Analiză

Tot mai multi antreprenori romani bat la usa companiilor de consultanta de brand

13.09.2007, 13:44 31

Companiile specializate in consultanta de brand, care au derulat anul trecut afaceri de circa 2 milioane de euro, ar putea sustine in proportie de 30% activitatea de branding in urmatorii cinci, sase ani, in detrimentul agentiilor de publicitate, a declarat Stefan Liute, strategy director al Grapefruit, una dintre cele mai importante companii de pe piata locala de branding.
"Raportul celor care fac branding in Romania va cunoaste o schimbare de genul 70% agentiile de publicitate si 30% companiile specializate in consultanta de branding", a precizat el.
Pe piata romaneasa de branding companiile specializate pe consultanta de brand asigura in prezent doar 10% din activitatile de branding, cea mai mare parte a acestora fiind oferite in continuare de agentiile de publicitate.
Piata de consultanta si design de brand, din perspectiva stricta a serviciilor profesionale specializate, nu a celor integrate in comunicare ca in cazul agentiilor de publicitate, nu depaseste in acest moment 3 milioane de euro, potrivit Irinei Ilie, associate director al Brandient, companie pe lista careia se afla procesele de creare a marcilor Fulga si Zuzu din industria lactatelor.
"Activitatile de design si de naming sunt livrate intr-o proportie coplesitoare de agentiile de publicitate. Cu siguranta acest raport se va schimba, deoarece intreaga piata tinde spre specializare", a mai precizat Irina Ilie.
Brandindul adauga valoare unei afaceri in proportie de 10% pana la 70%, variind in functie de domeniul de activitate.
"In unele afaceri brandul aduce peste 70% din valoare. In esenta, valoarea unui brand trebuie sa depaseasca valoarea tangibilelor dintr-un business", declara reprezentatul Brandient.
Spre exemplu, Ioan Micula, unul dintre actionarii grupului European Drinks, care detine brandurile Izvorul Minunilor, Adria sau Burger, declara recent ca valoarea activelor tangibile detinute de grup se ridica la 800 de milioane de euro, in timp ce bunurile intangibile, cum ar fi brandurile, au o valoare de cateva sute de milioane de euro. In multe tranzactii, valoarea unui brand, pozitia sa in piata, gradul de notorietate cantaresc greu in momentul in care se stabileste valoarea companiei.
Industria de consultanta de brand este reprezentata in Romania de cinci mari companii specializate, BrandTailors, Grapefruit, Branzas, Brandient, BrandFusion, care au cumulat afaceri de aproximativ 2 milioane de euro in 2006, conform datelor oficiale publicate pe site-ul Ministerului de Finante.
"La aceste cinci companii se adauga totusi agentiile de publicitate, birourile de design si liber-profesionistii care genereaza mai mult de 50% din cifra de afaceri a intregii industrii de branding", a spus Beatrice Danis, managing partner BrandTailors.
"Piata serviciilor de consultanta de brand este in crestere in Romania, tinand pasul cu dezvoltarea generala a serviciilor de marketing. Grosul activitatilor de branding, adica in proportie de 90%, ramane in continuare in agentiile de publicitate", a spus Stefan Liute.
Agentiile de publicitate sunt un competitor foarte puternic intrucat detin un procent semnificativ din piata de branding, in zona brandurilor de produs.
"Brandurile de produs inca traiesc foarte mult pe sticla, prin spoturi, iar agentia de publicitate ofera clientului roman, la pachet, pe langa o campanie de advertising si servicii de branding precum identitate vizuala, packaging. Diferentierea serviciilor companiilor specializate se produce inca din faza de conceptualizare a brandului (brand ideea, naming, pozitionare), in care consultantul de brand gandeste un mecanism capabil sa reproduca coerent si consistent esenta brandului, in timp ce agentia de publicitate este tentata, prin natura jobului de creatie, sa gandeasca idei de campanii publicitare", declara Mona Ursu, managing partner al companiei de consultanta BrandFusion.
Un alt avantaj al agentiilor de publicitate pe aceasta piata il reprezinta preturile mai mici cu care opereaza raportat la cel al companiilor specializate.
"Agentiile folosesc preturi de dumping pentru ca au in primul rand costuri de operare mai mici si pentru ca se compenseaza cumva cu partea de creatie publicitara si intermediere de media pe care o deruleaza post-branding", a spus Beatrice Danis, managing partner al BrandTailors.
Inceputurile industriei de brandind pentru companiile din provincie au fost scrise de catre compania Grapefruit, infiintata in Iasi in anul 1999, ca parteneriat intre Marius Ursache, Stefan Liute si Laurian Gridinoc. Compania a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de aproximativ 300.000 de euro, cu un profit de 15.000 de euro.
Cifra de afaceri de peste 400.000 de euro pozitioneaza ca lider al pietei de consultanta de brand compania BrandTailors, infiintata de Beatrice Danis si Janos Kurko in 2004. Compania estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu circa 15% pentru 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO