Auto

Contzilla: Ce obligaţii ai în ce priveşte TVA atunci când achiziţionezi autoturisme noi şi second hand din UE ?

Contzilla: Ce obligaţii ai în ce priveşte TVA atunci...
18.02.2020, 10:47 18036

Indiferent de mărimea firmei şi de flota auto pe care o gestionează, unul din criteriile importante în alegerea unui autoturism este cel referitor la taxele care trebuie plătite şi în principal TVA.

In rândul antreprenorilor, achiziƫia de autorisme din UE este o practică frecventă.

Din punct de vedere fiscal, sunt considerate mijloace de transport noi ,  vehiculele terestre cu motor a căror capacitate depăşeşte 48 cm3 sau a căror putere depăşeşte 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri cu conditia ca acestea să nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrării în funcţiune sau să nu fi efectuat deplasări care depăşesc 6.000 km .

Neîncadrarea în aceşti parametri conduce la încadrarea autoturismului ca fiind second -hand.

In plus, mai trebuie menƫionat că furnizorul din UE poate să aplice sau nu un regim special, regimul marjei, care presupune că va colecta TVA doar la marja de profit pe care o obƫine din revânzare, nu la întreaga valoare a maşinii. Această TVA însă nu va fi înscrisă în mod distinct, în facturile emise clienƫilor, dar factura va conƫine o menƫiune privind regimul aplicat.

Câteva situaƫii posibile în practica şi impactul lor fiscal sunt descrise mai jos:

Achiziƫie de autorisme second hand

  1. Funizorul din UE nu aplica regimul marjei

1.Cumpărătorul din Romania este plătitor de TVA

Dacă decizi să achiziƫtionezi pe firma un autoturism second hand şi eşti platitor de TVA, iar furnizorul din UE este o firmă cu cod valid de TVA care nu aplică regimul special al marjei, atunci furnizorul din UE va emite factura fără TVA. Tu vei trata achiziƫia ca o achiziƫie intracomunitară de bunuri şi vei face taxare inversă, adică vei reflecta TVA atât ca deductibilă cât şi colectată. Astfel, nu vei avea de plătit TVA la achiziƫie.

2.Cumpărătorul din Romania este neplătitor de TVA şi detine cod special de TVA

In situaƫia descrisă mai sus lucrurile stau diferit dacă cumpărătorul este o firmă  neplătitoare de TVA, dar cu cod special de TVA. In acest caz, furnizorul va emite factura tot fără TVA, în baza codului special, însă cumpărătorul din Romania va avea de plătit la bugetul de stat în România TVA 19% pentru achiziƫia efectuată.

3.Cumpărătorul din Romania este neplătitor de TVA şi nu deƫine cod special de TVA

Dacă în exemplul descris cumpărătorul este o firma neplătitoare de TVA dar care nu are cod special de TVA, atunci în funcƫie de valoarea maşinii (peste sau sub 34.000 lei) va avea obligaƫii diferite:

  1. dacă valoarea maşinii nu depăşeşte  34.000 lei (adica 10.000 euro în echivalent lei la cursul de la data aderării), atunci furnizorul va factura cu TVA din ƫara sa, şi în România nu vei mai avea de platit TVA.
  2. dacă valoarea maşinii depăşeşte plafonul de 34.000 lei, în această situaƫie va trebui să soliciƫi codul special de TVA, să îl comunici furnizorului, acesta urmând să factureze fără TVA, însă în Romania vei avea obligaƫia de a plăti 19% TVA la buget.

B.Furnizorul din UE aplică regimul marjei

Dacă cumpărătorul din Romania este o firmă plătitoare de TVA şi achiziƫionează un autoturism second-hand de la un furnizor din UE care aplică regimul marjei, atunci furnizorul a inclus în factura şi marja aferenta profitului. Din perspectivă fiscală, operaƫiunea nu este impozabilă în Romania, firma din Romania nu are alte obligaƫii de plată a TVA.

Achiziƫii de mijloace de transport noi

1.Cumpărătorul din Romania este plătitor de TVA

Dacă cumpărătorul este plătitor de TVA în Romania, atunci nu va mai avea de plătit TVA la achiziƫie, acesta înregistrând taxare inversă.

2. Cumpărătorul din Romania este neplătitor de TVA şi nu detine cod special de TVA

Dacă în schimb un neplătitor de TVA doreşte să achiziƫioneze mijloace de transport noi din UE, va avea obligaƫia să plătească TVA 19% la buget în Romania, depunând şi decontul special de TVA (chiar dacă nu este platitor de TVA în Romania). In cazul mijloacelor de transport noi, spre deosebire de cele second hand, nu se aplică regulile referitoare la plafonul de achiziƫii intracomunitare descris anterior (10.000 eur la cursul BNR de la data aderarii, respectiv 34.000 lei ), dacă locul respectivei achiziţii intracomunitare este în România.

Ca o diferenƫă faƫă de achizitia de autoturisme second hand, în cazul achiziƫiei de mijloace de transport noi, nu ai obligaƫia dobândirii codului special de TVA.

3.Cumpărătorul din Romania este neplătitor de TVA şi deƫine cod special de TVA, dobândit din alte situaƫii

In această situaƫie, cumpărătorul va datora TVA 19% la buget şi va depune decontul special de TVA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO