este un factor important. Dar suntem acum într-un proces de recâştigare a încrederii clienţilor. Până să se ajungă din nou la măriri de salarii, şi transmiterea acestei încrederi către cei care îşi câştigă banii dintr-un salariu va mai dura puţin. Vedem revenirea încrederii companiilor şi mizăm că acest trend va continua în 2012", a subliniat executivul Mercedes-Benz.

Creşterea vânzărilor mărcii germane a fost susţinută în 2011 şi de lansarea noilor modele precum coupé-ul cu patru uşi CLS sau SUV-ul ML şi compactul B-Klasse spre finele anului.

În cazul SUV-ului, până la finele anului trecut numărul maşinilor livrate a depăşit nivelul de 150 de unităţi, în timp pentru acest an sunt estimate vânzări de circa 400-500 de unităţi.

"În piaţa totală suntem la 1,9% cotă de piaţă, uzual eram la 1% din piaţă. În premium, core segment definit de BMW, Audi şi Mercedes-Benz, iar aici suntem la 32%. Noi aici ne raportăm numai la înmatriculări şi nu la APIA, cifrele legate de vânzări fiind considerate informaţii confidenţiale. Soluţia a fost dictată la nivel european, unde sunt comunicate înmatriculările şi nu vânzările. Noi nici măcar nu mai descărcăm buletinul APIA şi ne facem calculele numai după înmatriculări", a spus Zaharia.

Anul trecut Mercedes-Benz România a devenit primul importator oficial care a renunţat a mai furniza cifre legate de vânzări către Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Mercedes-Benz România a livrat în luna decembrie a anului trecut şi un automobil Maybach 62S în valoare de peste 500.000 de euro, acesta fiind cel mai scump automobil vândut oficial pe piaţa locală în ultimii trei ani. Ultimul Maybach livrat oficial a fost o versiune mai ieftină, un 57S, în iunie 2009, care a costat 450.000 de euro şi a fost achitat cash. Spre comparaţie, anul trecut nici Maybach şi nici Rolls-Royce nu au livrat anul trecut niciun automobil nou pe piaţa locală.

"În România încă există o piaţă pentru Maybach. Ritmul este de o maşină pe an şi este ceea ce poate piaţa locală să ofere şi să aibă", a spus Valeriu Zaharia.

În ultimul trimestru al anului trecut a existat un adevărat "boom" pe piaţa maşinilor de superlux, care au preţuri de peste 300.000 de euro. Automobile Bavaria a livrat în noiembrie o limuzină Rolls-Royce Phantom, în valoare de peste 400.000 de euro şi un Phantom de peste 300.000 de euro.

Michael Schmidt, omul de afaceri care deţine Automobile Bavaria, a deschis în luna septembrie un dealer al mărcii britanice la München, iar un service Rolls-Royce a fost deschis la Bucureşti în 2010.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO