Analiză

Fabricile de lapte proceseaza de cinci ori mai putin decat media din UE, desi romanii consuma mai mult decat europenii

Fabricile de lapte proceseaza de cinci ori mai putin decat media din UE, desi romanii consuma mai mult decat europenii

Piata produselor lactate este estimata la 1 miliard de euro in acest an

15.10.2007, 23:28 175

Cantitatea de lapte procesat este foarte mica in Romania, desi la nivel de consum piata locala depaseste media europeana. Astfel, volumul de lapte produs si consumat in Romania anul trecut a fost de 298 de litri/cap de lo-cuitor, peste media din UE de 260 de litri/per capita, dar volumul de lapte colectat pentru procesare industriala de catre fabricile de lapte a fost extrem de scazut, respectiv 49,7 litri/per capita, potrivit unui raport de analiza realizat de societatea de brokeraj Alpha Finance Romania.
Datele prezentate arata un potential semnificativ pentru jucatorii din aceasta piata care se vor pozitiona competitiv atat pe partea de oferta, cat si pe cea de marketing/distributie, subliniaza analistii de la Alpha Finance.
Companiile de lactate care se vor misca repede pentru a industrializa intreg lantul de productie, de la extinderea retelei de colectare pana la a intra pe noi segmente de piata, vor avea cel mai mult de beneficiat de pe urma trecerii inevitabile la standardele Uniunii Europene (UE), arata studiul Alpha Finance.
Potentialul pietei de lactate a intrat si in atentia investitorilor de la Bursa, mai ales dupa ce actiunile uneia dintre cele mai dinamice companii de pe aceasta piata, Albalact Alba-Iulia, au inregistrat o crestere puternica in ultimii ani.
Analistii considera ca toate segmentele de produse de pe piata lactatelor prezinta un potential de crestere ridicat, avand in vedere ca toate se afla in prezent la un nivel foarte redus. Spre exemplu, consumul pe cap de locuitor de lapte procesat industrial a fost anul trecut in Romania de 8,6 litri, in timp ce media in Uniunea Europeana este de 72,1 litri/persoana.
Potentialul pietei locale se datoreaza in principal faptului ca Romania va trebui pana la finalul lui 2009 sa se incadreze normelor UE de comercializare si procesare a laptelui, ceea ce ar insemna ca piata neagra va disparea, considera Alpha Finance. Odata cu aderarea la UE, normele europene nu mai permit vanzarea produselor lactate la colt de strada, comercializarea acestora trebuind sa respecte conditii stricte de igiena. Comisia Europeana a acordat totusi Romaniei pana la sfarsitul lui 2009 o perioada de tranzitie pentru unitatile de procesare a laptelui care au pregatit programe de restructurare si retehnologizare, dar, potrivit autoritatilor, doar 141 de unitati vor beneficia de aceasta perioada.
Aceste unitati vor mai putea procesa lapte necorespunzator normelor UE, dar incepand cu 2010 vor fi obligate sa foloseasca doar lapte care sa corespunda standardelor europene.
Pana la liberalizarea pietei, Romania are limitata cota de productie anuala, aceasta fiind fixata la 3,25 miliarde de litri, conform negocierilor cu UE, dar capacitatea de productie se ridica la circa 6,4 miliarde de litri.
Pana in prezent, din cele 6,4 milioane de tone de lapte produse anual, doar 17% (1,1 milioane de tone) merge catre fabricile procesatorilor. Un numar mare de gospodarii cumuleaza majoritatea laptelui produs. Potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii, anul trecut erau inregistrate 1,1 milioane de gospodarii care detineau vaci de lapte, din care 93% aveau cate 1-2 vaci, 5-7% aveau cate 3-5 vaci, 0,7% - 6-10 vaci si doar 0,5% aveau mai mult de 11 vaci. In 2006 erau inregistrate 1,7 milioane de vaci, din care 75,7% apartineau de gospodarii cu 1-2 vaci si doar 2% erau detinute de ferme cu mai mult de 100 de vaci. Din aceasta cauza, productivitatea este scazuta, metodele de imperechere invechite si standardele de igiena inexistente pentru cei mai multi dintre producatori, apreciaza Alpha Finance.
Productia de lapte a fost anul trecut de 3.765 de litri/cap de vaca, fata de o medie de 5.062 de litri/cap de vaca la nivelul Uniunii Europene, dar cantitatea procesata in fabrici a fost de 680 de litri/cap de vaca, de peste sapte ori mai mica fata de media europeana.
Analistii de la Alpha Finance noteaza ca un aspect pozitiv al acestei situatii este acela ca, de vreme ce micii fermieri nu-si pot permite utilizarea de ingrasaminte chimice, laptele produs de vaci poate fi considerat ca fiind organic, chiar daca obtinerea certificarii oficiale in acest sens va necesita timp si efort.
In Romania, consumul de produse lactate se afla la unul dintre cele mai joase niveluri, comparativ cu celelalte tari europene, pentru toate segmentele de produse. Decalajul a fost deja tintit de companii multinationale mari (Friesland, Danone, Hochland sau Tnuva) si regionale (Tyras), dar si de firme locale dinamice, precum Albalact sau LaDorna.
Consumul de branza, de exemplu, unul din produsele cu o marja ridicata, este de 2,8 kg/ per capita, comparativ cu 10,2 kg/per capita in Bulgaria si 16,5 kg pe cap de locuitor, media pentru cele 27 de state ale Uniunii Europene. Subcategoriile de produse, cum ar fi de exemplu inghetata, ar putea avea un potential de crestere chiar mai mare, cu conditia ca producatorii sa fie mai activi pe partea de marketing, potrivit analizei Alpha Finance.
Piata de lactate este foarte dinamica, fiind estimata sa ajunga la o valoare de 1 miliard de euro in acest an, in crestere de 25% fata de anul trecut. Pentru a profita de ritmurile de crestere foarte bune, jucatorii mari au intrat pe piata fie prin achizitii, cum a fost cazul Friesland sau Hochland, fie prin investitii greenfield (Danone, Tnuva, Tyras). In acelasi timp, firme locale ambitioase au incercat sa-si extinda gama de produse, dar si numarul de clienti, cum a facut cu mare succes Albalact iarna trecuta, cand a lansat gama de lactate proaspete Zuzu.
Cele mai multe dintre firmele locale au resurse limite, apartinand de regula unor asocialtii ale salariatilor. Cu toate acestea, spun analistii de la Alpha Finance, firmele respective, intre care Industrializarea Laptelui Dambovita, Industrializarea Laptelui Lacta Giurgiu si Bucovina sunt competitori formidabili datorita faptului ca marcile pe care le detin sunt recunoscute pe piata si de aceea sunt vazute de jucatorii mari care nu sunt inca prezenti pe piata ca modalitatea perfecta pentru a putea "musca", prin intermediul lor, din segmentele de piata unde companiile care au intrat deja detin controlul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO