Anuarul Cei mai mari jucători din economie 2018

 


Cel mai amplu produs media de business din România cu informaţii detaliate despre tot ceea ce contează în afacerile locale - Anuarul de business al României - surprinde perioada excepţională pe care o traversează economia românească.

Ponderea majoră a industriei în PIB de 26% şi parcursul bun al producţiei industriale, de plus 8% în 2017, se văd în rezultatele Automobile Dacia, al altor producători de componente auto prezenţi pe platforma de la Mioveni, dar şi în explozia cifrei de afaceri a companiei care produce motoarele Daimler, de la Sebeş.

În 2017, puţini credeau că economia va cunoaşte un ritm de creştere de peste 5%, dar tocmai evoluţia neaşteptată a producţiei industriale a fost cheia parcursului economic peste aşteptări. La rândul său, evoluţia producţiei industriale a fost determinată, în primul rând, de creşterea producţiei de componente auto. Astfel, producţia aferentă industriei de automobile şi componente de automobile a crescut cu 22% în 2017.

Au mers bine şi alte ramuri industriale conectate la pieţele de export pe baza comenzilor din zona euro. De fapt, atâta timp cât China va avea nevoie de utilaje şi maşini produse în Germania pentru a exporta la rândul său în Statele Unite, pentru România sunt garantate cel puţin două puncte de creştere economică.

Oportunitatea se poate transforma într-o ameninţare dacă războiul comercial declanşat de Donald Trump se va materializa. Astfel, dacă se vor impune taxe vamale la exporturile Chinei în America, automat importurile Chinei din Germania vor scădea, iar cererea Germaniei pentru exporturile româneşti se va diminua la rândul său.

Germania este principalul partener de export al României, cu 22% din total, iar orice încetinire a ritmului va afecta fără îndoială companiile locale incluse în lanţurile globale de valoare. Dată fiind structura economiei româneşti, imediat ce industria va fi afectată şi restul companiilor, care realizează servicii în jurul fabricilor, îşi vor vedea comenzile diminuate. Astăzi economia locală este structurată în jurul capacităţilor industriale deţinute de firme multinaţionale, precum Continental, Bosch, Automobile Dacia sau Pirelli.

Românii sunt puternici în transporturi, în industria agroalimentară, în agricultură, în hoteluri, în servicii medicale private şi construcţii. Când exporturile merg, aşa cum s-a întâmplat în 2017, şi fabricile au din ce în ce mai multe comenzi, automat şi cererea pentru fabrici noi, pentru transport, pentru alte servicii precum reţelele de vin mici, private creşte.

Anuarul Cei mai mari jucători din economie surprinde aceste mişcări în detaliu, de pe 80 de pieţe. Sunt evidenţiaţi primii 10 jucători de pe fiecare din aceste pieţe cu evoluţia cifrei de afaceri, a profitului, a numărului de angajaţi şi actuala structură a acţionariatului. Dinamicile oricăruia din aceşti indicatori sunt relevante pentru a surprinde starea pieţei respective. De asemenea, se pot urmări în timp schimbările de lideri precum şi poziţiile companiilor româneşti versus cele străine. Spre exemplu, preluarea Albalact de către Lactalis (Franţa) sau a Betty Ice de către Unilever (Marea Britanie) au trecut aceşti lideri ai pieţelor de lactate şi îngheţată în tabăra multinaţionalelor.

Rămân români liderii de piaţă din servicii de curierat (Fan Courier), de închirieri auto (Autonom RentalCar), aisgurări generale (City Insurance), agenţii de turism (Eurolines), farmacii (Catena), bricolaj (Dedeman), producţia de mobilă (Aramis), distribuţie bunuri de larg consum (Aquila) sau clinici private (MedLife).


Sorin Pîslaru, în argumentul anuarului Cei mai mari jucători din economie 2018, a XIII-a ediţie


Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.


Comandă anuarul mai jos la preţul de 100 de lei, TVA inclus.



AFACERI DE LA ZERO