Analiză

Extinderea retelelor de hyper si supermarketuri - intre cresterea consumului si scumpirea terenurilor

Extinderea retelelor de hyper si supermarketuri - intre cresterea consumului si scumpirea terenurilor

Click pentru imaginea marita

03.07.2007, 19:04 33

Consumul de bunuri de larg consum (FMCG - fast moving consumer goods) a crescut cu 10% in lei, in 2006 fata de anul anterior, potrivit GfK. Semnalele majorarii puterii de cumparare a consumatorilor romani - cresterea ratei de penetrare a produselor FMCG, a valorii cosului de cumparaturi in magazinele mari, orientarea spre branduri - dar si efectele strategiilor de marketing ale companiilor sunt vizibile si in acest an, explica jucatorii de pe piata.
Pentru multe dintre companiile multinationale prezente pe piata locala, Romania este si cea mai importanta piata la nivel regional. In cazul Unilever, spre exemplu, 70% din portofoliul regional este produs pe platforma industriala a companiei situata la Ploiesti. Astfel, 75% din cifra de afaceri a Unilever SCE provine de pe piata romaneasca. Alex Suciu, customer development director in cadrul Unilever SCE (Europa Centrala si de Sud), subliniaza potentialul pietei romanesti prin comparatii ale nivelului consumului in Romania cu cel din tari mai dezvoltate ale Europei. Astfel, piata locala, cu un consum mediu de 1.700 de euro pe cap de locuitor, este inca departe de tari precum Ungaria sau Cehia, cu un consum anual de 3.000 de euro pe cap de locuitor.
Derapajele pietei locale sunt mult mai mari, raportand puterea de cumparare a consumatorilor locali la nivelul din tarile din Europa Occidentala, mai arata datele GfK.
Consumatorii romani au doar o treime din puterea de cumparare a Germaniei sau din media primelor 15 state membre UE (cei mai vechi membri ai Uniunii). Raportat la tarile din Europa Centrala si de Est, puterea de cumparare a consumatorilor este de doua ori mai mica pe piata romaneasca fata de Cehia si reprezinta aproape 60% din nivelul inregistrat in Ungaria.
Retailerii internationali vad insa in statisticile consumului in Romania unul dintre cele mai insemnate potentiale de crestere a afacerilor in afara granitelor tarii de origine.
Cresterea consumului, dar si extinderea retelelor de magazine au dus la majorarea vanzarilor celor mai mari cinci jucatori (Metro, Rewe, Carrefour, Kaufland si Louis Delhaize) cu aproximativ un miliard de euro in 2006 fata de 2005, pana la peste 3,5 miliarde de euro, potrivit datelor comunicate de companii.
Ofensiva retailerilor de talie internationala a generat cel mai dinamic an al comertului modern cu bunuri de larg consum, iar planurile anuntate deja de marile retele pentru 2007 prognozeaza vanzari record pana la finele anului.
Dupa sase ani de la aparitia formatului de hipermarket pe piata romaneasca, Carrefour estimeaza o evolutie accelerata a comertului modern in Romania, in urmatorii zece ani.
"Cred ca in 7-10 ani vom ajunge din urma retailul francez, care numara in prezent peste 1.300 de magazine cu format modern, pe o piata cu 60 de milioane de locuitori", a afirmat Andreea Mihai, directorul de marketing al retelei Carrefour Romania. Lanturile de supermarketuri, hipermarketuri, magazine discount sau cash&carry au ajuns anul trecut la o pondere de 34% in valoarea pietei FMCG, arata datele GfK.
Dezvoltarea neuniforma a pietei locale de profil se observa insa in strategiile de localizare a magazinelor mari de bunuri de larg consum. Toate retelele internationale au vizat Capitala, oras dominat in proportie de 60% de formele moderne de comert.
Pe masura ce piata din Bucuresti se aglomereaza, retailerii ataca tot mai mult orasele din provincie, multi evitand insa regiunile cu slaba putere de cumparare, precum Moldova. "In Bucuresti abia gasim personal, datorita unei rate a somajului aproape de zero (somaj voluntar)", a spus Andreea Mihai.
Printre provocarile pietei locale se numara si infrastructura rutiera, care poate genera intarzierea livrarii marfurilor, sau lipsa dezvoltarii producatorilor autohtoni de produse proaspete, a mai spus Andreea Mihai.
Alexandru Vlad, directorul general al companiei Selgros Cash&Carry Romania, a subliniat rolul retailerilor in dezvoltarea producatorilor romani.
"Ce au schimbat retelele internationale de comert in relatia retailerilor cu furnizorii? Din prisma producatorilor internationali, nu am adus nimic nou in aceasta relatie, insa credem ca am reusit sa disciplinam furnizorii romani. Am avut insa probleme mari in a-i obisnui pe producatorii autohtoni sa respecte termenele de livrare stabilite", spune Vlad.
Investitorii straini din retailul bunurilor de larg consum asteapta ca piata imobiliara sa se aseze. Directorul Selgros spune ca preturile terenurilor, care ajung la 1.200 de euro pe metru patrat in Bucuresti, nu permit amortizarea investitiei in teren intr-o perioada rezonalbila pentru investitorii din retail, de 5-10 ani. Jucatorii estimeaza segmentarea mai accentuata a retailului FMCG, odata cu dezvoltarea pietei. Aparitia retelelor de hipermarketuri a dus la o pozitionare mai puternica a retailerilor cash&carry pe segmentul clientilor profesionisti. "Inainte de a veni pe piata prima retea de hipermarketuri, noi eram perceputi nu doar ca magazin cash&carry, ci si ca hipermarket sau supermarket", a mai spus directorul Selgros.
In prezent, segmentarea pietei este vizibila atat prin dezvoltarea lanturilor internationale axate in principal pe segmentul alimentar (alimente, bauturi), cat si a celor din domeniul materialelor pentru constructii, din industria mobilei sau a produselor electronice si electrocasnice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO