Industria turismului din Europa pierde un miliard de euro pe lună din cauza epidemiei de coronavirus, transportatorii aerieni de pasageri sunt în picaj, piaţa auto chineză, pe care se bat toţi constructorii de maşini care se respectă, este în colaps. Criza provocată de coronavirus produce rapid victime. Dar şi câştigători.
Preşedintele american Donald Trump face de mult timp presiuni asupra Rezervei Federale a SUA să urmeze exemplul Băncii Centrale Europene şi să reducă dobânzile pentru a face creditul mai ieftin. Lichidităţile la preţ redus au susţinut economia, companiile şi mai ales pieţele financiare în vremea crizei economice şi financiare din 2007-2008. Trump, care şi-a asumat meritele pentru nivelurile record la care bursele de acţiuni au ajuns în ultimul an, vrea din nou un astfel de stimul, iar Fed, banca centrală a SUA, i-a făcut săptămâna aceasta pe plac printr-o reducere surpriză a dobânzii de politică monetară cu jumătate de punct procentual.
Motivul: riscurile pentru economie pe care le creează epidemia de coronavirus. Răspunsul burselor a fost pozitiv, pentru că şi speculatorii de pe pieţele de acţiuni au cerut reducerea dobânzilor. De asemenea, în urma deciziei Fed s-a depreciat dolarul, ceva ce Trump a cerut şi îi va ajuta pe exportatorii americani, iar randamentele obligaţiunilor guvernamentale americane cu scadenţa la 10 ani au scăzut pentru prima dată sub 1%. Yielduri mai mici înseamnă veşti bune pentru burse deoarece acestea fac investiţiile în titluri de stat mai puţin profitabile. Investitorii vor căuta în aceste condiţii randamente mai mari şi le vor găsi pe bursele de acţiuni. Astfel, preşedintele SUA şi bursele de acţiuni sunt deocamdată câştigători în această criză. Este adevărat că acţiunile s-au prăbuşit încontinuu câteva zile din cauza epidemiei, dar aşa au făcut şi în criza financiară din 2007-2008 doar pentru a-şi reveni şi atinge în câţiva ani niveluri record, propulsate de resursele financiare semnificative concentrate de Fed pentru susţinerea pieţelor. Printre companiile care se remarcă pozitiv pe bursă şi în afaceri în actuala criză este platforma de video streaming Netflix. Analiştii spun că în general acţiunile firmelor care beneficiază de pe urma restricţiilor de călătorie şi mişcare pot deveni active-adăpost pentru investitori în timpul epidemiei de coronavirus în condiţiile în care oamenilor le este frică să mai iasă din casă sau sunt obligaţi să rămână în case. Acţiunile Netflix au rezistat săptămâna trecută, când bursele lumii au pierdut 6.000 de miliarde de dolari, după cum a remarcat Deutsche Welle. Au sărit în sus şi titlurile start-up-ului de fitness Peloton Interactive, care produce biciclete de exerciţii pentru interior şi oferă, în plus, cursuri de fitness online. Firma a beneficiat de pe urma re-comandărilor ca entuziaştii exerciţiilor fizice să stea acasă în loc să meargă la sală.
Directorul executiv al Moderna Stephane Bancel, a devenit pentru scurt timp miliardar după ce compania sa a livrat un vaccin experimental anticoronavirus pentru testare clinică pe oameni, ceea ce a impulsionat creşterea cotaţiilor acţiunilor acesteia, notează Bloomberg. De asemenea, şi malaysianul Lim Wee Chai, care deţine participaţia majoritară la producătorul de mănuşi chirurgicale Top Glove, a intrat în rândul miliardarilor în contextul epidemiei de coronavirus. Cum multe companii şi-au redus activitatea în zonele afectate de epidemie, au restricţionat călătoriile de afaceri şi au recomandat angajaţilor să lucreze de acasă, start-up-ul de teleconferinţe Zoom Video n-a avut decât de câştigat până acum. Acţiunile companiei au crescut cu aproape 50% din februarie, investitorii fiind încântaţi de faptul că Zoom Video a atras anul acesta 2,22 milioane de utilizatori activi, mai mulţi decât în tot anul trecut, arată datele Bernstein Research. Cu majorarea cererii se poate lăuda şi compania germană de software TeamViewer, care livrează soluţii ce permit utilizatorilor să lucreze de la distanţă. Popularitatea TeamViewer a crescut mai ales în China. În unele ţări cu populaţii mari, cum ar fi Germania şi Italia, oamenii speriaţi de virus şi panicaţi au golit rafturile cu alimente ale retailerilor pentru a-şi face provizii de criză. Investitorii au văzut o oportunitate în această tendinţă, cumpărând acţiuni la companiile producătoare de conserve alimentare. De o cerere mai viguroasă au beneficiat şi retailerii online ca Amazon deoarece virusul a speriat cumpărătorii, care au preferat să evite magazinele fizice şi să facă achiziţii de acasă. Creşterea în amploare a epidemiei de coronavirus a făcut să crească simţitor cererea pentru măşti chirurgicale, geluri antibacteriene pentru mâini, spirt, şerveţele umede, produse care pot omorî viruşii.
Oamenii au realizat brusc cât de importantă este prevenţia. 3M Corp, producător de măşti chirurgicale, se numără printre cei mai mari beneficiari.
Şi pierderile sunt însă mari. Comisarul european pentru piaţa internă Thierry Breton estimează că industria turismului din Europa pierde deja un miliard de euro pe lună din ianuarie, notează Les Echos. Întreruperea activităţii economice în China a avut ca efect reducererea consumului şi a cererii pentru petrol, ceea ce se traduce prin cotaţii mici ale ţiţeiului. Acest lucru înseamnă o forţă financiară mai mică pentru guvernele ale căror bugete sunt dependente de veniturile din exporturile de petrol. Guvernul Rusiei este unul dintre acestea. În China, cea mai mare piaţă auto din lume, vânzările de maşini s-au prăbuşit cu 80% în februarie. Chinezii n-au mai vizitat showroom-urile. IATA, asociaţia internaţională a transportatorilor aeriani, estima luna trecută un impact de 29 de miliarde de dolari asupra veniturilor industriei cauzat reducerea cererilor pentru călătorii.