Analiză

Parc industrial tanar, cu situatie buna, astept investitori

27.02.2004, 00:00 325



Vechea lozinca "Sa facem din tun tractoare" a devenit realitate langa Ploiesti. Mare parte din ceea ce era pana nu de mult fabrica de armament Electromecanica Ploiesti, specializata in productia de rachete, se va transforma pana la finele acestui an intr-o platforma industriala care va atrage investitii de aproape 100 de milioane de euro si va oferi locuri de munca pentru aproape 4.000 de oameni. Pana in 2006, se estimeaza ca aici vor lucra circa 12.000 de persoane.



Pe locul fostei uzine functioneaza astazi Parcul Industrial Crangul lui Bot. Parcul a fost infiintat in 2002 si initial se intindea numai pe 8 hectare. Locatia parcului, la 55 de kilometri de Bucuresti, pe soseaua de centura a Ploiestiului, a atras atentia mai multor investitori mari straini. Pentru ca acestia cautau spatii mari, autoritatile locale au decis sa mai "lipeasca" 137 de hectare locatiei initiale, Parcul Industrial Crangul lui Bot devenind astfel unul dintre cele mai mari din tara.



Cand vorbesc depre parc, cei care se ocupa de administrarea acestuia au doua puncte de reper: parcul mic - cele 8 hectare initiale, si parcul mare, celelalte 137 de hectare.



"In parcul mic functioneaza deja 15 societati, in special firme medii si mici. Aceste companii au facut, de la infiintarea parcului, investitii de 1,2 milioane de euro si anul trecut au realizat o cifra de afaceri de aproximativ patru milioane de euro", a declarat pentru Ziarul Financiar Valerian Sfarloaga, directorul general al societatii Ploiesti Industrial Parc, cea care administreaza parcul.



Firmele prezente in "parcul mic", isi desfasoara activitatea in domenii diverse: Industrial Cruman - produce echipamente si ofera servicii in domeniu protectiei contra incendiilor, Uniserv International activeaza in domeniul reparatiilor utilejelor de constructii, MDV TM Prod - este producator de dulciuri, DAAS Industries se ocupa cu comertul de mobilier, iar Piritex produce si comercializeaza mochete, covoare si accesorii.





La spatii mari, investitori mari



O data cu extinderea suprafetei parcului au inceput sa apara si investitori straini de mare calibru: Yazaki, parte a grupului cu acelasi nume din Japonia, producator de cablaje pentru industria auto, sau compania americana Johnson Control, unul dintre cei mai importanti furnizori din lume de sisteme auto interioare.



"Anul acesta am incheiat contracte cu trei companii care vor investi in parc circa 42 de milioane de euro. La acestea se mai adauga si cateva precontracte incheiate cu alte firme care intentioneaza ca pana la finele anului sa faca investitii de circa 50 de milioane de euro", a mai spus Sfarloaga.



Printre companiile cu care societatea care administreaza parcul a incheiat precontracte se numara Piritex, care intentioneaza sa produca gresie si fainta si producatorul de materiale de constructii polonez Bauma.



Ce a determinat aceste mari companii sa vina la Ploiesti? "Avem unul dintre cele mai bune amplasamente din tara: investitorii au acces auto direct la DN 72 / Ploiesti - Targoviste, acces imediat la centura Ploiestiului, suntem la 55 de kilometri de Bucuresti si, implicit, de aeroportul Otopeni. In plus, companiile vor avea acces direct la viitoarea autostrada Bucuresti - Brasov, care va fi axa principala a Romaniei. De asemenea, parcul dispune de retea de cale ferata uzinala de circa 3 kilometri, cu 8 rampe de incarcare-descarcare cu legatura la gara Crangul lui Bot. Si, nu in ultimul rand, zona dispune de o forta de munca numeroasa si calificata", a explicat directorul societatii de administrare a parcului industrial. El spune ca si nivelul chiriei reprezinta unul dintre punctele de atractie ale parcului. Pentru spatiile de birouri si cele de productie, investitorii trebui sa plateasca o chirie lunara de 0,7 - 0,9 euro pe metrul patrat, in timp ce pentru spatiile de depozitare chiria lunara este de 0,3 euro pe metrul patrat.





Yazaki cauta a treia locatie



Yazaki Romania este unul dintre cei mai puternici investitori in parcul industrial Crangul lui Bot. Compania va investi aici, in prima etapa, circa 10 milioane de euro intr-o fabrica de cablaje auto. Pentru realizarea acestei unitati de productie, Yazaki a ridicat o hala care se intinde pe 21.000 de metri patrati.



Zilele acestea urmeaza sa intre in functiune prima linie de productie. "Initial aici vor lucra 500 de persoane urmand ca, pana in iunie, Yazaki sa angajeze 1.500 de oameni care sa munceasca in trei schimburi", a spus Valerian Sfarloaga. Pespectiva obtinerii unui loc de munca la Yazaki a atras peste 10.000 de persoane care isi trimisesera deja CV-urile departamentului de resurse umane. "O parte din uzina de armament Electromecanica a realizat un joint - venture cu firma Marconi Communications si produce atat pentru sectorul civil, cat si pentru cel militar. Prezenta italienilor a fost unul din factorii care au convins firma japoneza sa investeasca la Ploiesti, pentru ca a inteles ca exista forta de munca pregatita", a declarat Marian Saniuta, presedintele Agentiei pentru Investitii Straine (ARIS) care monitorizeaza proiectele pe care concernul japonez le deruleaza in Romania. Fabrica Yazaki va ajunge sa produca circa 3.000 de seturi de cablaje pe zi, acesta reprezentand numai 70% din capacitatea de productie.



In paralel cu demararea productiei la Ploiesti, compania a inceput in urma cu doua satamani lucrarile de constructie a unei alte fabrici in zona industriala a municipiului Arad. Investitiile pe care intentioneaza sa le faca aici vor depasi 30 de milioane de euro. Fabrica va produce aparate de masura electronice si componente de bord pentru toate tipurile de autoturisme, si va avea, la inceperea activitatii, circa 550 de angajati.



"Investitiile pe care Yazaki le va face in Romania nu se opresc aici. Reprezentantii companiei deja cauta o a treia locatie pentru o viitoare unitate de productie", a mai spus presedintele ARIS.





Johnson Controls incepe in aprilie



Cel de-a doilea mare investitor in parcul industrial Crangul lui Bot este grupul american Johnson Controls, unul dintre cei mai importanti producatori din lume de baterii de masini (Energizer), scaune si sisteme de interior, cum ar fi borduri si pupitre de comanda pentru industria auto. Langa Ploiesti americanii au inchiriat 4,5 hectare unde va functiona o fabrica in care vor produce tapiterii si scaune auto. Proiectul este estimat la 16 milioane de euro. "Compania va incepe productia neconditionat la data de 15 aprilie. Liniile de productie sunt in vama si urmeaza sa fie asamblate. In prima faza, fabrica va avea 500 de angajati, urmand ca pana in iulie - august, sa ajunga la 800 de angajati care vor lucra in doua schimburi", a mai spus directorul societatii Parc Industrial Ploiesti. Johnson Controls este unul dintre principalii furnizori pentru Mercedes si Volvo.





Tengelmann nu mai vrea in parc



Anul trecut, concernul german Tengelmann, al treilea operator german de distributie, si-a exprimat intentia de a construi la Ploiesti, prin divizia sa Plus Discount, un centru logistic si depozite de marfuri, valoarea totala a investitiei fiind de peste 20 milioane de euro. "Compania a renuntat la acest proiect si a decis sa achizitioneze un teren propriu, peste drum de parcul industrial", a mai spus Valerian Sfarloaga. Reprezentantii companiei anu anuntat recent ca intentioneaza sa lanseze pe piata romaneasca de retail, pana la sfarsitul acestui an, un proiect care vizeaza deschiderea, in etape, a 100 de magazine de cartier, valoarea investitiilor fiind estimata la 200 milioane de euro.





37 de parcuri industriale, toate la Ministerul de Interne



Scoaterea business-ului la periferia mediului urban si pastrarea oraselor pentru distractie si plimbari este o tendinta care se manifesta de mai mult timp in statele occidentale si care incepe sa prinda contur si in Romania. De altfel, in Occident nici nu se mai acorda autorizatii de functionare pentru societati in cadrul oraselor. In Romania, pana la aparitia parcurilor industriale singurele locuri in care se puteau derula afaceri intr-un spatiu special amenajat erau doar zonele industriale. Dar, structura acestora nu s-a ridicat la cerintele investitorilor astfel incat s-a ajus la formula parcurilor industriale. Intr-un parc un investitor are batai de cap minime in ceea ce priveste infrastructura: n-are probleme cu apa, curentul, caile de acces, comunicatii etc. El vine, se instaleaza si plateste o chirie lunara care difera de la caz la caz. In plus, beneficiaza si de o serie de facilitati:



* deducerea din profitul impozabil a unei cote de 20% din valoarea investitiilor realizate in parcul industrial pentru asocierea care realizeaza astfel de investitii in constructii, reabilitari de constructii, in infrastructura interna si de conexiune la reteaua publica privind utilitatile, tinand seama de prevederile legale in vigoare privind clasificarea si duratele normate de functionare a mijloacelor fixe; masura este valabila pentru cei care fac aceste investitii pana la data de 31 decembrie 2006;



* amanarea pe perioada de realizare a investitiei respective, pana la punerea in functiune a parcului industrial, potrivit reglementarilor in vigoare, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare datei de punere in functiune a parcului industrial, a platii taxei pe valoarea adaugata pentru materialele si echipamentele necesare realizarii sistemului de utilitati din interiorul parcului, precum si a conexiunilor parcului la magistralele sau la retelele existente de utilitati publice, la furnizorii acestora si amanarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata respective pana la aceeasi data la agentii economici care realizeaza investitia.



* reduceri de impozite acordate de administratia publica locala pe baza de hotarari ale consiliilor locale sau judetene pe a caror raza administrativ-teritoriala se afla parcul industrial respectiv, pentru bunurile imobile si terenurile transmise in folosinta parcului industrial;



* alte facilitati ce pot fi acordate, potrivit legii, de administratia publica locala.



In prezent, in Romania functioneaza 37 de parcuri industriale. "Sigur ca nu toate aceste parcuri se vor dezvolta in acelasi ritm. Vor exista parcuri industriale care vor atrage mai multe investitii straine si altele care nu vor reusi decat sa rezolve intr-o oarecare masura problemele sociale locale. Totul depinde de amplasamentul fiecarui parc. De exemplu, parcurile industriale de la Sibiu, Arad sau Ploiesti vor atrage mai multe companii decat parcul industrial de la Valenii de Munte", a declarat Marian Saniuta, presedintele Agentiei pentru Investitii Straine.



El spune ca intentioneaza sa propuna intr-o sedinta de guvern viitoare un act notrmativ prin care parcurile industriale sa treaca din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, in coordonarea ARIS. "Astfel noi vom avea o situatie clara a spatiilor disponibile si vom putea oferi mai multe informatii investitorilor straini care cauta o locatie", a mai spus Saniuta.
miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO