Analiză

Piata laptelui este in fierbere. Cine a mai ramas de vanzare in industria locala? Ce investitori mai vin?

Piata laptelui este in fierbere. Cine a mai ramas de vanzare in industria locala? Ce investitori mai vin?

Click pentru imaginea marita

09.08.2007, 20:35 224

Fondul american de investitii SigmaBleyzer Southeast European Fund IV (SBF IV) a preluat 70% din actiunile producatorului din Covasna, printr-o tranzactie evaluata la aproximativ 7 milioane de euro, potrivit unor surse din piata.
Reprezentantii fondului de investitii au declarat la momentul tranzactiei ca piata lactatelor este unul dintre segmentele de interes ale companiei, ceea ce face posibila realizarea altor astfel de achizitii pe plan local.
Tot saptamana aceasta, Alpha Asset Management, compania care administreaza investitiile grupului grecesc Alpha Bank, a preluat aproximativ 5% din actiunile producatorului de lactate Lacta Giurgiu, companie controlata de SIF Oltenia (SIF5), cu o participatie de 63%.
Interesul fondurilor de investitii pentru piata lactatelor a aparut cu doi ani in urma, cand SSIF Broker Cluj-Napoca, care actioneaza ca un fond de investitii, a achizitionat primul pachet de actiuni din cadrul companiei Industrializarea Laptelui Dambovita din Targoviste, luand 5,7% din actiuni. La inceputul acestui an, Broker Cluj-Napoca a mai achizitionat insa o parte din actiunile producatorului de lactate, avand in prezent o participatie de 10,4% in cadrul companiei.
O preluare importanta din piata lactatelor a fost realizata insa in 2006, cand RC2, un fond de investitii din Cipru, a achizitionat 13,3% din actiunile Albalact, unul dintre principalii jucatori ai pietei lactatelor. Dupa aceasta preluare, producatorul din Alba a demarat investitii puternice in promovarea brandurilor Fulga si Zuzu, in urma carora a inregistrat o crestere de peste 70% a cifrei de afaceri doar in ultimul an.
Singurele companii care fac parte dintre primii zece jucatori ai pietei si nu sunt inca detinute de o multinationala sau un fond de investitii sunt Lactate Harghita, Raraul Campulung si Prodlacta Brasov, una dintre companiile care sunt de foarte mult timp puse in vanzare, dar care nu si-a gasit pana in prezent cumparator.
Deocamdata, fondurile de investitii par a fi mai interesate de fabricile din Romania decat multinationalele, principalele tinte fiind companiile care sunt tranzactionate la Bursa, printre care se numara Albalact, Brailact, Industrializarea Laptelui Dambovita, Lacta Giurgiu, Lactis Iasi si Prodlacta Brasov.
Printre multinationalele care nu au intrat inca pe plan se afla producatorul german de lactate Meggle, care dupa ce a vizitat peste 14 fabrici de lactate pe plan local nu a semnat in final nicio achizitie din cauza preturilor prea mari cerute de fabricile vechi si lipsite de un brand puternic pe care le-au gasit in Romania. Acesta a decis sa ramana insa pe piata romaneasca prin intermediul importurilor, fa-vorizate de la 1 ianuarie 2007 si de eliminarea taxelor vamale.
Compania franceza Lactalis de asemenea prospecteaza piata locala de foarte mult timp, dar nu a luat pana in prezent nici decizia de a achizitiona un jucator, nici cea de a construi un proiect greenfield, in conditiile in care detine centre de productie in multe state din Europa de Est, mai putin in Romania.
Un alt motiv pentru care producatorii occidentali de lactate au evitat foarte multa vreme sa intre pe plan local a fost faptul ca piata romaneasca a lactatelor este foarte fragmentata, majoritatea jucatorilor fiind societati mici, locale.
Singurul jucator din industria lactatelor care a mizat recent pe achizitionarea unei unitati de productie locala a fost producatorul danez de branzeturi albe Nordex Foods, care in ultimul trimestru al anului trecut a preluat pentru cateva sute de mii de euro cea mai mica dintre unitatile de productie ale fabricii Lactag din Campulung. Nordex intentioneaza sa foloseasca fabrica de lactate, cu o suprafata de doar 3.500 de metri patrati si o capacitate de productie de 400 de tone pe luna, pentru a asigura comercializarea brandului Akadia in toata regiunea Balcanilor. Pana la Nordex, singurele companii multinationale care au reusit sa intre pe piata prin achizitii au fost Friesland si Hochland.
Grupul olandez Friesland a incheiat in aprilie 2004 cea mai importanta achizitie din Romania, prin preluarea companiei Napolact din Cluj, unul dintre cele mai puternice branduri din industria alimentara romaneasca. In urma achizitiilor si a investitiilor realizate, Friesland a devenit liderul pietei de lactate de pe plan local, finalizand anul 2006 cu o cifra de afaceri de 107,1 mil. euro, in crestere cu 17% comparativ cu anul precedent.
Tot prin achizitii au intrat si germanii de la Hochland, care au cumparat doua fabrici de produse lactate, ambele in Transilvania, la Sighisoara si Sovata, in care au investit peste 20 mil. euro pana in 2005.
Cei care au decis sa atace piata romaneasca prin proiecte greenfield au fost Danone, Tnuva si companiile grecesti Tyras si Olympos.
Israelienii de la Tnuva au finalizat in aproximativ trei ani constructia fabricii din partea de sud a Bucurestiului, in care au investit peste 55 mil. euro, si au inceput deja productia.
Pe de alta parte, grecii de la Tyras si Olympos, care au anuntat investitii de 30 de milioane de euro pentru constructia unui proiect greenfield langa Brasov, au decis sa inchirieze temporar un depozit in apropiere de Bucuresti pentru a testa piata prin importuri.
In prezent, primele locuri din industria produselor lactate sunt ocupate de Friesland, Danone, Hochland si LaDorna, afacerile acestor companii depasind 30 de milioane de euro pe plan local.
Piata lactatelor este unul dintre segmentele cu cea mai rapida dezvoltare din industria alimentara, inregistrand in ultimii ani cresteri de peste 30%. Potentialul de crestere este foarte mare in continuare insa, in principal deoarece consumul de lactate pe plan local este in continuare cu mult sub media europeana.
Consumul anual de iaurt s-a dublat in ultimii trei ani, depasind pragul de 6 kg pe cap de locuitor, dar continua sa fie extrem de redus in comparatie cu celelalte state europene. In Bulgaria se consuma in medie 14 kg pe cap de locuitor, in Ungaria 17 kg, in Cehia 16 kg, iar in Franta 33 kg, potrivit unor studii realizate de compania Danone.
Anul acesta, piata produselor lactate va creste in medie cu peste 12-15% comparativ cu 2006, vanzarile de lactate putand sa depaseasca astfel un miliard de euro.


Cei mai importanti jucatori din piata locala a lactatelor sunt in prezent Friesland, Danone, Hochland si LaDorna, afacerile acestor companii depasind 30 de milioane de euro.
Singurele companii care fac parte dintre primii zece jucatori ai pietei si nu sunt inca detinute de o multinationala sau un fond de investitii sunt Lactate Harghita, Raraul Campulung si Prodlacta Brasov.
Principalele tinte ale fondurilor de investitii sunt companiile tranzactionate pe Bursa, printre care se numara Albalact, Brailact, Industrializarea Laptelui Dambovita, Lacta Giurgiu, Lactis Iasi si Prodlacta Brasov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO