Analiză

Cum a ajuns Construct Expo mai tare ca TIB

08.05.2003, 00:00 53

"Am cheltuit in acest an pentru a fi prezenti la targ aproximativ 80-100 milioane lei. Rezultatele nu se vad imediat, ci pe parcursul intregului an. Prezenta de anul trecut a avut efecte benefice: am incheiat contracte cu parteneri de afaceri intalniti aici. Construct Expo are priza mare in domeniul nostru". Pal Ignac, director la Ani-Co Trade SRL Targu Mures, furnizor de piscine, cazi cu hidromasaj, saune, n-a ratat ultimele patru editii ale celui mai mare targ de constructii si materiale de constructii din Romania. 
Care a devenit, de fapt, cel mai mare targ autohton, cu cei mai multi vizitatori straini. Nici macar TIB-ul, mult mai cunoscut, nu ii sta in fata: chiar daca piata constructiilor a fluctuat in ultimii ani, interesul pentru materiale noi si reasezarea pietei a facut ca in fiecare an afluenta de expozanti, dar si de vizitatori, sa fie tot mai mare.
Interesul din partea firmelor de pe piata de constructii este imens: pentru prima data, insusi intregul complex Romexpo a fost ocupat- este adevarat, de Construct Expo si alte doua targuri "afiliate": Romtherm (in domeniul echipamentelor si instalatiilor termice si sanitare) si Expo Security (in domeniul sistemelor de securitate).

In top 3 din Europa Centraa si de Est
In cadrul celor trei expozitii specializate, care se desfasoara intre 7 si 11 mai in Bucuresti, sunt prezente anul acesta 1.000 de firme din 23 de tari, pe o suprafata ce depaseste 60.000 metri patrati.
"In acest moment, Construct Expo este cotat la un nivel foarte ridicat, fiind considerat printre primele trei targuri de constructii din Europa Centrala si de Est", afirma reprezentantii Romexpo.
Dar de ce asa multa lume la expozitie? Pentru promovarea produselor proprii, pentru a vedea ce este nou pe piata, din ratiuni de imagine (adica de a fi prezent la singurul targ al pietei de constructii de o asemenea anvergura din Romania) sau de ce nu pentru a face vanzare si a incheia contracte?
"Pentru companiile participante, Expo Construct este o ocazie pentru a ne promova produsele. Este si o prezenta de imagine. Targul  o buna ocazie pentru a face publice produsele proprii si a vedea ce este nou pe piata. O alta parte dintre cei care vin la expozitie, si care au fost in numar mare anul trecut, sunt cei care vor sa faca vanzare. Spatiul propriu-zis de expunere a produselor este putin impropriu", este de parere Constantin Hariton, directorul general al Rigips Romania SRL.

Debutul CarpatCement
"Nu trebuie uitat ca Romania este o piata de 22 milioane consumatori, de aici si interesul mare al firmelor de constructii. Piata de profil se misca, economia a inceput sa se miste", a declarat Mihai Rohan, directorul general al Carpat Cement, filiala a grupului german HeidelbergCement Group, prezent pentru prima oara la expozitie. De ce pentru prima oara? "Pentru ca acum suntem o companie integrata, stim cine suntem, iar lumea vreau sa ne cunoasca asa cum suntem", explica Rohan.
Chiria pe metrul patrat inchiriat la Romexpo variaza in jurul valorii de 90 si 100 dolari, la acest pret, Romexpo SA poate spune ca a facut o afacere: incasarile se ridica la 5-6 milioane $.

Mai mare de 20 de ori ca acum 10 ani
In urma cu 10 ani, in 1994 la prima editie, erau participanti din trei tari, inclusiv Romania, suprafata ocupata fiind de 3.300 metri patrati, adica de douazi de ori mai putin ca acum.. Acum, la Construct Expo sunt prezente 600 de firme romanesti si 114 straine din 22 de state.
Fata de editia anterioara, Construct Expo inregistreaza o crestere cu 17% a suprafetei ocupate, cu 16% a numarului de expozanti si cu 16% a tarilor reprezentante.
Anul trecut, au fost peste 6.700 de vizitatori straini din cei peste 48.200 de vizitatori ai Expozitiei Construct Expo, ceea ce plaseaza targul pe unul din primele locuri in ceea ce priveste numarul de vizitatori inregistrat la acest gen de manifestare, dupa TIBCO cu 107.000, respectiv TIB cu 104.000 vizitatori.
Totusi, prima zi a targului nu a avut in primele ore un flux impresionant de vizitatori, asa cum s-a intamplat anul trecut, unii expozanti fiind siguri ca situatia se va schimba catre finele saptamanii: "De vineri dupa amiaza pana duminica, sunt sigur ca vor fi mult mai multi vizitatori, in primele zile fiind de obicei prezenti un anumit tip de vizitatori, precum arhitecti sau specialisti, grosul urmand sa vina in weekend", spune unul dintre expozanti.
Piata constructiior este estimata ca va ajunge la 4 miliarde $ anul acesta, fata de 3,8 miliarde $ anul trecut. Cu toata cresterea neintrerupta din ultimii ani,  piata nu a reusit inca sa recupereze scaderea accentuata de dupa 1990.

Constructorii au umplut hotelurile
Construct Expo este o afacere interesanta si pentru alte companii, nu numai pentru firmele din domeniul constructiilor. Hotelurile din Bucuresti sunt pline in aceasta perioada, mai ales cele situate in apropierea Romexpo, iar targul este o afacere de cateva milioane de dolari pentru hotelieri.
"Hotelul este plin, 75% dintre clienti fiind romani", spune Catalin Nistor, director in cadrul Best Western Parc Hotel. In aceasta perioada, pretul unei camere single la hotelul Parc este de 128 de euro, in timp ce camera dubla costa 146 euro, a precizat Nistor.
"Toate hotelurile sunt pline, fiindca lumea se intoarce la afaceri dupa vacanta de Paste si 1 Mai. In afara de Construct Expo mai au loc si alte evenimente in oras, de importanta mai mica, iar luna mai este oricum una dintre cele mai bune pentru hotelierii din Bucuresti", afirma si Mioara Gheorghe, director de marketing si vanzari la Crowne Plaza.
Nici la Athenee Palace Hilton sau Marriott Grand Hotel nu mai sunt camere libere, afirma reprezentantii celor doua hoteluri. Aici sunt cazati in cea mai mare parte straini. "Toate hotelurile de patru si cinci stele sunt pline", completeaza si Simona Ion, asistent de vanzari la hotelul Sofitel.
Printre clientii hotelurilor bucurestene se vor numara atat reprezentantii firmelor expozante, cat si o parte dintre vizitatorii targului. La Construct Expo si la cele doua expozitii conexe sunt prezente peste 1.000 de firme expozante, dintre care aproximativ 120 sunt companii straine. Expozitiile au fost vizitate anul trecut de circa 50.000 de persoane, dintre care aproape 7.000 straini.
"Am cheltuit in acest an pentru a fi prezenti la targ aproximativ 80-100 milioane lei", a spus Pal Ignac, director la Ani-Co Trade SRL Targu Mures, furnizor de piscine, cazi cu hidromasaj, saune. Delegatia firmei este compusa din 4-5 persoane, cazate la hotelul Turist.
Numarul locurilor de cazare din Bucuresti este de circa 8.000, acestea fiind ocupate in cea mai mare parte in aceasta saptamana. La un pret mediu de 100 de dolari de persoana, hotelierii bucuresteni vor incasa patru milioane de dolari in cele cinci zile cat dureaza targul.
adrian.mirsanu@zf.ro ; bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO