Analiză

Lipsa fortei de munca pe piata componentelor auto muta privirile producatorilor peste granitele Romaniei

21.09.2007, 14:05 37

Cat va mai dura pana ca producatorii de componente sa-si mute cartierele generale in tarile baltice, Maroc sau Ucraina? "Piata muncii este suprasolicitata in acest moment, iar o rezolvare a acestei situatii ar putea veni din partea autoritatilor si s-ar putea materializa de exemplu prin liberalizarea pietei muncii. In aceste conditii, ar exista posibilitatea importului temporar de forta de munca din tarile vecine, unde exista disponibilitate", a declarat pentru ZF Transilvania, Florin Ionut, director administrativ si financiar al SEWS Romania, companie cu afaceri de 106 mil. euro pe piata locala si peste 4.500 de angajati.
Industria automotive s-a plasat in ultimii ani in topul investitiilor straine si a reprezentat unul dintre cele mai dinamice sectoare din Romania. In plus, producatorii de componente auto s-au numarat ani la rand printre cei mai mari angajatori, situatie favorizata si de disponibilitatea fortei de munca. In ultimul an insa, situatia s-a schimbat, iar oferta de locuri de munca in acest domeniu este mai mare decat cererea, situatie care-i obliga pe producatori sa majoreze salariile, in batalia pe mentinerea angajatilor calificati.
Rata declarata a somajului in judetele Arad si Timis, zona in care s-au concentrat majoritatea companiilor de automotive este sub 2%. Cu toate acestea, Romania mai este inca o destinatie "la moda" pentru investitorii din componente auto, insa, potrivit jucatorilor de pe piata acest trend se va diminua in urmatorii ani.
Producatorii se plang de faptul ca majorarea costurilor salariale a inceput deja sa le afecteze profiturile. Spre exemplu, compania SEWS (Sumitomo Electric Wiring System), producator de cabluri pentru industria auto, a inregistrat in primele sase luni ale acestui an o diminuare cu 48,43% a profitului fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Potrivit conducerii companiei, principalii factori care au contribuit la aceasta reducere a ratei profitului au fost cresterea cheltuielilor cu salariile cu aproximativ 28,52% fata de aceeasi perioada a anului trecut si intarirea monedei nationale, care a continuat si anul acesta.
"In contextul in care intreaga industrie romaneasca este intr-o criza majora determinata de un curs al monedei nationale supraevaluat si de un deficit al fortei de munca, nu vad o imbunatatire pe termen scurt a sectorului automotive", a precizat Florin Ionut.
In opinia acestuia, concurenta pe pietele internationale este acerba si orice economie de costuri, care poate fi obtinuta in tari sau zone limitrofe Uniunii Europene, este luata in considerare atunci cand se aloca un contract unei firme romanesti.
"Prin urmare companiile din automotive din Turcia, Maroc, Ucraina sau tarile baltice ale caror costuri sunt mult mai competitive in acest moment decat costurile firmelor romanesti au deja un avantaj mare atunci cand liciteaza pentru proiecte ale unor producatori auto europeni", a mai spus directorul administrativ si financiar al SEWS Romania.
Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 110 de milioane de euro, in crestere usoara fata de anul trecut, dupa ce din 2002 pana in 2005 compania a inregistrat cresteri constante de peste 60% ale indicatorilor financiari.
Sumitomo Electric Wiring Systems Ltd. Europe detine in Romania trei puncte de lucru, la Deva, Orastie si Alba-Iulia, cel mai mare dintre acestea fiind cel din Deva, cu o capacitate de productie dubla fata de celelalte doua. Constructia fabricii din Alba-Iulia a fost finalizata in 2004, iar investitiile in cladiri, terenuri si echipamente au fost de peste 10 milioane de lire sterline.
Cu o crestere de aproximativ 25% a costurilor cu forta de munca s-a confruntat anul acesta si compania Faurecia Seating Talmaciu, parte a grupului francez Faurecia, unul dintre primii zece furnizori mondiali de echipamente pentru industria automotive.
"Daca ne raportam la moneda nationala, cresterea costurilor cu personalul nu e mai mare de 15%, insa ca orice companie care exporta in totalitate si noi ne raportam la euro", a declarat pentru ZF Transilvania Alexandra Fiscutean, director economic al Faurecia Seating Talmaciu.
Conducerea companiei estimeaza pentru 2007 obtinerea unei cifre de afaceri de 45 de milioane de euro, in crestere cu 50% fata de anul trecut. In 2006, compania a realizat o cifra de afaceri de 30 de milioane de euro, in crestere cu 69,5% fata de 2005.
Faurecia a intrat pe piata romaneasca in 2003 si, potrivit conducerii companiei, pana acum s-au realizat investitii de aproximativ 6,5 milioane de euro in dezvoltarea facilitatilor de productie din judetul Sibiu. Compania a investit 3,2 milioane de euro in construirea fabricii, care se intinde pe o suprafata de 6.500 de metri patrati, diferenta de 3,4 milioane de euro, reprezentand utilaje de productie. Intreaga productie realizata in Romania merge pe piata externa, in tari precum Franta, Slovacia sau Germania.
In 2003, cand au fost lansate operatiunile in Romania, in fabrica lucrau 34 de angajati, in acest moment ajungandu-se la un numar de peste 600 de angajati. Grupul opereaza in 160 de locatii in 28 de tari, iar in 2005 a inregistrat o cifra de vanzari de peste 11 miliarde de euro. Actionarul majoritar al Faurecia este producatorul francez de automobile Peugeot Citro?n.
Reprezentantii Alcoa, producator de cabluri pentru industria auto, recunosc, de asemenea, ca au inregistrat anul acesta o crestere a costurilor cu personalul, dar nu au dorit sa ofere o valoare exacta a acestei evolutii.
Compania Alcoa Fujikura a deschis anul trecut al treilea punct de productie din Romania, in Beius, judetul Bihor. Alcoa Fujikura nu a derulat in judetul Bihor o investitie greenfield, ci a optat pentru inchirierea unui spatiu deja existent.
Initial, Alcoa Fujikura a demarat productia de sisteme electrice pentru automobile la Nadab in ianuarie 2002, iar in 2003 au inceput constructiile la cea de-a doua fabrica, din Buchin, langa Caransebes. Pana in prezent, in cele doua fabrici s-au investit peste 3,5 milioane de euro, iar numarul de angajati depaseste 3.300 de oameni.
Unele companii au gasit o solutie la problema lipsei fortei de munca, extinzandu-si capacitatile de productie inspre zone in care e mai usor de gasit personal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO