Analiză

Piata de detergenti isi schimba concentratia, dar nu si valoarea

Piata de detergenti isi schimba concentratia, dar nu si valoarea

Click pentru imaginea marita

30.10.2006, 20:58 342

Detergentii compacti, noua generatie de detergenti care vor aparea pe piata in perioada urmatoare, ar putea duce la o contractare a pietei cu aproape 20% in volum, dar nu vor avea niciun efect asupra valorii acesteia.
"Speram ca pana la sfarsitul anului viitor, detergentii compacti vor fi majoritari pe piata", a declarat Liviu Sfrija, presedintele Rucodem (Uniunea Romana a Producatorilor de Cosmetice si Detergenti).
Segmentul vizat de majoritatea jucatorilor pe piata este cel al detergentilor pudra automati, pe care vor intra atat produse din import, cat si fabricate local.
Detergentii compacti sunt cu o treime mai concentrati decat cei granulati, prezenti deja de multi ani pe rafturile magazinelor.
Trecerea la detergentii mai concentrati va duce la o reducere a consumului de detergenti de rufe per ansamblul pietei cu 20.000 de tone pe an, la care se adauga reducerea cantitatii de ambalaje cu peste 1.000 de tone, potrivit estimarilor Rucodem.
La un consum estimat de jucatorii din piata la 105.000 de tone de detergenti de rufe anul trecut, aceasta inseamna o contractare la propriu a pietei cu aproape 20%. Valoric, vanzarile companiilor de pe piata nu vor fi afectate, deoarece un pachet de 3 kg de detergent va fi inlocuit cu unul de 2 kg, cu aceeasi eficienta si la acelasi pret.
Astfel, cu toate ca procesul de fabricatie al detergentilor compacti presupune costuri reduse cu pana la 30% cu materiile prime si costuri de ambalare mai mici, schimbarea de concentratie nu se va resimti la nivelul pretului la raft.
Producatorii si importatorii de detergenti estimeaza ca noua formula de detergenti va domina piata, fiind sustinuta de campanii de promovare atat individuale (realizate de o singura companie), cat si colective (la nivelul Rucodem).
Cheltuielile de promovare a noilor produse, iar in unele cazuri cheltuielile suplimentare in tehnologii de fabricatie, vor fi amortizate prin mentinerea preturilor la raft, cel putin pentru perioada urmatoare.
"Investitiile legate de lansarea pe piata a detergentilor compacti s-au realizat in mai multe directii, cele mai importante fiind dezvoltarea unor formule si tehnologii competitive pentru acest tip de detergenti si campanii de informare si educare a consumatorilor cu privire la importanta utilizarii si dozarii corecte a detergentilor compacti", a spus Camelia Sur, External Relations Manager in cadrul companiei P&G Balkans.
Brandurile P&G, Bonux, Tide si Ariel vor avea si varianta concentrata pe piata locala, pana la sfarsitul acestui an, o parte din ei fiind produsi in fabrica detinuta de companie in Romania.
P&G va introduce treptat noii detergenti pe piata romaneasca, mergand in paralel cu oferta de detergenti granulati traditionali si cu cei compacti.
"Vrem sa vedem mai intai reactia consumatorilor la acest nou tip de produs", au spus reprezentantii companiei.
Aceeasi strategie este urmarita si de Henkel Romania, un alt jucator important de pe piata detergentilor, care detine brandurile Rex si Persil, importate din Europa. Reprezentantii Henkel spun ca promovarea noului tip de detergenti se va face, in paralel, prin Rucodem si la punctele de vanzare.
"Investitiile realizate de filiala Henkel din Romania pentru introducerea detergentilor compacti nu se rezuma doar la promovarea produselor pe piata locala, pentru ca investitiile la nivel de grup in noi lansari sunt suportate de fiecare filiala in parte", a explicat Tiberiu Mercurian, marketing manager in cadrul diviziei Laundry & Home Care a companiei Henkel Romania.
Unilever, producatorul detergentilor Dero, Omo si Bona, va incepe fabricarea detergentilor compacti in unitatea detinuta la Ploiesti, avand planificate lansari in luna noiembrie.
"De la 1 noiembrie vom scoate pe piata doar detergenti compacti, care-i vor inlocui integral pe cei granulati pentru spalare automata, dupa vanzarea stocurilor existente", au mentionat reprezentantii Unilever.
Cele trei mari companii de pe piata detergentilor, Unilever, P&G si Henkel, au achizitionat deja licenta AISE (Asociatia Internationala pentru Sapunuri, Detergenti si Produse de Intretinere) pentru eticheta ecologica care va aparea pe pachetele de detergenti compacti. Fiind mai concentrati, acesti detergenti vor permite o economie de materii prime de pana la 33%, ceea ce-i face mai ecologici decat detergentii traditionali.
"Companiile producatoare de detergenti pudra automati din Romania au fost deschise la proiectul lansat de AISE (program pentru reducerea consumului de detergent, in scopul protejarii mediului - n. red.) si pana in prezent au aderat: Ecolab, Ficosota, Hayat, Henkel, Procter & Gamble si Unilever", a precizat Liviu Sfrija.
Consumatorii romani nu sunt insa foarte sensibili la problemele de mediu, astfel incat campaniile de promovare a detergentilor compacti nu se vor axa doar pe componenta ecologica a strategiei de comunicare.
"Speram ca si consumatorii din Romania sa fie receptivi la aceasta noua generatie de detergenti nu numai din punctul de vedere al impactului asupra mediului, dar si din cel privind beneficiile directe: cantitate redusa de transportat acasa, loc mai putin pentru depozitare, cantitate de deseuri mai mica", a adaugat Liviu Sfrija.
Impactul detergentilor asupra mediului nu este un subiect de larg interes in randul consumatorilor romani. Acestia se gandesc cum sa economiseasca bani de peste trei ori mai mult decat se gandesc cum sa protejeze mediul (65,8% fata de 20,4%), arata un studiu de piata calitativ citat de Rucodem. Cand cumpara detergenti, marca si pretul produsului sunt cele mai importante criterii pentru consumatorii autohtoni. Pretul este principalul criteriu, 60% dintre acestia alegand pretul ca un criteriu fundamental in decizia de cumparare a unui detergent de spalat rufe.
Pana cand varianta compacta a detergentilor pudra automati va ajunge sa se impuna pe piata, consumul de detergenti de rufe isi va continua cresterea cantitativa din ultimii ani, pana la aproximativ 119.000 de tone, volum estimat de jucatorii din piata pentru acest an. Cresterea cantitativa a pietei in acest an ar reprezenta aproximativ 15%, fata de anul trecut, potrivit aceleiasi estimari.
"In Romania, piata detergentilor este foarte competitiva si aduce in mod continuu produse noi si campanii promotionale. Dupa o perioada de stagnare, intre anii 1889 si 2001, piata romaneasca a detergentilor a revenit spectaculos, atingand in 2005 o crestere de aproximativ 25%. Si in acest an, piata detergentilor a continuat sa creasca", a apreciat Camelia Sur.
Detergentii reprezinta cea mai matura categorie din intreaga piata a bunurilor de larg consum, avand un grad de penetrare de peste 70%.
Consumul de detergenti a fost sustinut in ultimii ani de cresterea vanzarilor de masini de spalat automate, stimulata la randul ei de cresterea creditelor pentru consum.
Detergentii pentru spalare automata reprezinta peste 60% din totalul pietei de detergenti de rufe, conform datelor companiei de cercetare a pietei AC Nielsen.
Vanzarile de detergenti de pe piata se realizeaza intr-o pondere de aproape 36% in supermarketuri si hipermarketuri, arata un studiu AC Nielsen de anul trecut. Segmentul detergentilor urmeaza astfel trendul inregistrat la nivelul intregii piete de bunuri de larg consum, de concentrare a vanzarilor pe canalele de distributie moderne (lanturile de magazine cu suprafete mari de vanzare).
Piata detergentilor din Europa de Vest este dominata in proportie de peste 90% de detergentii compacti, care au aparut in aceasta regiune in jurul anului 1998, potrivit informatiilor furnizate de AISE (Asociatia Internationala pentru detergenti si produse de curatat).
Detergentii pudra concentrati sunt prezenti pe piata europeana de la mijlocul anilor '90, devenind ulterior compacti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO