Auto

Din nou problemele industriei auto întunecă perspectivele economiei germane

Din nou problemele industriei auto întunecă...

Autor: Bogdan Cojocaru

02.08.2019, 00:05 961

Producţia  auto a scăzut cu 12% în prima jumătate a acestui an l Industria auto susţine 820.000 de locuri de muncă pe plan intern şi contribuie cu aproximativ 5% la Produsul Intern Brut german.

Problemele unui mic producător de echipamente industriale din sudul Germaniei au devenit un simbol al turbulenţelor în care este împinsă industria auto de tensiunile comerciale globale, de temerile de un Brexit dur şi de răcirea pieţei auto chineze, scrie Financial Times.

La începutul acestei săptămâni, Eisenmann, care produce instalaţii de vopsit pentru uzinele auto, a anunţat că a intrat în insolvenţă. Compania, care are mai mult de 3.000 de angajaţi, a raportat că realizarea unui număr de „proiecte mari“ în 2018 a lăsat-o cu o „mare pierdere anuală“.

„A trebuit să acţionăm rapid şi hotărât“, a spus Michael Keppel, directorul de restructurare. Vestea reprezintă cea mai recentă dovadă a problemelor într-un sector care este unul dintre pilonii succesului de ţară exportatoare al Germaniei şi vine pe fondul semnelor tot mai clare că Germania se confruntă cu o criză mai complexă. În timp ce economia este încă în mare măsură sănătoasă, cu şomajul aproape de cele mai mici cote de după reunificare, încrederea companiilor scade în toate sectoarele, cu excepţia construcţiilor. „Comenzile se deteriorează, consumatorii devin mai sceptici şi chiar şi piaţa muncii, care a fost robustă până acum, pierde avânt“, a declarat Claus Michelsen, specialist la think-tank-ul economic DIW.

Slăbiciunea din industria Germaniei este evidentă mai ales în sectorul auto, unde producţia a scăzut cu 12% în prima jumătate a acestui an.

În această săptămână, Daimler, producătorul autovehiculelor Mercedes-Benz, a raportat o pierdere de 1,6 miliarde euro în trimestrul doi, cauzată în parte de scăderea vânzărilor în SUA şi China, în timp ce Audi a vândut cu 4,5% mai puţine autoturisme în prima jumătate a anului. Sănătatea industriei auto este esenţială pentru forţa economică a Germaniei. Aceasta susţine 820.000 de locuri de muncă pe plan intern, a produs venituri totale de 423 miliarde euro în 2017 şi contribuie cu aproximativ 5% la Produsul Intern Brut german. Peste 77% din automobilele fabricate în Germania sunt exportate. Industria auto are probleme, afectată de tensiunile comerciale şi de încetinirea din China, cea mai mare piaţă a acesteia. Vânzările de vehicule pentru pasageri au scăzut cu 4% până la 23 de milioane anul trecut, iar vânzările şi-au continuat declinul anul acesta, contractându-se cu 14% în primul semestru.

„Industria auto germană se află într-o situaţie extrem de critică“, a spus Stefan Bratzel, şeful Centrului de Management Auto. Producătorii sunt loviţi nu numai de scăderea vânzărilor pe cele mai mari pieţe ale lor şi de incertitudinea cu privire la viitorul comerţului, dar şi de tranziţia spre vehicule electrice, care necesită investiţii de miliarde de euro. Impactul trecerii se simte cu mult dincolo de Volkswagen, Daimler şi BMW.

„Toţi aceştia au fost nevoiţi să reducă costurile pentru că au nevoie de bani pentru investiţii, iar acest lucru are un efect negativ asupra furnizorilor lor“, a explicat Bratzel. Continental, cel mai mare furnizor de tehnologie auto listat pe bursă din Europa, şi-a redus săptămâna trecută estimările de profit pentru 2019, precum şi prognoza pentru producţia din sectorul auto. Schaeffler, fabricant de piese, este în aceeaşi situaţie, revizuindu-şi prognoza privind profitul şi veniturile şi spunând că se aşteaptă ca producţia globală de automobile să scadă cu 4% în 2019. În februarie, acesta a prezis o scădere de doar 1%. Companiile fac deja reduceri de personal. Schuler, care furnizează prese, a anunţat recent că va elimina 500 din totalul de 4.195 de locuri de muncă din Germania, invocând „schimbarea condiţiilor de afaceri şi presiuni ale costurilor crescute“. Mahle, producător de piese, închide o fabrică cu 250 de angajaţi din apropiere de Stuttgart unde face sisteme de gestionare a aerului pentru motoarele cu combustie şi spune că va trimite în şomaj 380 din cei 4.300 de angajaţi de la sediul său. Eisenmann speră să supravieţuiască şi caută un „partener strategic“ care să-l ajute.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO