Analiză

Piata medicamentelor isi pierde din elan

09.06.2005, 18:08 13

Cånd au tras linie dupa primele trei luni ale anului, companiile farmaceutice romånesti, in marea lor majoritate, au obtinut vånzari in crestere si afaceri mai profitabile.

Avånd in vedere epuizarea aproape in intregime a fondurilor financiare pentru medicamente compensate, perspectivele pentru restul anului ale companiilor din piata nu sunt tocmai pozitive. Companiile vor avea vånzari mai mici iar ritmul de crestere raportat pentru primul trimestru se va diminua simtitor.

a??Primul trimestru a reprezentat o perioada tulbure marcata de o serie de schimbari in sistemul de compensare, introducerea noilor preturi si a denominariia??, spune Marius Chereches, directorul general al distribuitorului de medicamente Pharmafarm.

Pe de-o parte, vechiul sistem de compensare a fost valabil pentru primele luni si a generat vånzari semnificative, dar, pe de alta parte, farmaciile au fost reticente in a-si face stocuri de medicamente ca urmare a modificarilor de pret, mai spune Chereches. a??In acest context a fost inregistrat un rezultat interesant: global, piata medicamentelor s-a dezvoltat, in ciuda conditiilor comercialea??, relateaza acesta.

Trendul crescator din primul trimestru a fost contrar evolutiei vånzarilor de medicamente din ultimii ani. Fara exceptie, primele luni ale unui an consemnau vånzari mai reduse decåt cele inregistrate la sfårsitul anului anterior.

a??Primul trimestru din 2005 a manifestat un trend crescator la nivelul vånzarilor raportate la volumul intregii piete farmaceutice, iar valoarea totala a pietei a fost in crestere cu 30%, comparativ cu trimestrul I din 2004a??, sustine Dragos Dinu, presedinte al A & D Pharma, companie ce detine distribuitorul Mediplus si reteaua Sensiblu.

In perioada ianuarie-decembrie 2004, valoarea vånzarilor de medicamente a crescut cu aproximativ 40%, la aproximativ un miliard de euro, ceea ce reprezinta o evolutie de-a dreptul spectaculoasa, avånd in vedere anii trecuti. Intre motivele acestei expansiuni a pietei se regaseste necesarul real de consum al populatiei, dar si o serie de masuri cu caracter social implementate la sfårsitul lui 2004.

a??Cresterea pietei farmaceutice din primul trimestru se face remarcata in special pe segmentul farmaciilor private, care reprezinta peste 75% din totalul consumului national de medicamente. Pe fundalul subventionarii cu 90% a unor categorii de medicamente si incertitudinii provocate de criza de lichiditati din sistemul de plati, asistam la o triplare a consumului de medicamente compensate si gratuitea??, precizeaza Coca Cascaval, director de marketing al companiei farmaceutice Antibiotice.

In primele trei luni ale anului, consumul de medicamente compensate si gratuite a crescut la 147 de milioane de euro, fata de numai 56 de milioane de euro in aceeasi perioada a anului trecut, conform datelor Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate.

Din aceasta suma, aproximativ 60% au reprezentat medicamentele care intra in categoria celor subventionate integral. La råndul lor, medicamentele care se elibereaza fara prescriptie medicala (OTC-uri) au reprezentat circa 10% din medicamentele gratuite våndute. Medicamentele compensate partial au reprezentat putin peste 40% din cele aproape 150 de milioane de euro.

In conditiile in care subfinantarea din sistemul de sanatate a avut un caracter cronic de-a lungul ultimilor ani, triplarea consumului de compensate a facut ca fondurile alocate acestei categorii de produse farmaceutice sa fie aproape epuizate.



Cu vånzarile a??plafonatea??, companiile lucreaza la profit

In mod paradoxal, in conditiile de incertitudine ce au caracterizat perioada, producatorii, retailerii si distribuitorii au anuntat rezultate in crestere pe toata linia.

Daca vånzarile de medicamente au de suferit de pe urma subfinantarii, companiile au inceput sa lucreze la profit, iar rezultalele nu s-au lasat asteptate. Marjele nete de profit de 20-30% din cifra de afaceri au devenit deja o caracteristica a primului trimestru.

Producatorul de medicamente generice Lek Pharmatech Tårgu-Mures a obtinut un profit net de aproximativ 2,2 milioane de euro pe primele trei luni ale anului, reprezentånd o crestere reala de aproximativ 250%, in timp ce vånzarile companiei s-au majorat cu putin peste 10%. Profitul net reprezinta circa 33% din vånzarile totale.

Sicomed a avut vånzari de 14,5 milioane de euro pe primul trimestru, in timp ce profitul net s-a ridicat la circa 2,7 milioane de euro, adica aproape 20% din vånzari. Si in acest caz, cresterea profitului a depasit expansiunea vånzarilor Sicomed.

Antibiotice a cunoscut o crestere a profitului de aproximativ 200% pe primul trimestru, påna la 1,9 milioane de euro, ce reprezinta aproape 20% din cifra de afaceri. Aceasta s-a majorat cu aproape 50%, la circa 9,8 milioane de euro.

Biofarm a inregistrat un profit net de aproximativ 1,3 milioane de euro pe primul trimestru, adica aproximativ 40% din vånzarile companiei.

Cresterea profitului companiei a devansat, de asemenea, cresterea cifrei de afaceri.



Lipsa de continuitate afecteaza planul de afaceri

Contractia unei piete de consum este, in cele din urma, un element firesc in orice economie liberalizata. Principala problema, in opinia jucatorilor din piata, este lipsa de continuitate a activitatii, care afecteaza planurile de afaceri, bugetele de venituri si cheltuieli initiale ale companiilor fiind modificate si de 2-3 ori pe an.

La fel cum pe primul trimestru cresterea vånzarilor companiilor din piata a fost generalizata, inceputul celui de-al doilea trimestru a adus o reducere substantiala a afacerilor din domeniu. Unul din factorii care au contribuit la aceasta scadere a vånzarilor este si diminuarea cu aproximativ 20% a preturilor medicamentelor importate in dolari, masura reglementata de autoritati.

a??Al doilea trimestru a inceput deja sub auspiciile unei situatii de criza, ce se va resimti mai ales in vånzarile de medicamente compensate. In acest moment, exista multe variabile care depind de negocierile care au loc intre reprezentantii pietei farmaceutice si Ministerul Sanatatiia??, arata Robertina Cosac, director de marketing al producatorului de medicamente Sicomed Bucu-resti.

In urma cu doua luni, Radu Mosanu, directorul de marketing al companiei Novartis, al doilea jucator din piata romåneasca, declara: a??Ne asteptam ca vånzarile companiei pe urmatoarele trimestre sa fie de aproximativ 50% din cele inregistrate in primele 3 luni ale anului, avånd in vedere structura portofoliului Novartis in Romånia. In cazul in care bugetele pentru compensate nu vor fi modificate, vånzarile produselor mai scumpe de 10-12 euro vor scadea la sub 10% din nivelul normala??.

In conditiile date, companiile sunt circumspecte in ceea ce priveste evolutia ulterioara a pietei.

a??Fiind un an al reconfigurarii sistemului de sanatate, asteptarile noastre sunt mai degraba orientate catre anii ce urmeaza, si ne referim aici la aderarea Romåniei la Uniunea Europeana. Ne asteptam la o crestere a pietei intre 10 si 20% pe an, in urmatorii 5 ani, pentru a alinia astfel Romånia la nivelul tarilor devenite recent membrea??, precizeaza seful A & D Pharma.



Portofoliile alternative, o a??portitaa?? pentru companii

Scaderea vånzarilor de medicamente compensate a facut ca jucatorii din piata sa ia in considerare si alte segmente ale pietei, cu medicamente al caror consum nu este subventionat de stat. Intrarea pe alte segmente poate salva o parte din vånzari, dar operatiunea este costisitoare si de durata.

a??Companiile farmaceutice nu isi pot ajusta foarte usor portofoliile datorita perioadei lungi de timp necesare pentru inregistrarea unui produs nou. O libertate de miscare mai mare exista pe segmentul suplimentelor nutritive, unde Sicomed

si-a extins recent gama de vitamine si medicamente efervescente. Pentru moment, pregatim lansarea unei noi linii de suplimente, iar activitatea noastra pe acest segment va ramåne dinamica si in viitora??, a spus directorul de marketing de la Sicomed.

Un alt efect al subfinantarii este orientarea consumului din perioada urmatoare catre produsele echivalente generic mai ieftine.

In mod ironic, acest lucru nu este exclusiv urmarea reorganizarii listelor de medicamente compensate de la inceputul anului, ci este mai degraba urmarea lipsei de lichiditate.

a??Fara indoiala, produsele generice interne vor influenta pozitiv vånzarile companiei, iar medicii vor opta pentru produse ieftine si de calitate in locul celor de provenienta externaa??, explica directorul Pharmafarm.

a??Populatia este obligata sa apeleze la medicamente mai putin scumpe, dar eficiente terapeutic, care sa compenseze imposibilitatea farmaciilor de a elibera retete compensate sau gratuite. Pe acest fundal, este probabil sa asistam pe viitor la o orientare a medicilor si farmacistilor spre medicamentele romånesti mult mai accesibile ca pret si eficiente terapeutic, majoritatea acestor produse beneficiind de studii de bioechivalenta si certificare a calitatii GMPa??, precizeaza oficialul Antibiotice.



Companiile si guvernul sunt in negocieri

In momentul de fata, reprezentantii autoritatilor si ai companiilor farmaceutice din piata sunt in negocieri, analizåndu-se modalitatea de plata a datoriilor aferente eliberarilor de retete compensate peste plafoanele alocate anul trecut. In prima parte a anului, Ministerul Sanatatii a solicitat respectarea plafoanelor de anul acesta, epuizarea fondurilor facånd ca numai o parte din farmacii sa mai elibereze medicamente compensate in prezent. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO