Auto

Cât costă conexiunea Moldovei cu Europa de Vest: 40 de milioane de euro per kilometru pentru un total de 6,4 miliarde de euro. Au fost aprobaţi indicatorii pentru secţiunea montană a autostrăzii A8 Tg Mureş-Iaşi

Cât costă conexiunea Moldovei cu Europa de Vest: 40 de...

Autor: Bogdan Alecu

24.08.2023, 18:37 9060

Indicatorii tehnico-economici necesari lansării licitaţiei pentru construcţia secţiunii a doua a autostrăzii A8 Târgu Mureş-Şiaşi-Ungheni via Târgu Neamţ au fost aprobaţi în cadrul comitetului companiei naţionale de drumuri şi autostrăzi (CNAIR).

Tronsonul de aproape 160 km va costa 6,4 miliarde de euro sau 40 de milioane de euro per kilometru, fiind cu aproape 12 milioane de euro per kilometru mai scumpă decât tronsonul montan din autostrada A1 Piteşti-Sibiu. Proiectul va fi finanţat parţial din fonduri europene nesambursabile.

Dacă secţiunile de la capetele A8 deja sunt în proiect finanţate prin PNRR, secţiunea montană a acesteia a avansat mai greu. Aceasta va fi cel mai scump şi complex drum realizat vreodată în România şi chiar Europa, având în vedere faptul că nu va traversa un singur lanţ muntos, ci trei şiruri paralele – aceasta fiind configuraţia Carpaţilor Orientali, cu trei fâşii paralele cu munţi vulcanici în vest, roci dure – şisturi cristaline în centru şi roci sedimentare în est şi sud.

Cristian Pistol, şeful CNAIR a anunţat astăzi că lotul dintre Miercurea Nirajului şi Leghin, tronsonul de mijloc, va avea 159,2 km şi va include:

♦  5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (Ditrău), DN15 (Tulgheş), DN15B (Pipirig)

♦ 437 de structuri - 119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podeţe

♦ 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km, cu lungimi individuale cuprinse între 70 m şi 940 m.

“Autostrada va beneficia şi de patru parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin şi întreţinere, 6 spaţii de servicii, 2 centre de întreţinere şi coordonare. Proiectul, finanţat prin Programul Transport, are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA). Documentaţia pentru lansarea licitaţiei necesare construcţiei secţiunii de autostradă Miercurea Nirajului — Leghin va fi elaborată dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern”, a scris într-o postare pe facebook Cristian Pistol.

În total, autostrada Unirii -A8 – va avea 320 km şi se va întinde de la Târgu-Mureş, unde va avea conexiune cu A3 şi mai departe pe Autostrada Transilvaniei spre Cluj şi Oradea şi mai departe spre Budapesta şi Viena şi până la Iaşi şi Ungheni – graniţa cu Republica Moldova, unde va exista pe lângă actualul pod feroviar, şi un pod rutier. Astfel A8 va permite conectarea Moldovei şi Rep. Moldova cu Vestul, zona fiind în prezent izolată, în condiţiile în care infrastructura actuală care traversează Carpaţii Orientali este una într-o stare precară.

“Odată trecuţi indicatorii de CTE-ul CNAIR, cel care face analiza cea mai riguroasă a documentaţiei, proiectul segmentului median al sectorului mo tan din A8 are cale liberă spre a îndeplini visul de atâţea ani al moldovenilor, demararea procedurilor de licitaţie şi execuţia în sine. După cum se vede din indicatori este un proiect foarte complex dar am încredere că toată presiunea constantă venită din aceasta Regiune va face ca el să devină realitate într-un orizont previzibil de timp”, a spus Marius Dangă, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Iaşi.

Tronsoanele de la capetele A8 – Tg. Mureş - Miercurea Nirajului de 25 km şi Leghin-Tg. Neamţ- Moţca de 30 km sunt finanţate acum pe PNRR. Lotul Leghin-Moţca este atribuit lui UMB/Dorinel Umbrărescu, cel care construieşte şi o bună parte din Autostrada Moldovei – A7.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO