Analiză

Cu cresteri de peste 15% anual, piata farmaceutica va trece pragul celui de-al doilea miliard de euro la anul

Cu cresteri de peste 15% anual, piata farmaceutica va trece pragul celui de-al doilea miliard de euro la anul

Click pentru imaginea marita

06.12.2007, 14:57 73

Vanzarile de medicamente vor mentine astfel ritmul de crestere din acest an, care este in linie cu ceea ce prognozasera companiile la inceputul lui 2007.
Dupa doi ani consecutivi (2005 si 2006) in care evolutia pietei a intrecut estimarile si celor mai optimisti analisti, in 2007 proiectele care anuntau reducerea pretului la medicamente s-au facut resimtite puternic in afacerile principalilor jucatori. Cu toate acestea, amanarea acestor proiecte pentru 2008 ridica semne de intrebare legate de cat de sus a fost stabilit obiectivul de vanzari pentru 2008.
"Pentru anul 2008 se estimeaza o mentinere a ratei actuale de crestere, in jur de 15%, desi analistii iau in considerare si un avans mai redus in jurul valorii de 10% datorita intentiei declarate a Ministerului Sanatatii de a schimba modul de calcul al pretului la medicamentele cu prescriptie, in vederea alinierii la preturile din state puternic competitive din punct de vedere al politicii de preturi", a spus Dana Stanciulescu, country manager al Teva Pharmaceuticals. La nivel mondial Teva este cel mai mare producator de medicamente generice, iar in Romania businessul israelienilor urmeaza sa ajunga la 16 mil. dolari in acest an.
Parerea este impartasita si de Dan Zamonea, director general al Roche Romania.
"Cred ca o crestere realista a pietei generale anul viiitor se va cifra in jurul a 15%. De asemenea, estimez cresteri importante pe segmentul de OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala - n. red.) si generice, dar si o crestere insemnata a numarului de molecule inovatoare, noi, care vor fi disponibile datorita inregistrarii prin procedura centralizata europeana", a spus Dan Zamonea. La nivel mondial, Roche se situeaza intre primii zece producatori de medicamente originale, iar in Romania ocupa cea de-a doua pozitie.
Daca scaderea pretului la medicamente ar putea trage in jos piata, suplimentarea fondurilor alocate sanatatii, in conditiile in care 2008 este an electoral, va actiona in sensul cresterii ei. In 2004, spre exemplu, precedentul an electoral, avansul a fost de aproximativ 28%.
"Fondurile alocate sanatatii vor inregistra o crestere a cuantumului alocat de aproximativ 1,2 miliarde de euro, insa presiunea care se va exercita asupra Guvernului datorita anului electoral este posibil sa determine marirea procentului din PIB alocat sanatatii", a continuat Dana Stanciulescu.
La evolutia pozitiva a vanzarilor de medicamente vor contribui si preocuparea in crestere a populatiei privind starea de sanatate, dar si accesibilitatea la anumite medicamente sau tendinta de imbatranire a populatiei.
Una dintre caracteristicile pietei farma romanesti o reprezinta evolutia oscilanta a vanzarilor de la un trimestru la altul.
"Este de asteptat o continuare a evolutiei oscilante in contextul unui an electoral si al unui mediu politic instabil. Pe de alta parte, implementarea masurilor privind calculul preturilor la medicamente, dar si posibilitatea transferarii altor programe de sanatate care se deruleaza in prezent in spitale catre farmaciile de retail pot determina de asemenea aparitia unor oscilatii semnificative", a explicat Dana Stanciulescu.
Piata farmaceutica romnaneasca este una dinamica, ce poate oferi surprize, insa este ceva specific economiilor in plina dezvoltare, spune Dan Zamonea de la Roche Romania.
"Nu este vorba neaparat de oscilatii de la un trimestru la altul, ci mai ales de evolutii diferite comparativ cu perioadele similare din anul trecut. In Romania, piata farmaceutica poate inregistra periodic ritmuri de crestere mai rapide sau mai scazute, in functie de o serie de factori, cum ar fi licitatiile nationale, vanzarile medicamentelor sezoniere sau introducerea de medicamente noi", spune el.
Anul 2008 se asteapta sa aduca si o inasprire a concurentei pe segmentul de generice, in conditiile in care gigantii mondiali din domeniu, dintre care trei au si facilitati de productie locale (Sandoz, Actavis si Ranbaxy) au inceput sa revendice primele locuri pe piata cea mai atractiva din regiune.
"Continuarea si finalizarea Programului National de Evaluare a Starii de Sanatate a Populatiei in 2008 va oferi o imagine de ansamblu foarte concreta a problemelor de sanatate cu care se confrunta Romania. In plus, initiativele crearii Registrului National de Cancer si a unui program national pentru hepatitele virale vor influenta dinamica pietei. Pe de alta parte, privatizarea Antibiotice Iasi va duce la aparitia unei competitii mai puternice pe segmentul de generice", a mai spus seful Roche Romania.
La nivel de productie se asteapta si vanzarea LaborMed care alaturi de preluarea Antibiotice ar putea fi cele mai importante evenimente ale pietei.
Am asista in aceste conditii la o reeditare a situatiei din 2006, cand doi producatori au anuntat schimbari de actionariat la o diferenta de numai o zi. Pe segmentul de distributie si retail, consolidarea este cuvantul de ordine.
"Integrarea in Uniunea Europeana are ca rezultat deschiderea pietei de distributie si pentru jucatori straini cu putere financiara. Ca urmare, este normal ca si companiile romanesti sa incerce sa isi intareasca pozitiile pe piata, prin orice mijloace, pentru a putea contracara competitia externa", a spus Dan Zamonea.
Pe de alta parte, in distributie procesul de consolidare se datoreaza si scaderii marjelor, ceea ce duce la o presiune pentru cresterea volumului si acoperirea cheltuielilor fixe de distributie.
In retail se va duce batalia pentru cote de piata ale producatorilor de generice, in conditiile unor extinderi care vor mari si mai mult preturile farmaciilor independente.
"Tumultul politic al anului 2008 isi va pune amprenta si pe segmentul de retail, in primul rand sub aspectul instabilitatii", este de parere Dana Stanciulescu.
In 2007 retailul a fost sustinut de trecerea antidiabeticelor orale, insulinelor, medicamentelor posttransplant si oncologice din spital in retail.
De asemenea, printre factorii de influenta a pietei in ansamblu se numara simplificarea inregistrarii medicamentelor odata cu aderarea la Uniunea Europeana, marirea PIB/locuitor, precum si cresterea bugetului alocat sanatatii.
Vanzarile de medicamente prin intermediul farmaciilor au atins 5,1 mld. lei (1,5 mld. euro) in perioada octombrie 2006-septembrie 2007, in crestere cu 22,7% comparativ cu exercitiul anterior, conform datelor companiei de cercetare de piata Cegedim Romania. Pe de alta parte, vanzarile prin intermediul spitalelor au scazut cu aproape 14%.
La nivelul retailului vanzarile de medicamente cu prescriptie au avansat cu 23,2%, in timp ce OTC-urile s-au majorat cu 21,1%.

Piata farmaceutica mondiala in 2008

Va incetini ritmul de crestere din 2007 de 6-7% la 5-6%;
Vanzarile de medicamente sunt estimate sa atinga 735-745 mld. dolari;
In SUA si cele mai mari piete din Europa, avansul pietei se asteapta sa fie de numai 4-5%; Piata din Japonia va creste nesemnificativ cu numai 1-2%, comparativ cu 4-5% in 2007;
Evolutia pe aceste piete se datoreaza in special expirarii patentului pentru medicamente care genereaza anual vanzari de 20 mld. dolari;
Pe segmentul de medicamente originale se asteapta pana la 29 de noi lansari.

Piata farmaceutica romaneasca in 2008

Va mentine ritmul de crestere din 2007, potrivit estimarilor principalilor jucatori;
Fondurile alocate sanatatii vor creste cu aproximativ 1,2 mld. euro;
Se asteapta continuarea evolutiei oscilante a pietei de la trimestru la trimestru;
Privatizarea Antibiotice Iasi si vanzarea LaborMed sunt cele mai asteptate evenimente ale anului;
In distributie se asteapta continuarea procesului de consolidare si intrarea gigantilor europeni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO