Auto

Ce profit sau pierdere au importatorii auto per maşină vândută

Ce profit sau pierdere au importatorii auto per maşină vândută

Autor: Bogdan Alecu

05.09.2010, 23:58 258

Patru dintre cele mai mari zece companii din comerţul auto de pepiaţa locală au înregistrat pierderi anul trecut pe fondul scăderiivânză­rilor cu peste 50%, iar cinci au înregistrat un declin alrezultatului net. Cu toate acestea, raportat la numărul de maşinivândute, există companii care şi-au îmbunătăţitprofitabilitatea.
Importatori precum Renault-Nissan România, Porsche România sauRomcar au înregistrat anul trecut o creştere a profitabilităţii pemaşină vândută între 3%, în cazul fostului importator Ford, parte aŢiriac Holdings, şi 81% în cazul diviziei de import a grupuluiRenault în România, dacă se ia în calcul profitul net raportat doarla autoturismele comercializate.
Un importator auto obţine însă profit atât din importul deautomobile, cât şi din cel de componente. Dacă în cazul maşiniloradaosul comercial nu depăşeşte decât rareori valoarea de 15%, încazul pieselor de schimb acesta poate ajunge şi la peste 100% încazul anumitor componente.

Potrivit lui Liviu Bocsaru, directorului financiar al RenaultNissan România, compania şi-a concentrat eforturile pe menţinereacotei de piaţă şi a rentabilităţii. Diferenţele de profitabilitateîntre 2008 şi 2009 sunt explicate de rezultatul din exploatare şicel financiar. "În ceea ce priveşte profiturile rezultate dinexploatare, pe vehicul, am reuşit să nu scădem foarte mult - de la372 de euro pe maşină în 2008 la 349 de euro în 2009. Aceastămenţinere a profitabilităţii se datorează unei politici dereorientare a resurselor dinspre costurile fixe către celevariabile - mijloace comerciale, cum sunt discounturile pentruclienţi", a subliniat directorul financiar.
O altă prioritate a anului 2009 a fost ameliorarea cash-flow-ului.Reducerea stocurilor şi a creanţelor cu 70% a per­mis companiei sădispună de suficiente lichidităţi pen­tru a nu mai apela la crediteexterne, ceea ce a îmbunătăţit costurile financiare per vehicul -rezultând un profit de 134 de euro pentru fiecare maşină în 2009,faţă de o pier­dere de 105 euro în 2008, potrivit oficialilorcompaniei.
În prezent, în continuare sunt în vigoare o serie de oferte, dar laun nivel mai scăzut. Discounturile sunt în continuare oferite detoţi dealerii, care spun că astfel de campanii afectează marjele deprofit. "La maşinile care sunt acum la ofertă există în continuareo marjă de profit, dar aceasta este foarte mică comparativ cu aniianteriori. În general marjele de profit sunt extrem de mici lamaşinile la ofertă, nu sunt mai mult de 200 de euro. Şi nu putemspune că este un profit, ci mai degrabă un adaos, profitul vinedupă ce sunt amortizate nişte costuri", a spus Radu Cristian,director de marketing al Trust Motors, importatorul Peugeot pepiaţa locală.

Avantajul acestor oferte este însă faptul că deşi nu se obţine unprofit mare direct în momentul vânzării, acel automobil se vaîntoarce la un moment dat în service, unde marjele de profit suntmai ridicate. În condiţiile în care vânzările Peugeot auînregistrat un declin de 54% în 2009, potrivit statisticilorAsociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, profitula scăzut cu 25% per maşină vândută, de la 1.000 de euro la 774 deeuro.
"Un centru de profit este showroom-ul şi celălalt serviceul.Practic vânzările produc clienţi pentru service. Acum obiectivulpentru departamentul de vânzări maşini este să nu producă pierderi,iar profitul să vină din service. Şi serviceul este acum într-otranziţie - de la gradul de ocupare de 120% la cel de 60-70%.Oamenii circulă ceva mai puţin şi sunt mai economi", a subliniatCristian, făcând referire la întreaga piaţă auto locală.
În cazul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa deprofil, profitul companiei a scăzut cu aproape jumătate anultrecut, dar raportat la numărul de maşini vândute, s-a majorat cu25%, pe fondul restructurărilor.
"Faţă de 2007, anul nostru record când am vândut aproape 60.000 deautovehicule noi, ne-am consolidat reţeaua de distribuţie formatădin 98 de parteneri, putem spune că 2009 a însemnat o scăderedramatică a volu­melor de maşini noi vândute cu aproape două treimişi o reducere a încărcării în service, ce a avut ca efect odiminuare a volumelor de piese de schimb vândute şi a orelor demanoperă facturate. La fel a fost afectată şi activitateaWeltauto", a spus Brent Valmar, directorul general al PorscheRomânia.
Şeful companiei a subliniat că "toate aceste scăderi accentuate aucondus evident la o reducere a veniturilor, care, corelate custructura cheltuielilor şi în ciuda eforturilor companiei de arestructura activităţile cu impact negativ asupra cheltuielilor, aucondus la o scădere a performanţei economice a companiei".
Tăierea salariilor bugetarilor, creşterea TVA-ului, reducerile depersonal determină o psihoză care amână achiziţia de bunuri defolosinţă îndelungată. Clienţii se abţin de la investiţii când nuştiu ce se întâmplă mâine, este de părere Radu Cristian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO