Auto

Atenţie, şoferi de maşini diesel din Europa: taxele pe motorină urmează să crească

Atenţie, şoferi de maşini diesel din Europa: taxele pe...

Autor: Catalina Apostoiu

08.02.2019, 00:04 12322
Temerile privind calitatea aerului şi scandalul Dieselgate din 2015 au schimbat total atitudinea faţă de diesel.
 

Temerile privind calitatea aerului şi scandalul Dieselgate din 2015 au schimbat total atitudinea faţă de diesel.

Iată un nou motiv care urmează să descurajeze şi mai mult achiziţiile de maşini diesel: taxele pe motorină urmează să fie majorate, scrie Bloomberg.

Decenii la rând, guvernele din UE au impozitat motorina la o rată mai scăzută decât cea pe benzină, însă avantajul respectiv se diminuează rapid în contextul eforturilor de curăţare a mediului şi al consecinţelor scandalului Dieselgate.

Astfel, atitudinea faţă de motorină, carburantul favorit la nivelul continentului de multă vreme, se schimbă.

„Ne aşteptăm la o creştere a taxei pe motorină în Eu­ropa“, a declarat Mark Williams, analist la Wood Mackenzie din Londra. „Pieţele mai mari urmează această direcţie, în care taxa pe motorină creşte mai rapid decât cea pe benzină“.

La nivelul UE, diferenţa medie dintre taxa pe motorină şi cea pe benzină a scăzut cu aproximativ o treime din 2015, la 12,5 eurocenţi pe litru, potrivit calculelor Bloomberg. La pompă, prima de preţ medie a benzinei la nivelul UE a coborât la numai 3 cenţi pe litru, cel mai scăzut nivel din 2008, relevă date separate.

Din anii ’70, benzina a atras taxe mai mari decât motorina în Europa, potrivit Fuels Europe, care reprezintă companiile de rafinare petrolieră de pe continent. Guvernele au susţinut taxele mai mici pe motorină ca modalitate de a-i ajuta pe constructorii auto europeni să concureze importurile de autovehicule pe benzină, pentru a susţine industria de transport comercial şi din cauza consumului mai redus al motoarelor diesel, potrivit lui Alain Mathuren, purtător de cuvânt al grupului.

Totuşi, percepţia publică a început să se întoarcă împotriva dieselului pe fondul temerilor privind efectele emisiilor toxice asupra sănătăţii şi mediului.

În ultimii ani, unele autorităţi locale, în special din Germania, au descurajat folosire vehiculelor diesel pentru a îmbunătăţi calitatea aerului.

La sfârşitul anului trecut, Spania a anunţat că va interzice vânzările de autovehicule diesel şi hibride începând cu 2040, după ce Marea Britanie şi Franţa anunţaseră deja planuri similare.

Temerile privind calitatea aerului şi scandalul Dieselgate din 2015 au schimbat total atitudinea faţă de diesel.

„Demonizarea dieselului este o realitate care în opinia noastră este total nejustificată“ pentru motoarele care se conformează limitelor UE privind emisiile“, arată Mathuren.

Guvernele tind să descurajeze utilizarea maşinilor diesel, iar taxele mai mari vor juca cu siguranţă un rol, dar dacă aceasta va duce la un efect vizibil la pompă rămâne de văzut, spune Koen Wessels, analist la Energy Aspects din Londra.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO