Anuarul Top 100 cele mai valoroase companii 2019

 

ARGUMENT ANUAR TOP 100 CELE MAI VALOROASE COMPANII 2019

Topul 2019 al celor mai valoroase companii din România aduce surprize mari. Nimeni nu s-ar fi aşteptat ca prima companie dintre cele mai valoroase să fie o firmă creată acum mai puţin de 10 ani şi care a intrat în top abia în 2018: UiPath.

Unul dintre cei mai mari jucători din industria de robotic processing automation – automatizarea proceselor cu roboţi software, UiPath şi-a mutat între timp sediul la New York, dar boardul proiectului Top 100 valoroase, format din reprezentanţi ai Ziarului Financiar , ai BT Capital Partners şi Veridio, a considerat încă din 2018 că UiPath este o companie românească, fiind fondată la Bucureşti şi controlată de investitori români.

Şi iată cum ascensiunea fulgerătoare a acestei companii urcă pe primul loc din punctul de vedere al valorii o resursă infinită: creierul. Mintea IT-iştilor români a bătut petrolul (OMV Petrom), gazele (Romgaz), energia electrică produsă de hidrocetrale (Hidroelectrica), imobiliarele (Globalworth), comerţul cu materiale de construcţii (Dedeman), băncile (BCR, BRD şi Banca Transilvania) şi producţia de automobile (Automobile Dacia).

Faţă de prima ediţie a topului, publicată în 2006, au rămas în top 10 OMV Petrom, BCR, BRD, Hidroelectrica şi Romgaz. Au coborât Orange, Vodafone, Romtelecom (actual Telekom), Electrica Muntenia Sud şi Raiffeisen Bank.

În 2006, Petrom valora 8,9 miliarde euro, capitalizarea de pe bursă, iar astăzi este la aproape jumătate din acea valoare. BCR valora 6 miliarde euro, iar astăzi este la 2,4 miliarde euro, în timp ce BRD, de asemenea cotată la bursă, avea o capitalizare de piaţă de 3,5 miliarde euro faţă de 2 miliarde euro în prezent.

În total, top 100 cele mai valoroase companii însuma 96 miliarde euro în 2007, anul de vârf al anuarului, pentru ca astăzi, în 2019, suma top 100 să fie de 88 miliarde euro. Diferenţa merită o discuţie aprofundată, mai ales că în 2007 Produsul Intern Brut a fost de 120 miliarde euro, iar astăzi, în 2019, este de 200 miliarde euro.

Deci Top 100 valorează astăzi sub 50% din PIB, în timp ce în 2007 era la 80%.

Ce înseamnă asta? Au mers oare companiile mari mai prost decât economia în ansamblu? Fără îndoială că nu.

Sistemul companiilor din România, care generează de fapt PIB-ul, şi-a dublat între timp cifra de afaceri totală şi profitul, de la 150 miliarde euro, venituri totale, la circa 330 miliarde euro venituri totale în prezent.

De fapt, diferenţa de valoare este dată de diferenţa de percepţie a investitorilor. În 2007, când pieţele financiare globale fierbeau, iar România intra în UE, evaluările se făceau la parametri mult mai optimişti decât astăzi. Si iată cum contextul economic este de multe ori mai important decât evoluţia individuală a unei companii.

În plus, faptul că astăzi multe companii de top din România au o valoare mai redusă decât în 2006-2007 înseamnă că piaţa de capital şi în general economia românească nu sunt în radarul marilor investitori globali, ci sunt sub radar.

Într-un context internaţional favorabil, evoluţia valorii pentru cele mai mari companii din România nu poate fi decât pozitivă în următorii ani. Sigur că şi tendinţele sectoriale contează.

Iată, spre exemplu, cazul companiilor din telecom, care au coborât an după an în topul celor mai valoroase pentru că nu au mai livrat o marjă de profit şi afaceri suficient de dinamice. În telecom modelul se duce spre companiile care pun valoare peste infrastructură, iar firmele ”disruptors”, adică cele care schimbă complet experienţa consumatorului şi aduc soluţii noi pentru nevoile sale, îşi fac loc mult mai repede la vârful clasamentelor decât până în prezent.

Este de urmărit însă cât de mult vor creşte din aplicarea noilor tehnologii firmele din vechea lume ”brick &mortar” pentru că, nu-i aşa, autostrăzile internetului nu sunt de ajuns.  Nici nu mâncăm şi nici nu ne deplasăm cu biţi. Miza este ca digitalizarea să şi facă o lume mai bună, nu numai să discute despre ea.

SORIN PÂSLARU, redactorul-şef al Ziarului Financiar,
în argumentul Anuarului TOP 100 CELE MAI VALOROASE COMPANII 2019

 

Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul TOP 100 CELE MAI VALOROASE COMPANII 2019.


Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă anuarul mai jos la preţul de 200 de lei, TVA inclus.

 



AFACERI DE LA ZERO