Auto

Efectul investitiilor Ford in industria locala de componente auto

10.09.2007, 18:37 54

Efectul secundar al investitiilor Ford de 675 de milioane de euro la Craiova va fi vizibil in primul rand la nivelul proiectelor de dezvoltare ale furnizorilor primari ai producatorului.
Un nou centru de productie auto se contureaza deja in Oltenia si deja multi producatori de componente investesc sau isi dezvolta facilitatile instalate in regiune, motivate de promisiunea Ford, in cursul negocierilor de preluare a Daewoo, de a atinge pana in 2010 un nivel de integrare locala de 60%. Efectul Ford este estimat sa ajunga la un nivel comparabil cu impactul preluarii Dacia de catre Renault, dar circumstantele celor doua preluari sunt diferite. La momentul intrari Renault in Romania, industria automotive se afla intr-un stadiu incipient, astfel ca doar cativa producatori internationali de componente auto detineau o fabrica, derulau o investitie de relocalizare sau erau in discutii pentru preluarea unei companii locale.
Majoritatea furnizorilor Dacia au cautat la vremea respectiva sa se instaleze pe platforma de la Mioveni, in vecinatatea uzinei, iar cei care au venit la un interval de doi-trei ani, motivati de cresterea comenzilor odata cu cresterea productiei modelului Logan, s-au instalat in partea de vest a tarii pentru a putea fi aproape si de rutele de export. Investitiile acestor producatori au dus in 2006 valoarea totala a exporturilor de componente auto la 1,78 miliarde de euro, in crestere cu aproximativ 350% fata de nivelul de 390 de milioane de euro in anul 2000.
Valoarea investitiilor derulate de companiile producatoare de componente auto in zona Olteniei va trece in curand, chiar si fara motivatia Ford, de 500 de milioane de euro.
Primul loc in topul celor mai mari proiecte dezvoltate in regiune il detine grupul italian Pirelli, care a realizat pana in prezent la Slatina investitii ce insumeaza 235 de milioane de euro, din care 170 milioane de euro au fost directionate catre fabrica de pneuri, 40 mil. euro catre cea de cord metalic, detinuta in parteneriat cu Continental. Restul de 25 de milioane de euro reprezinta investitia de start-up a fabricii de filtre pentru motoare diesel din Gorj. Potrivit reprezentantilor Pirelli, acest proiect ar putea fi extins dupa 2009 prin triplarea investitiilor.
Un impediment pe care l-ar putea intampina in viitorul apropiat furnizorii traditionali pe care Ford ii va aduce implicit in Oltenia este dificultatea de a gasi forta de munca calificata in domeniu.
Ford a anuntat deja ca doreste in urmatorii doi ani sa dubleze numarul angajatilor de la aproximativ 3.500 de oameni in prezent si nu exclude posibi-litatea ca dupa 2009 sa creasca efectivul pana la 9.000 de salariati, in functie de evolutia fabricii.
Astfel, dupa ce jucatorii instalati deja vor absorbi disponibilul de forta de munca, urmatorii investitori in zona, care vor veni cu planuri de implantare, ar putea sa se confrunte cu o criza acuta de personal, dupa cum cei instalati in vestul tarii, la momentul deschideri celei de-a doua sau a treia locatii, au constatat ca se afla in imposibilitatea de a gasi personal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO