Analiză

Numarul vacantelor in strainatate a crescut cu 40% in sezonul de vara 2006

20.10.2006, 21:12 15

Turistii romani care au calatorit in strainatate in prima jumatate a acestui an au cheltuit cu 40% mai mult fata de valoarea inregistrata in aceeasi perioada din 2005.
Romanii plecati in strainatate au cheltuit in prima jumatate a anului aproape 480 de milioane de euro, in timp ce turistii straini care au vizitat Romania au scos din buzunare 488 de milioane de euro, comparativ cu 414 milioane de euro in aceeasi perioada din 2005.
Mai mult decat atat, doar in luna iulie a acestui an, plecarile romanilor au insumat 98 de milioane de euro, cu 46% mai mult decat in perioada similara a anului trecut. Segmentul turistic inregistreaza cresteri constante in fiecare luna, sumele cheltuite de romani pentru plecarile in strainatate crescand din luna ianuarie pana in luna iulie cu 51 mil. euro.
Potrivit unor estimari, peste 500.000 de turisti romani si-au petrecut vacantele in strainatate in perioada mai-iulie a acestui an, fata de numai 350.000 de turisti in 2005. Aceeasi tendinta de crestere a fost inregistrata si pe piata de incoming (n. red - sosirile turistilor straini in Romania), unde sumele alocate de turisti s-au dublat de la inceputul anului. Astfel, daca in luna ianuarie a acestui an strainii cheltuiau 50 de milioane de euro pentru venirile in Romania, in luna iulie au ajuns sa cheltuiasca 97 de milioane de euro.
"In primul rand, a crescut nivelul de trai si de asteptari al romanilor, care sunt din ce in ce mai atrasi de strainatate. In plus, agentiile de turism au inceput sa ofere pachete care sa fie bazate pe un raport echilibrat intre calitate si pret. Pentru cei care isi permit, exista oferte mai scumpe, dar care au si conditii pe masura. Exista si pachete care ofera cazare la pensiuni sau hoteluri de doua stele, in schimbul unor preturi mai acceptabile", spune Traian Badulescu, seful departamentului de relatii cu presa din cadrul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). El apreciaza ca rezultatele pozitive din acest an au aparut pe fondul cresterii cu 30% a numarului de turisti romani care au calatorit in strainatate.
Cresterile inregistrate sunt raportate in principal la componenta de turism de vacanta (leisure travel), pentru vacantele in strainatate majoritatea romanilor apeland la agentiile de turism care ofera diverse pachete turistice.
"Turistii prefera in timpul verii pachetele care includ curse charter in Bazinul Mediteranean, destinatiile cele mai cautate fiind, in ordine ierarhica, Grecia, Bulgaria, Turcia si Spania. Bulgaria pare a fi insa din ce in ce mai cautata, in conditiile in care doar in vara aceasta au plecat in vacanta peste 100.000 de romani", adauga Badulescu.
El a mai spus ca turistii romani au inceput sa opteze tot mai mult pentru pachetele all inclusive, care ofera conditii de cazare la standarde de trei si patru stele. "Romanii vor sa se asigure ca vor petrece o vacanta placuta si prefera sa aleaga un pachet mai scump, dar care le ofera confort. Tocmai de aceea numarul solicitarilor pentru pachetele all inclusive este in crestere", a mentionat reprezentantul ANAT.
Potrivit lui Badulescu, in Romania vin anual aproximativ sase milioane de straini, dintre care doar doua milioane sunt turisti. Pe de alta parte, circa un milion de romani pleaca anual in strainatate pentru vacante sau excursii.
Aurel Pavel, directorul general al agentiei de turism J'Info Tours, spune ca piata de outgoing (n. red. - romani care pleaca in strainatate) este deja formata si accentul trebuie pus in special pe dezvoltarea pietei de incoming, adica pe unui numar cat mai mare de turisti straini in Romania.
Principala problema cu care se confrunta sectorul turistic local consta in existenta unui numar insuficient de hoteluri si a unei infrastructuri optime atat pentru dezvoltarea rapida a segmentului de leisure travel, cat si a celui de business travel.
Daca destinatiile cele mai cautate de romani sunt Grecia, Bulgaria, Spania sau Turcia, strainii se arata din ce in ce mai interesati de segmentul agroturistic, cea mai exploatata zona fiind Bran-Moeciu.
Reprezentantii agentiilor de turism spun ca preturile medii pe care romanii trebuie sa le plateasca pentru un sejur de sapte zile in strainatate sunt cuprinse intre 400 si 600 de euro, in acest pret fiind inclus si transportul cu avionul in regim de cursa charter.
Pe de alta parte, in conditiile in care cei mai multi straini aleg zonele agroturistice din Romania, pretul mediu pe care il platesc pentru un sejur se ridica tot la aproximativ 600 de euro, insa cheltuielile adiacente sunt in general mai mari in cazul turistilor straini.
Piata de pachete turistice oferite cu destinatii in strainatate a crescut vizibil, in special pe segmentul charterelor, oferta de outgoing fiind dubla anul acesta fata de anul trecut. In mod analog, tot mai multe agentii opereaza chartere pentru straini cu destinatia Romania.
Venirile turistilor straini in Romania si plecarile romanilor in strainatate pot aduce agentiilor de turism venituri considerabile. "In perioada ianuarie-octombrie, agentia noastra a inregistrat 1.500 de turisti straini pentru sejururi la munte, litoral si in Delta Dunarii si 8.500 de turisti romani care au plecat in strainatate, cu destinatiile predilecte Grecia si Spania. Acest tip de turism a generat venituri de aproximativ noua milioane de euro", spune Ion Antonescu, directorul agentiei de turism Marshal Turism.
Odata cu dezvoltarea turismului extern a inceput sa creasca si componenta de business travel, desi specialistii din turism sustin ca Romania este inca deficitara in ceea ce priveste capacitatea de gazdurire a unor evenimente oficiale de anvergura, fiind necesara edificarea unor noi centre de expozitii si conferinte. Astfel, anul 2005 a fost al turismului de business, ceea ce a insemnat vanzarea unui numar mare de pachete de calatorii in scop de serviciu pentru oamenii de afaceri.
"Dovada a dezvoltarii acestui segment este faptul ca apar din ce in ce mai multe hoteluri, dotate cu spatii speciale destinate organizarii de evenimente corporate, companii internationale deschid birouri in Romania, iar cele deja existente isi consolideaza activitatea", spune Badulescu.
Cu toate acestea, componenta de business detine o pondere de 20% din activitatea turistica generala, in timp ce segmentul de leisure travel detine 80%. Dupa aderare, turismul romanesc se va dezvolta pe ambele sectoare, insa jucatorii de pe piata locala sunt nevoiti sa ajunga la standardele europene. Acest lucru, cel putin pe turismul de afaceri, ar insemna echilibrarea raportului dintre cerere si oferta, in prezent, prima fiind mai mare decat cea de-a doua.
In ceea ce priveste preturile, Badulescu spune ca acestea vor fi dictate de concurenta, ceea ce inseamna ca s-ar putea inregistra o usoara scadere, in conditiile in care vor aparea mai multe agentii de turism pe piata.
Mai mult decat atat, reprezentantii ANAT estimau la inceputul anului o crestere a cererii pentru agentiile de turism de aproximativ 10% in 2006 fata de anul precedent si de 25-30% in 2007 fata de 2006, pe fondul aderarii la UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO