Analiză

Guvernul are pe masa un proiect de curatare a parcului auto prin sistemul primelor de casare

19.10.2004, 00:00 28

Varsta medie a celor peste 4 milioane de masini cat reprezinta parcul auto din Romania este de 12 ani. Practic, jumatate din masini au o vechime de peste 12 ani, iar analistii spun ca pe an ce trece varsta medie creste, avand in vedere ca numarul de masini noi vandute nu este indeajuns de mare. Masinile care lasa cate un nor de fum in urma lor cand demareaza de la semafor ar putea fi inlocuite insa de anul viitor cu masini noi noute, o data cu introducerea primelor de casare.
"Speram ca de anul viitor sa intre in vigoare si in Romania sistemul primelor de casare", sustine Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) si directorul general al celui mai mare importator auto de pe piata locala, Porsche Romania, o companie cu o cifra de afaceri anul trecut de 245 de milioane de euro.
In prezent se afla la Guvern un proiect de ordonanta de urgenta privind introducerea pe piata romaneasca a sistemului de prime de casare, proiect care are la baza o initiativa a APIA inceputa in urma cu mai multi ani.
Romania ar intra astfel pe lista tarilor "civilizate", care de-a lungul anilor au decis sa opteze pentru astfel de prime de casare in ideea curatirii parcului auto de masinile vechi, poluante si care din cauza problemelor tehnice sunt implicate in accidente grave de circulatie.
Mai exact, proiectul APIA prevede ca orice masina cu o vechime de peste 12 ani (aceasta este varsta medie a parcului auto national) sa poata fi adusa de proprietar la unul dintre centrele Remat, unde va primi o chitanta in valoare de 15 milioane lei, pe care o va putea folosi in achizitionarea unui automobil nou, indiferent de marca.
"Noi am propus ca prima de casare sa aiba o valoare de 25 de milioane de lei, insa valoarea acceptata de Guvern a fost de 15 milioane lei", explica Constantin Stroe, vicepresedinte APIA si vicepresedinte al producatorului local Automobile Dacia.
De altfel, producatorul local Dacia a derulat prin forte proprii mai multe faze ale unor sisteme de prime de casare in anul 2001, an in care vanzarile sale nu mergeau foarte stralucit.
Pe durata a doua luni, in perioada martie-aprilie 2001, uzina de automobile de la Pitesti a acordat o reducere de pret de zece milioane de lei la achizitionarea unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul facea dovada predarii la centrele de reciclare a metalelor (REMAT) a unuia vechi, marca Dacia.
Aproape 4.000 de Dacii vechi au fost casate, iar banii au fost folositi pentru a cumpara alte 4.000 de automobile Dacia noi, ceea ce a determinat managementul producatorului roman sa prelungeasca pe parcursul anului 2001 si o a doua si a treia faza a acestui proiect.
Mai mult, in prima parte a acestui an clientii care cumparau un automobil Dacia nou primeau o reducere de 12 milioane de lei daca faceau dovada casarii unuia vechi la unul dintre centrele Remat din tara.
Initiativa Dacia a avut insa in spate argumente comerciale, ajutand producatorul local sa depaseasca momente mai putin placute din existenta sa, pe care le-a traversat in primii ani de la venirea Renault ca actionar.
Reciclarea autoturismelor uzate este de altfel o practica obisnuita in tarile vest-europene, majoritatea marilor producatori de automobile initiind campanii de publicitate pentru a convinge clientii sa returneze dealerilor modelele vechi.
Avantajul imediat pentru producatorii respectivi era cresterea vanzarilor, caci pentru fiecare automobil casat se cumpara un automobil nou. Al doilea avantaj al unui astfel de sistem era reprezentat de reimprospatarea parcului auto, prin inlocuirea automobilelor vechi cu unele noi, mai putin poluante, si cresterea sigurantei rutiere, deoarece noile automobile inglobeaza tehnologii de ultima ora.
Impactul cel mai puternic in cazul primelor de casare a fost insa in momentul in care acestea au fost derulate de autoritatile de stat.
"In tarile din Europa de Vest unde acest sistem al primelor de casare a fost promovat, s-a optat pentru perioade in care vanzarile la nivel national nu au mers foarte bine", explica Marius Carp, director executiv al APIA.



Prima de o mie de dolari in UE
Sistemele de prime de casare au fost derulate pentru prima data in anii ?90, cand importatorii si producatorii de automobile europeni traverau perioade mai putin faste din existenta lor pe masura ce vanzarile stagnau.
In plus, masinile cu o varsta de 10 ani erau considerate depasite atat din vedere moral cat mai ales fizic, gradul de poluare fiind considerat de autoritati mult prea ridicat.
In aceste conditii, in tari precum Franta, Spania, Italia, Irlanda sau Norvegia, autoritatile guvernamentale au decis promovarea unor sisteme de prime de casare pentru automobile mai vechi de 10 ani. Mai exact, pentru o masina mai veche de 10 ani, proprietarul putea sa primeasca in urma casarii o reducere de aproximativ 1.000 de dolari la momentul respectiv din pretul unui automobil nou cumparat, indiferent de marca.
"Este lesne de inteles ca cel mai mult de pe urma derularii unor astfel de sisteme in Europa de Vest au beneficiat in general masinile din clasa mica, pentru ai caror clienti o reducere de o mie de dolari era semnificativa", adauga Carp.
Derularea sistemelor de prime de casare, desfasurata in general pe perioade de aproximativ un an a permis astfel cresteri ale pietelor auto din tarile respective cu pana la 15-20%.



Cine plateste in Romania
Potrivit proiectului de la Guvern, cei 15 milioane de lei prima pentru casarea unui automobil in Romania ar trebui sa vina de la Ministerul Mediului.
"Banii se vor intoarce aproape imediat, deoarece TVA-ul platit pentru o masina noua care va achizitionata pe baza uneia deja casate are o valoare de cateva ori mai mare decat prima in sine", este de parere Stroe.
Avand in vedere experienta celorlalte tari, cei care vor beneficia de pe urma sistemului de prime de casare se vor orienta catre masini din categoria de pret de jos.
Dacia Solenza, Logan sau modele din clasa mini, precum Daewoo Matiz vor fi probabil cele mai cautate modele. In aceste conditii, la un pret mediu al de 5.000-7.000 de euro, TVA-ul platit la achizitia unei masini noi va fi de aproximativ 1.000-1.300 de euro, adica de aproape trei ori mai mult decat valoarea primei de casare.
"In plus, impozitele pe profiturile realizate de importatorii si producatorii auto, vor contribui la randul lor la recupererea primei de casare", adauga Valmar. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO