Analiză

Misterul medicamentelor: vanzarile s-au dublat in patru ani; sunt romanii de doua ori mai bolnavi?

24.08.2006, 19:43 31

Piata romaneasca de medicamente a atins in prima jumatate a acestui an 725 mil. euro (la preturi de achizitie), ceea ce reprezinta un avans de 21% comparativ cu nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut, conform datelor furnizate de companiile din piata farmaceutica. Consumul de medicamente practic s-a dublat in perioada 2002-2005, sustinut pe de o parte de cresterea fondurilor alocate de Ministerul Sanatatii si de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, dar si de numarul tot mai mare de bolnavi.
"Piata a crescut pentru ca si fondurile au fost mai mari fata de anii trecuti. La acest lucru se adauga si faptul ca nu am mai avut fluctuatii in rata de schimb valutar, iar acest lucru s-a reflectat in vanzari. Cu toate acestea, inca mai avem pana cand sistemul farmaceutic sa fie finantat la nivelul ultimului val de tari intrate in UE, dar suntem pe drumul cel bun, iar Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate au inceput sa aloce din ce in ce mai multe fonduri pentru piata farmaceutica", a afirmat Laurentiu Scheusan, country manager Sindan.
Datele care exprima evolutia pietei la preturi de achizitie au in vedere vanzarile de produse din farmacii.
Bugetul national de oncologie, spre exemplu, a fost in 2005 de 213 mil. lei (59 mil. euro), fonduri care asigura tratamentul pentru circa 60.000 de pacienti, dar se estimeaza ca persoanele afectate de cancer ar putea fi peste 200.000. Numarul acestora creste insa cu peste 10% anual, spun reprezentantii companiilor din domeniu, tendinta care de altfel se manifesta si pe plan global. Anul acesta, bugetul a fost de 288 mil. lei (peste 80 mil. euro).
Pe de alta parte, valoarea pietei farmaceutice la preturi de producatori a fost insa de 626 de milioane de euro, din care vanzarile prin intermediul farmaciilor au fost de 76%, restul reprezentand vanzarile prin intermediul spitalelor.
Piata a crescut cu aproximativ 21-22% pe segmentul de retail si cu 10% pe spitale in prima jumatate a acestui an comparativ cu perioada similara a anului trecut, conform acelorasi date.
"Piata isi revine robust dupa schimbarile legislative din prima jumatate a lui 2005, care incep sa isi arate efectul. Penetratia generica a atins un nivel record pentru ultimii ani, de aproape 40% in valoare. Aceasta inseamna ca din ce in ce mai multe produse generice sunt utilizate in practica si ca increderea acordata acestor produse este in crestere. Piata trece printr-un proces rapid si fara precedent de armonizare legislativa cu regulile UE si de consolidare a jucatorilor atat din productie, cat si din distributie, ceea ce o face foarte volatila si deschisa multor evolutii neasteptate", a spus Dragos Damian, director comercial Terapia-Ranbaxy.
Cresterea puternica a segmentului de retail a fost sustinuta si de dezvoltarea lanturilor locale de farmacii, tendinta care se va mentine si pentru restul anului. Toate retelele, fara exceptie, au anuntat inca de la inceputul anului investitii masive in extindere.
Astfel, Sensiblu, cel mai mare lant local, si-a propus ca la finalul anului sa ajunga la peste 200 de farmacii. Miscarile Sensiblu pe piata vor fi cu atat mai interesante cu cat compania din care face parte, A&D Pharma, a finalizat contractarea unui credit sindicalizat in valoare de 100 mil. euro.
Banii, spun reprezentantii companiei, vor fi folositi pentru dezvoltarea operatiunilor A&D Pharma prin investitii si achizitii. Grupul detine si distribuitorul Mediplus, iar planurile acestuia au in vedere si dezvoltarea retelei de distributie.
Si Help Net mizeaza pe extindere anul acesta, pentru care a alocat un buget de 1,5 mil. euro. Conducerea Help Net are in vedere finalizarea anului cu un numar de 110-120 de farmacii.
Primele sase luni din 2006, prin comparatie cu perioada similara a anului trecut, au adus o stabilitate a conditiilor de business, o situatie mai buna a incasarilor, in paralel cu o intensificare a competitiei, atat la nivel de producator, cat si la nivel de distribuitor, sunt de parere si reprezentantii producatorului roman LaborMed Pharma.
"Cresterea a fost determinata in principal de "dezghetul" pietei ca urmare a platii datoriilor la finele lui 2005. In aceste conditii, jucatorii din piata au putut aborda farmaciile in conditii comerciale mai bune. La acest lucru se adauga diminuarea marjelor distribuitorilor, dar si a adaosurilor farmaciilor, ceea ce a dus la reducerea preturilor, deci si a contributiei pacientilor", a spus Marcian Gavrilescu, director general LaborMed Pharma Trading.
In primul semestru din 2005, piata a avut o evolutie oscilanta. Astfel, conform datelor Cegedim, aceasta a crescut cu 8,3% in primul trimestru, pentru ca apoi sa scada cu 9% in cel de-al doilea.
"Evolutia oscilanta din semestrul I 2005 s-a datorat in principal blocajului financiar din sistem. In 2006, 's-a pornit la drum' cu un nivel mult redus al datoriilor de recuperat din piata. De altfel, cresterea din semestrul I 2006 se inscrie in tendinta de dezvoltare a pietei medicamentelor programata pentru anii urmatori", a continuat Marcian Gavrilescu.
La nivelul anului trecut, piata a crescut cu aproximativ 18%, peste estimarile initiale ale jucatorilor. Cresterea de 20% din prima jumatate a acestui an depaseste in aceste conditii avansul din 2005.
Cresterea pietei peste ritmul din regiune ii determina pe marii jucatori de talie mondiala sa-si doreasca o consolidare a businessului din Romania. La aceasta se adauga apropiata aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
"Perspectiva intrarii in Uniunea Europeana aduce automat si intrarea mai multor producatori internationali in piata interna. Orice producator indiferent de mare, mijlociu sau mic vede o oportunitate si isi deschide un birou de reprezentanta aici", a continuat reprezentantul Sindan.
El a precizat ca in prezent toti marii jucatori din industria farmaceutica sunt prezenti cu activitati in Romania, indiferent ca acestia produc medicamente originale sau generice, ceea ce contribuie la cresterea competitivitatii.
"Producatorii romani (termen deja impropriu) sunt jucatori strategici in piata, primii sase producatori realizand circa 55% din volumul de medicamente aflat in circulatie", a precizat reprezentantul Terapia-Ranbaxy.
Companiile farmaceutice care si-au ra-portat pana acum rezultatele confirma tendinta puternic ascendenta a pietei.
"Lansarea de noi produse farmaceutice, extinderea echipelor de promovare, campaniile de televiziune pentru preparatele fara prescriptie medicala, includerea Sicomed si Terapia in multinationalele Zentiva si Ranbaxy si asteptata privatizare a Antibiotice Iasi, precum si introducerea marjei de distributie pentru produsele romanesti sunt principalele argumente care vorbesc pentru continuarea cresterii producatorilor romani", a explicat Dragos Damian, director comercial Terapia-Ranbaxy.
Astfel, la inceputul acestei luni, compania ceha Zentiva si-a anuntat vanzarile pe piata romaneasca aferente primului semestru al acestui an. Acestea au atins 38,4 mil. euro, de 14 ori mai mult comparativ cu perioada similara a anului trecut. Aceste rezultate le includ si pe cele ale producatorului Sicomed pe care l-a achizitionat anul trecut.
Cifra de afaceri a producatorului Antibiotice Iasi a crescut cu 15% in primul semestru al acestui an, pana la 24,6 mil. euro. In acelasi interval de timp, profitul companiei a fost de 4,5 mil. euro, in crestere cu 20% comparativ cu primele sase luni din 2005. Si vanzarile producatorului Biofarm din Bucuresti se inscriu pe acelasi trend ascendent. In prima jumatate a acestui an, compania a raportat un profit de 2,1 mil. euro, la o cifra de afaceri de
8,2 mil. euro.
Sustinute de exporturi, vanzarile producatorului Sindan, detinut acum de islandezii de la Actavis, au fost de 43,9 mil. euro, din care 23.3 mil. euro realizate in primul trimestru, iar 23,6 in cel de-al doilea. Daca in prezent exporturile detin o pondere redusa, acestea ar putea atinge 50% din cifra de afaceri a Sindan in "maxim 4-5 ani", spun reprezentantii companiei. Si vanzarile producatorului roman LaborMed se inscriu in aceeasi traiectorie ascendenta. Cu incasari de aproximativ 12,7 mil. euro pe primul semestru al anului, compania se situeaza pe locul 15 in topul celor mai mari jucatori din Romania.
Pentru acest an, LaborMed si-a bugetat o crestere cu 50% a cifrei de afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO