Auto

Cursa electromobilităţii: Polonia îşi amână din nou producţia mărcii naţionale de maşină electrică pentru 2025, în timp ce Turcia vrea să iasă cu TOGG la export în doi ani

Cursa electromobilităţii: Polonia îşi amână din nou...

Autor: Catalina Apostoiu

25.01.2023, 23:15 554

Producţia primei maşini elec­trice a Poloniei a fost amânată, po­trivit electrive.com. Compania de stat ElectroMobility Poland (EMP), care se ocupă de proiect, a confirmat că producţia mărcii Izera de maşini electrice nu va începe până la sfâr­şitul anului 2025.

EMP a declarat acest lucru pen­tru publicaţia germană Automobilwoche. Compania de stat a confirmat de asemenea că lucrările de construire a fabricii din Jaworzno urmează să fie lansate la începutul anului viitor, fără a oferi detalii suplimentare.

Construcţia fabricii fusese deja amânată, urmând să înceapă în 2024.

Nu se ştie de ce s-a luat decizia a­mânării începutului lucrărilor de con­strucţii şi producţiei. Sunt posibile probleme legate de aprobarea sau fi­nanţarea proiectului, dar şi de dezvol­tarea maşinii: EMP a anunţat de-abia în noiembrie 2022 că Izera se va baza pe platforma SEA a compa­niei chineze Geely.

Astfel, timpul pentru redesignul, dezvoltarea şi mai ales testarea sufi­cientă a vehiculelor ar fi fost foarte scurt pentru o lansare a producţiei în 2024 chiar şi cu o preluare completă a tehnologiei Geely. Însă EMP a obţi­nut doar autorizaţia pentru a construi autovehiculele pe baza SEA, dar nu achiziţionează nicio componentă a platformei. Astfel, compania este nevoită să organizeze producţia de componente cu furnizorii.

Iniţial, ar fi urmat să fie implicaţi doar furnizori polonezi pentru a creş­te valoarea adăugată locală, însă, du­pă cum scrie Automobilwoche, com­pa­nii germane vor beneficia de ase­menea de volumul de investiţii de apro­ximativ 1,1 miliarde de euro: Durr din Germania este responsabilă pentru designul şi construcţia facili­tăţilor de producţie.

La sfârşitul anului trecut a fost sem­nată o anexă la acordul de in­ves­tiţii din iulie 2021 între EMP şi Trezo­reria statului, în temeiul căreia cofi­nan­ţarea totală a proiectului va creşte de la 250 de milioane de zloţi la 500 de milioane. Cele 250 milioane vor fi do­nate companiei de către fon­dul de reprivatizare, potrivit presei poloneze.

Însă banii nu sunt suficienţi, întregul proiect fiind evaluat la 6 miliarde de zloţi (1,27 miliarde de euro).

În Polonia, Lotos a vrut de asemenea să creeze o maşină electrică împreună cu ArtTech, pentru proiect fiind cheltuiţi 1,1 milioane de dolari. Proiectul a fost dezvoltat de Lotos în paralel cu proiectul maşinii electrice Izera, însă a eşuat.

Între timp, Vosco S106EV este o maşină electrică poloneză din Kutno, primele unităţi fiind gata şi intrând în circulaţie, potrivit polanddaily24.com. Maşina, inspirată de vechiul model Syrena, urmează să fie produsă în masă.

În Turcia, primele maşini autohtone, electrice, vor fi construite de un consorţiu de cinci companii locale, cunoscut ca TOGG. Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a promis sprijin total din partea statului pentru finalizarea proiectului.

Maşinile C-SUV Togg vor începe să fie livrate clienţilor din martie, compania urmând să înceapă colectarea pre-comenzilor în februarie, scrie Hurriyet Daily News.

Obiectivul priveşte lansarea exporturilor Togg în decurs de doi ani după introducerea pe piaţa locală. Ministrul turc al industriei şi tehnologiei Mustafa Varank a anunţat că se lucrează la obţinerea autorizaţiilor necesare pentru maşinile Togg în mai multe ţări, dar în principal în Europa.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO