Auto

Exclusiv online: Cum se achizitioneaza o masina second-hand?

Exclusiv online: Cum se achizitioneaza o masina second-hand?
24.05.2010, 00:00 453

In timp ce vanzarile de masini noi sunt pe un trend descendent,importurile de autoturisme second-hand continua sa se mentina la unnivel ridicat, in timp ce piata locala a masinilor la mana a douanu a scazut. Cu toate acestea, multe dintre automobilelesecond-hand reprezinta adevarate "capcane" pentru clienti.

Atunci cand se ia in discutie achizitia unei masini noi,criteriile de selectie vizeaza marca, segmentul din care faceparte, pretul si costurile ulterioare de intretinere. n ceea cepriveste achizitia unui automobil la mana a doua, lucrurile secomplica. n acest caz, un pret foarte bun nu inseamna si o afacerebuna.

Spre exemplu cu 15.000 de euro, se poate achizitiona un modelDacia Duster diesel bine echipat, la un BMW Seria 5, sau chiar unBMW Seria 7 cu peste 7-8 ani vechime. n acest caz pretul fiindputernic influentat atat de model, de vechime, dar si depotentialele costuri de intretinere.

Achizitia unui autoturism second-hand de la un dealer areplusuri si minusuri in acest caz. Pretul va fi mai mare, deoarecedealerii ofera garantie, in conditiile in care masina a iesit dinperioda de garantie a constructorului dar de obicei masinilecomercializate de acestia trec si printr-o verificare tehnicainainte. Astfel, riscul ca acestea sa dispuna si de un defectascuns este diminuat. Pe de alta parte, achizitia de la o "persoanafizica" are avantajul unui pret mai scazut.

Decizia - ce masina cumpar - depinde de bani. Dar nu numai debugetul alocat masinii, ci si de bugetul alocat asigurarilor siintretinerii automobilului. Sa luam spre exemplu suma de 12.000 deeuro. De acesti bani se poate achizitiona un VW Passat 2,0 TDI 140CP din 2007 cu aproape 100.000 km, sau un Hyundai Santa Fe cu motorpe benzina din 2006, sau un BMW Seria 5 520i cu motor pe benzina de2,2 litri 90.000 km. n plus, nu toate masinile cu kilometri putinisunt ok - majoritatea care au sub 100.000 km dar au peste trei aniau fost "ajustate" la kilometraj.

Inspectia automobilului

Chiar daca masinile par "impecabile", acestea pot avea defecteascunse.
Primul detaliu la care trebuie sa fiti atenti este vopseauamasinii. Daca pare proaspata si nuanta difera intre diferite partiale caroseriei, inseamna ca masina a fost de curand vopsita, celmai probabil ca urmare a unui accident. Daca este uniform matuitasi prezinta mici zgarieturi sau lovituri de pietre inseamna ca estevopseaua originala.

Analiza tablei - trebuie privita masina in lumina pentru a seobserva interventii asupra tablei - nici cel mai bun atelier nupoate indrepta tabla la perfectie dupa ce aceasta a fost indoita.Un semn de "interventie" asupra masinii reprezinta si modul in carese inchid usile si hayonul - daca acestea trebuie trantite, fie aufost indreptate, fie inlocuite - niciuna dintre alternative nu estefoarte viabila.

Pentru a fi siguri, este de recomandat sa se verifice sivopseaua din compartimentul motorului pentru a se observadiferentele de nuanta, sau eventuali stropi de vopsea de peplastice.

Un alt indiciu il reprezinta seriile parbrizului, farurilor sidiferitelor componente ale motorului - acestea au inscriptionatanul de fabricatie si luna.

Pe langa aceste elemente mai puteti obseva spatiile dintrepiesele de caroserie. Daca acestea nu sunt uniforme pe intreagalungime a caroseriei este posibil sa se fi utilizat componente"piratate".

Daca dealerul respectiv este de acord, in plus ar fi foarterecomandata inspectarea masinii pe partea inferioara, aceasta fiindurcata pe un elevator. Astfel se poate verifica jocurile dinsuspensii, eventualele puncte de rugina, lovituri pe dedesubt,discuri de frana si placute uzate prematur sau orice alte elemente"ciudate".

Daca se gasesc defecte, poti cere ca acestea sa fie remediatesau un discount - cu toate acestea este de recomandat sa punetiaccent pe siguranta si sa nu achizitionati o masina cu prea multedefecte care ar putea sa va puna viata in pericol la intoarcere -mai ales ca o veti conduce cateva mii de kilometri "dintr-obucata".

Pasul doi - test-drive cu masina. Se pune contactul si observadaca se sting toate indicatoarele. Se repeta operatiunea si seurmareste daca indicatorul pentru airbag se stinge separate fata decelelalte. n caz de accident soldat cu deschiderea airbagurilorcalculatorul va aprinde permanent indicatorul din bord si acsta nuva putea fi anulat decat prin decuplare sau daca I se schimbacontactul pe alt circuit. Daca masina a fost reparata, cei cee seocupa de "aranjare" il va muta pe acelasi circuit cu un altindicator - cu care se va stinge simultan.

Testarea ambreiajului - cu motorul pornit acesta nu ar trebui safie nici prea tare nici prea moale. La plecarea de pe loc cand semerge cu ambreiajul actionat se poate auzi un tacanit - ceea ce arputea sesiza un defect la volanta.

In linie dreapta trebuie testate franele si interventia ABS-ului- daca masina se abate de la traiectoria dreapta (impusa de volandesigur) sau se blocheaza rotile fara ca ABS-ul sa intervina existaprobleme grave la sistemul de franare. Sau - atunci cand seaccelereaza, masina trebuie sa urce constant si liniar (atentie lamotoarele supraalimentate - cand intra turbina) si nu sr trebui saprezinte sunete suspecte, care ar putea determina probleme laturbina.

Un alt element de luat in calcul reprezinta numarul dekilometri, daca sunt reali, desigur. Trebuie analizat planul derevizii al masinii si urmarit care sunt cele mai costisitoarerevizii - adica cele care includ schimbare distributiei. Multemasini second-hand se vand exact inainte de schimbarea acesteia,deoarece necesita o investitie consistenta.

Daca toate elementele se verifica, atunci masina este in regula,si merita achizitionata. Daca nu, se cauta in continuare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO