Analiză

Tendintele pentru vacanta 2004: rezervari pe internet pentru curse charter

02.04.2004, 00:00 96



Excursiile personalizate, rezervarile prin internet si inmultirea curselor cu avioane inchiriate (chartere), sunt noutatile pentru sezonul de turism din aceasta vara, care se desprind de la Targul National de Turism, care se desfasoara zilele acestea la Romexpo.



Charterele - avioane inchiriate special de agentiile de turism de la companiile aeriene pentru anumite destinatii - vor zbura mai ales in Italia, Palma de Mallorca (Spania) sau Egipt.



"Cazarea si serviciile nu sunt foarte scumpe in Egipt, ceea ce costa foarte mult era transportul si agentiile au incercat sa echilibreze aceste costuri, mai ales ca Egiptul a fost destinata vedeta a anului trecut. Egiptul este avantajos si pentru faptul ca poate atrage turisti cand in Romania este extrasezon, datorita climei care este tot timpul calda", spune Cristina Ciulei, manager de turism la tour-operatorul C& D Partner, din Bucuresti.



La C&D, pretul unui sejur de sapte zile in Egipt, care include si croaziera pe Nil, incepe de la 450 de euro, pentru sapte zile. C&D mai organizeaza anul acesta curse charter cu destinatiile Spania, Malta, Italia, Turcia si Grecia.



"Preturile in Turcia s-au marit cu 15% fata de anul trecut, dar cererea continua sa fie destul de mare", mai spune Ciulei. Cererea pentru Turcia ar putea fi franata si de introducerea incepand de anul acesta a vizelor, care cresc costurile cu 20 de dolari de excursie.



In majoritatea cazurilor, agentiile de turism organizeaza cursele charter cu avioane inchiriate de la compania aeriana nationala Tarom, chiar daca preturile sunt mai mari decat in mod normal.



"Tarom inchiriaza avioanele la preturi mai ridicate decat companiile aeriene din alte tari", spune Oana Ionescu, manager la tour-opeatorul Prestige Tours, din Bucuresti.



Prestige Tours are planificate pentru aceasta vara curse charter cu destinatiile Mallorca, Turcia, Creta. Cursa charter cu destinatia Mallorca este realizata cu un avion inchiriat de la compania aeriana spaniola Air Europa, una dintre putinele companii straine care s-au implicat in chartere.





De ce Taromul e scump?



Pretul relativ ridicat al avioanelor apartinand companiei natioanale Tarom de catre agentiile de turism pentru organizarea de curse charter are doua explicatii.



"In primul rand, avioanele Tarom pleaca numai de pe aeroportul Otopeni, unde taxele de aeroport sunt mult mai mari decat pe Baneasa, de unde pleaca toate cursele charter ale celorlalte companii aeriene", spune Ana Matcaboji, manager al departamentului de curse charter in cadrul Tarom.



Flota de avioane a companiei nationale Tarom a fost redusa si la ora actuala include 9 avioane Boeing 737-300 si 737-700 si sapte avioane ATR 42.



"In al doilea rand, din cauza numarului mic de avioane, un avion efectueaza in aceeasi zi o cursa regulata si una charter si nu avem timp sa schimbam configuratia avionului de la clasa business la cea economic, specifica pentru cursele charter. La clasa business scaunele au o distanta mai mare intre ele motiv pentru care sunt mai putine decat la configuratia economic. Din acest motiv, pentru acelasi tip de cursa si de avion, noi vindem mai putine locuri decat o companie concurenta si prin urmare suntem nevoiti sa crestem pretul", continua Matcaboji.



Ea nu crede ca numarul curselor charter va creste pe viitor tocmai din cauza insuficientei avioanelor.



Tarom a introdus anul acesta trei noi chartere; Egipt, Rimini (Italia), si Malaga (Spania).





Pachetele personalizate



O alta tendinta manifestata pe piata in afara de orientarea catre cursele charter este interesul pentru turismul individual si pachete turistice personalizate.



"Nu mai au cautare ofertele de genul 'Grecia 200 de euro', sau 'Turcia 300 de euro', ofertele trebuie sa se adreseze unui segment cat mai specific de clienti, pentru familii, pentru tineri, pentru cei care vor flexibilitate, sau relaxare", spune Cristian Balcescu, presedintele agentiei de turism CMB Travel.



"In urma cu doi ani, dupa ce tot mai multe persoane au vizitat deja in grup diverse destinatii, turistii au inceput sa caute ceva nou. Se cere cat mai multa flexibilitate, se cer destinatii exotice, interesul pentru circuite in grup este in scadere", a completat Ionescu de la Presige.





Internetul e viitorul



Odata cu extinderea internetului, tot mai multi turisti romani prefera sa faca rezervarile prin internet. Intial acestea rezervari se faceau pentru bilete de avion, dar acum se extind si pentru ofertele turistice.



"Planificarea unei excursii personalizate se face in etape, din aproape in aproape, nu este ca atunci cand vezi un pliant cu o oferta si te-ai hotarat sa o cumpari. Oamenii sunt foarte ocupati si nu au timp sa vina de mai multe ori la agentie sa stea de vorba cu specialistul", mai spune Balcescu.



Agentia CMB a lansat recent un sistem de consiliere turistica prin internet - prin care clientii pot lua legatura de pe site-ul firmei cu un specialist care sa-i sfatuasca in legatura cu ofertele turistice.



CMB Travel a introdus anul acesta chartere noi, unul cu destinatia Palma de Mallorca si unul cu destinatia Costa Brava (insule din apropierea Spaniei).



De asemenea compania a lansat un sistem de rezervari prin internet pentru locatiile de pe litoralul romanesc.



"In general, creste interesul pentru rezervarile prin internet. Sunt turisti, mai experimentati, care pleaca chiar pe cont propriu cu masina si isi rezerva singuri cazarile la hoteluri. Dar in general, se obisnuieste ca turistii sa stabileasca itinerariul si agentia sa faca rezervarile", adauga Motoi.





Rudele si prietenii, cei mai buni advertiseri



Pe de alta parte insa romanii isi planifica in continuare foarte tarziu vacantele. Reprezentantii agentiilor spun ca desi au inceput sa fie mai informati in legatura cu posibilitatile de calatorie, o foarte mare importanta o au recomandarile prietenilor.



"Clientii se simt mult mai bine sa plece intr-o excursie care a fost incercata inainte de o persoana cunoscuta, care a fost si multumita. Unii o fac din snobism dar cei mai multi din nevoia de siguranta", crede Radu Modoi, de la turism Travel House.



In aceea ce priveste litoralul romanesc, agentiile de turism nu au asteptari mult mai mari decat anul trecut. "Unii dintre hotelierii de pe litoral au facut imbunatatiri hotelurilor, dar in general serviciile au ramas la fel", spune Balcescu de la CMB. "Daca nu se iau in considerare cheltuielile auxiliare, ofertele de vacante in strainatate sunt comparabile cu cele de pe litoralul romanesc", este de parere Ioana Teodorescu, manager la agentia de turism Novatouring.



Un sejur de o saptamana in Mamaia, la un hotel de trei stele in luna iulie este in jur de 6 milioane de lei (150 euro ) de persoana (incluzand cazarea si micul dejun). Acelasi pachet, dar cu pensiune completa, urca la 11 milioane de lei (275 de euro) de persoana.



In Venus, la un hotel de doua stele, un pachet de sapte zile cu cazare si pensiune completa costa 5 milioane de lei (125 euro).





Cat de ieftin e cu autocarul?



In timp ce majoritatea agentiilor se concentreaza pe curse charter, Nova Touring Turism, rezultata dupa fuziunea recenta dintre transportatorul prin autocar Eurolines si agentia de turism Novatouring Turism, promoveaza ofertele de transport cu autocarul. Cu toate acestea, pentru fiecare sejur, turistul poate opta intre cele doua variante de transport cu avionul sau cu autocarul.



"Un sejur de patru zile la Amsterdam inseamna cazarea care costa 326 de euro si transportul, care poate fi cu autocarul caz in care pretul este de 215 euro, sau cu autocarul caz in care pretul este de 215 euro", spune Teodorescu.



In alte cazuri diferenta intre transportul cu avionul si cu autocarul poate fi mult mai mare. Spre exemplu, in cadrul unei oferte penru Viena, transportul cu avionul este 315 euro, iar cu autocarul 90 de euro.



Si Novatouring organizeaza anul acesta chartere cu destinatia Rimini (Italia) si Egipt.





"Placinta" corporate



O alta tendinta manifestata pe piata turistica este cresterea tot mai alerta a segmentului de "corporate", pe care se bat tot mai mult agentiile.



"Companiile mari, mai ales multinationalele, organizeaza excursii de recompensare a angajatilor sau a clientilor. Numarul acestora, cat cel al organizarii de evenimente, conferinte in Romania, a crescut semnificativ in ultimul an", spune Ciulei de la C&D Partnetrs.



"Acest segment este foarte important pentru ca asigura un volum mare de clienti. Spre exemplu, o companie multinationala a comandat recent pentru cei 200 de angajati ai sai excursii in Egipt si a cheltuit peste 500 de euro pe angajat", explica ea.



In ceea ce priveste conferintele, majoritatea au loc in tara, dar exista si exceptii.



"Anul acesta vom organiza pentru o companie multinationala un congres de 1.000 de persoane in strainatate", spune Radu Motoi, de la Travel House.



Pentru a castiga clienti unele agentii de turism ofera discounturi angajatilor de la companiile cu care au contracte, dar pentru sejururile care nu sunt organizate de compania din care fac parte.



Costul transportului cu avionul in cazul unei curse charter poate sa fie cu pana la 40% mai mic decat in cazul unei curse regulate, spun reprezentantii agentiilor de turism. Cursa charter este organizata de agentiile de turism cu avioane inchiriate de la companiile aeriene. Agentia de turism inchiriaza avionul, platind aceeasi suma companiei aeriene, indiferent daca vinde sau nu toate biletele de avion, deci isi asuma riscul pentru cazul in care nu sunt vandute toate locurile. Pentru a minimiza acest risc, cursele charter sunt organizate de mai multe agentii de turism in colaborare.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO