Analiză

Marii jucatori si-au marit cotele pe piata berii

24.03.2005, 00:00 107

Vanzarile de bere la PET, doza de 0,5 litri si berea blonda au fost principalii castigatori ai pietei berii pe anul trecut, conform unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB.


PET-ul a explodat, crescand puternic atat in valoare, cat mai ales in volum, fiind de departe "vedeta" al carui principal motor de crestere a fost European Drinks, care a ajuns pe locul patru in topul primilor cinci jucatori din piata, la un an de la intrarea pe piata.


Romanii continua sa bea la doze de 0,5 litri si intr-o proportie covarsitoare bere blonda, practic specialitatile ajungand sa nu mai fie prezente pe piata. Jucatorii din piata se asteapta pentru acest an la cresteri pentru ca consumul de bere din Romania este mai mic decat cel din Europa, dar si dintr-un optimism moderat venit in urma unui an cu vanzari mai slabe in principal din cauza vremii nefavorabile.


Conform estimarilor principalilor jucatori, piata berii a atins anul trecut cota de 600 de milioane de euro adica 14 milioane hectolitri, in crestere cu 9% fata de anul precedent, cand valoarea pietei a fost 550 milioane euro si 12,5 milioane hectolitri.




Sa dam PET intregii tari


Conform studiului MEMRB, cei cinci mari jucatori - Brau Union, SAB Miller, Interbrew, European Drinks si United Romanian Breweries Bereprod (URBB), imbuteliatorul Tuborg si Carlsberg - si-au marit substantial anul trecut cotele de piata, cei cinci ajungand sa detina o cota de piata in volum de 83,9% intre  februarie 2004 si ianuarie 2005, fata de 63,2% februarie 2003/ ianuarie 2004/.


Valoric, cei cinci au atins cota de 87,3%, fata de numai 67,2% in ianuarie 2004/februarie 2003.


Conform aceluiasi studiu, vanzarile de bere la PET au avut in ianuarie 2005 raportat la februarie 2004 o cota de piata de aproape 27% in volum si de 19,4% in valoare. In ianuarie 2004/ februarie 2003 PET-ul avea o cota de piata de doar 16,7% in volum si de 12,2% in valoare.


"Tinand cont ca volumul de bere consumat in Romania este mai mic decat in tarile UE si chiar din unele tari vecine, preconizez o crestere sensibila a consumului de bere pe parcursul acestui an, un factor important fiind totusi si vremea. In acest context va creste si volumul vanzarilor pentru berea la PET, o data cu cresterea consumului casnic", spune Dora Gabor, director de comunicare al European Drinks, jucatorul care a fost factorul principal pentru impulsionarea segmentului de bere la PET si care a sarit direct pe locul patru in topul primilor cinci berari la un an de la lansarea pe piata.


Traian Harp, directorul de marketing al Bere Mures, jucatorul de pe locul sase si un alt important producator de bere la PET, estimeaza pentru acest an o crestere a segmentului de PET. "In acest an, vanzarile de bere la PET vor creste cu minimum 3-5%, insa in functie de cati jucatori vor mai intra pe acest segment cresterea poate fi mai mare", sustine Harp.


Si marii jucatori din piata au avut anul trecut cresteri importante pe segmentul la PET, vanzarile Interbrew la aceasta categorie urcand cu 180%.


"Explicatia cresterii vanzarilor la PET consta in usurinta in transport, resigilarea capacului si in faptul ca este nereturnabil si nu se sparge. Pe fondul cresterii segmentului PET, berea la sticla va pierde teren, sticla returnabila fiind ambalajul cel mai vulnerabil in acest moment", spune Mihai Albu, directorul general al Interbrew Romania, cel de-al treilea jucator din piata.


Oficialii SAB Miller, locul doi din piata, nu cred ca PET va avea acelasi ritm de crestere in anul acesta.


"Dezvoltarea segmentului de bere la PET s-a datorat, pe de o parte, cresterii pietei si, pe de alta parte, scaderii altor marci de bere imbuteliate la sticla si draft existente pe piata romaneasca. PET-ul este o varianta practica de imbuteliere a berii, care a inregistrat o crestere semnificativa in ultima perioada. Cu toate acestea, rata de crestere nu va avea acelasi ritm in perioada urmatoare", spune Octavian Buzoianu, Director Corporate Affairs Compania de Bere Romania (CBR), filiala SAB Miller.


Fie ca privesc cu optimism exagerat sau moderat, evolutia segmentului de bere la PET, majoritatea jucatorilor din piata au anuntat investitii noi in capacitati de imbuteliere, iar cei care nu au inca bere la PET in portofoliu analizeaza posibilitatea de a se implica in acest segment.  "Cea mai importanta investitie in PET a Interbrew a fost realizata anul trecut la fabrica noastra de la Blaj: 5,5 milioane de euro pentru achizitionarea de noi linii de imbuteliere", spune Albu.


European Drinks intentioneaza sa-si dubleze capacitatea de productie a fabricii sale de bere. "Anul trecut capacitatea de productie a fabricii a fost marita, iar in acest an dorim dublarea capacitatii initiale a fabricii", spune Dora Gabor.


SAB Miller, un jucator care nu este inca prezent cu bere la PET, studiaza evolutia acestui segment.


"Berea la PET, spre deosebire de cea imbuteliata la sticla, se adreseaza numai unei anumite categorii de consumatori si distributia acestui tip de bere se face numai pe anumite canale. Compania noastra studiaza in continuare evolutia berii la PET pe piata romaneasca", spune Buzoianu.


URBB este un alt jucator care a luat in calcul posibilitatea intrarii segmentul berii la PET, dar ai carui oficiali neaga acest lucru




Sticla de jumatate inca domina piata


Conform datelor aceluiasi studiu, cea mai mare parte a vanzarilor valorice si in volum se realizeaza in continuare la capacitati de 0,5 litri, desi acestea au inregistrat scaderi in valoare de la 85,6% (ianuarie 2004/februarie 2003) la 80,1% (ianuarie 2005/ februarie 2004). Cresteri importante au inregistrat vanzarile la capacitati de un litru si mai mari - la care se vinde berea la PET - insa ritmul de crestere a fost inferior segmentului de PET.


Conform aceluasi studiu, vanzarile de bere la sticla au avut scaderi constante atat in volum (de la 74% in ianuarie 2004/ februarie 2003 la 68% in ianuarie 2005/februarie 2004), cat si in valoare (de la 76,5% in ianuarie 2004/februarie 2003 la 69,5% in ianuarie 2005/februarie 2004). "Berea la sticla va pierde teren, sticla returnabila fiind ambalajul cel mai vulnerabil in acest moment", spune Albu. European Drinks mizeaza pe o crestere a vanzarilor la sticle mai mari de 1 litru. "O data cu cresterea consumului casnic vor creste implicit si vanzarile de bere la capacitati mai mari de 1 litru", spune Dora Gabor.




Blondele domina autoritar din cauza lipsei de maturitate a pietei


Conform studiului MEMRB, berea blonda continua sa domine autoritar piata cu vanzari similare in volum si valoare, ambii indicatori situandu-se in jurul a 95%.


Berea blonda va continua sa domine in vanzari, deoarece, in acest moment, piata berii nu a atins pe deplin maturitatea. In segmentul berilor fara alcool si al specialitatilor, tendinta de dezvoltare apare atunci cand piata ajunge la saturatie, iar producatorii fac eforturi pentru a castiga si atrage consumatorii, incercand sa aduca noi sortimente pe piata.


"Atat segmentul de bere fara alcool, cat si cel al specialitatilor stagneaza in acest moment in jurul valorii de 100.000 de hectolitri, dar pe termen mediu la ambele segmente se vor inregistra cresteri", spune Catalin Ignat, director marketing United Romanian Bereprod Breweries (URBB), imbuteliatorul de pe piata romaneasca al marcilor Tuborg si Carlsberg.


Conform studiului MEMRB, atat berea neagra, cat si cea fara alcool au inregistrat usoare scaderi, ele avand cote de piata foarte mici: berea neagra a scazut in volum de la 1% in ianuarie 2004/februarie 2003 la 0,9% in ianuarie 2005/februarie 2004 si in valoare de la 1,3% in ianuarie 2004/ februarie 2003 la 1,2% in ianuarie 2005/februarie 2004. Si berea fara alcool a avut o evolutie similara: scadere in volum de la 2,9% in ianuarie 2004/februarie 2003 la 2,6% in ianuarie 2005/februarie 2004 si in valoare de la 4,4% in ianuarie 2004/februarie 2003 la 4% in ianuarie 2005/februarie 2004. Cea mai dramatica evolutie au avut-o berile speciale care practic nu mai au nici un fel de cota de piata in ianuarie 2005 raportat la februarie 2004.


Albu spune ca berea neagra nu a facut, pana acum, volume pe piata. "Pana acum berile speciale cum ar fi berea neagra sau fara alcool nu s-au dovedit a fi solutii de volum pentru piata. Poate ca in viitor situatia se va modifica", sustine Albu.


Si Buzoianu crede ca berea blonda nu va avea rival in viitorul apropiat. "Piata va continua sa fie dominata de berea blonda, fara a inregistra schimbari semnificative in perioada urmatoare", afirma Buzoianu. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO