Analiză

Pastele 2004, peste cel din 2003, chiar si fara 1 Mai "inclus"

09.04.2004, 00:00 52



Cu cresteri ale vanzarilor in crestere fata de media anuala intre 15% si 50%, in functie de domeniu, Pastele vine anul acesta mai devreme cu cateva saptamani fata de anul trecut si nu beneficiaza de corelarea cu zilele libere de 1 Mai.



Cu toate acestea, comerciantii de pe piata romaneasca se asteapta la vanzari in crestere, fie ca este vorba de cozonaci, carne de miel sau chiar benzina si voiaje in strainatate. Explicatia pentru aceasta evolutie este reprezentata de cresterea puterii de cumparare coroborata cu numarul mai mare de magazine operationale.



"Anul trecut pe vremea asta aveam 15 magazine. Sigur ca cele patru magazine deschise in partea a doua a anului trecut vor imbunatati cifra de afaceri pentru anul acesta. De altfel, acesta este si motivul pentru am continuat expansiunea intr-un ritm atat de alert" spune Delia Nica, public relations manager la Metro Cash & Carry Romania.



Compania, care desfasoara activitati de comert cu ridicata estimeaza pentru acest an vanzari de 800 de milioane de euro.





Carrefour: romanii cumpara mai mult ca vest-europenii



Situatia este aceeasi si in cazul Carrefour, cea mai mare retea de comert cu amanuntul din Romania din punctul de vedere al vanzarilor. Compania opereaza Pastele acesta trei magazine in loc de unul si estimeaza vanzari pe



antreg anul de peste 250 milioane euro.



Potrivit directorului general al Carrefour Romania, Francois Oliver, cu exceptia ciocolatei in mulaje speciale, cum ar fi iepurasii si ouale, romanii cumpara chiar mai mult decat vest-europenii in perioada de Paste.



In aceste conditii, desi cu magazine mai multe si cu un program prelungit, "traditionalele" cozi de la casele de marcat nu vor putea fi evitate nici in acest an. "Am prelungit programul magazinelor, insa, foarte probabil, aglomeratia va fi la cote mai ridicate in ultimele zile inaintea Pastelui" adauga Nica. In mod traditional, cel mai bun week-end din punctul de vedere al vanzarilor nu este cel de Paste, ci mai degarba cel cu o saptamana inainte de Paste, adica de Florii (duminca dinaintea Pastelui). Cele mai mari cumparaturi se fac insa in ultimele zile dinainte de Paste, ziua de vineri si sambata fiind foarte solicitante pentru oricare dintre angajatii hypermarketurilor, supermarketurilor sau magazinelor cash & carry.





Miel de 90 mil. $, cozonaci de 18 mil. $



Produsele care sunt asociate cel mai des cu ideea de Paste, carnea de miel si ouale, vor fi si anul acesta principalii performeri. "Romanii consuma circa 2 milioane de miei de Paste, cand este varful maxim de consum. Cea mai mare parte a consumului de carne de oaie acum este, pentru ca Romania nu este o consumatoare traditionala de carne de oaie", spune Mihai Dumitriu, presedintele Patronatului Crescatorilor si Exportatorilor de Ovine din Romania. La un pret mediu de 4-5 dolari pe kilogram si o greutate medie a unui miel de 9 kilograme rezulta ca vanzarile de miei vor ajunge anul acesta la aproape 90 milioane de dolari.



Ce ar fi insa o masa de Paste fara un cozonac ? Alaturi de Craciun, Pastele inseamna pentru producatorii de cozonaci cereri de 5-6 ori mai mari fata de restul anului. "De Paste lucram la intreaga capacitate si cu greu facem fata cererii uriase", spune Dan Trifu, vicepresedintele compartimentului Strategie-Finante al Vel Pitar, un producator din industria de morarit si panificatie cu o cifra de afaceri anul trecut de 60 de milioane de euro.



Potrivit acestuia, vanzarile de cozonaci ar putea reprezenta anul acesta 18 milioane de dolari, in conditiile in care aproape jumatate din cele 7 milioane de camine vor cumpara in medie doi cozonaci. Un cozonac costa intre 70.000 (2 $) si 200.000 de lei (6 $).





Vinul merge mai bine cu ciocolata



Vinul rosu este la randul sau un produs cautat de Paste. "Vanzarile de vin si in special de vin rosu se dubleaza in perioada Pastelui fata de cele din cursul anului, ajungand la circa 2,5 milioane de sticle imbuteliate. La nivelul intregii tari consumul se ridica la circa 5 milioane de litri de vin in aceasta perioada, daca adugam vinul varsat si productia pentru consum propriu", spune Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului Viei si Vinului din Romania.



Aceasta inseamna un volum total al vanzarilor de peste 10 milioane de dolari, avand in vedere pretul de 2,5 dolari pe sticla imbuteliata si 1,5 dolari/litru varsat.



Producatorii de ciocolata nu pierd nici ei ocazia sa-si creasca vanzarile si lanseaza produse speciale pentru aceasta perioada, cum ar fi iepurasii sau ouale de ciocolata.



"Vanzarile cresc cu 50% in perioada Pastelui. Anul trecut, de Paste, am vandut in jur de 500.000 de iepurasi de ciocolata si anul acesta pana acum am vandut deja 700.000", spune Massimo Palumbo, director de marketing la prodiucatorul de ciocolata Heidi Romania. La un pret mediu 1-2 dolari, aceasta inseamna ca doar iesurasii de ciocolata ar putea aduce producatorului Heidi vanzari de aproape 1,5 milioane dolari.





Candele si... ochelari de soare



In topul preferintelor consumatorilor romani au aparut si produse noi.



"Pe langa clasicele produse de Paste anul acesta s-au vandut foarte bine



seturi cosmetice, textile de primavara, jucarii, articole de sport, aparate foto, felicitari, pungi de cadou, incaltaminte sau ochelari de soare" sustine Francois Oliver, directorul general al Hiproma, compania care detine managementul retelei Carrefour din Romania.



Unii dintre jucatorii de pe piata incearca chiar crearea unor noi obiceiuri. "In mod normal 80-90% din vanzarile de candele parfumate se realizeaza in perioada Craciunului. In ultimii ani am incercat sa promovam aceste produse si in perioada de Paste caci sunt destinate sa creeze atmosfera in ocazii speciale" spune Alin Dicu, director general al companiei Safilar, importator si distribuitor pe piata romaneasca al produselor Ambi Pur.



Potrivit acestuia, produsele de curatenie sunt la randul lor cautate in mod deosebit in perioada de Paste. "Pentru romani, curatenia de Paste si cea de de Craciun sunt <traditionale>, astfel ca este normal sa creasca in aceasta perioada ponderea acestor tipuri de produse" este de parere Dicu.



Firmele de curatenie profita la randul lor in aceasta perioada de pe urma celor care nu vor sa faca ei insisi curatenie. "Pastele si Craciunul sunt cele doua sezoane importante pentru afacerile noastre. De Paste cererea, creste cu pana la 70% fata de o perioada normala, si este chiar mai mare decat de Craciun", spune Marian Suciu, directorul general al firmei Magnus Trust. Suciu spune ca pe masura cresterii nivelului de trai, tot mai multe persoane fizice incep sa-si externalizeze serviciile de curatenie catre o firma specializata. Tarifele se calculeaza in functie de suprafata curatat si sunt in jur de 1 euro pe metru patrat.





Pastele turistic



Desi nu sunt la fel de importante ca Revelionul, sarbatorile de Paste reprezinta pentru firmele din turism primul eveniment important din an care le propulseaza in sezonul de vara. Cererea in perioada de Paste creste cu 15-20% fata de lunile anterioare, spune Ion Antonescu, presedintele tour-operatorului Marshal Turism, principalele destinatii fiind Grecia, Egiptul, Franta, Italia. "Aproximativ 1.500-2.000 de romani pleaca in strainatate de Paste, adica 20% din numarul celor care merg in alte tari de Revelion", apreciaza Cornel Gaina, presedintele Asociasiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).



Chiar si romanii care raman in tara umbla mai mult, ceea ce se traduce in cresterea traficului auto si implicit a consumului de carburant.



"Vanzarile de carburanti cresc in aceasta perioada a anului cu 15% peste media obisnuita, dat fiind ca lumea circula mai mult in perioada aceasta", afirma Gheorghe Constantinescu, directorul general al SNP Petrom.



Traficul pe calea ferata este la randul sau mai intens in aceasta perioada. "Pentru CFR Calatori, ne asteptam la o crestere a vanzarilor de bilete proportionala cu cea a traficului de calatori, de pana la 15% fata de media anuala. Acest lucru inseamna incasari mai mari cu peste 10 mld. lei (266.000 euro)", explica Valentin Bota, directorul general al CFR Calatori.
zf@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO