Analiză

Competitia a taiat pana la 90% din tarifele telefoniei internationale

09.01.2003, 00:00 8

tarile din vestul Europei au marcat momentul liberalizarii pietei telecomunicatiilor in urma cu catina ani buni. Cea mai avansata din acest punct de vedere este de departe Marea Britanie a carei piata a fost liberalizata oficial in ianuarie 1991. Aici exista insa un duopol (piata controlata de doua companii) inca din 1984. Ce s-a intamplat cu fostele monopoluri dupa liberalizare ne arata ultimul studiu trimestrial realizat de compania de cercetare McKinsey.
In primii trei ani de la liberalizarea fiecarei piete incluse in studiu, majoritatea operatorilor care detineau anterior monopolul telecomunicatiilor au pierdut in medie 35% din cota de piata pe segmentul format din convorbirile internationale si 22% la cele nationale prin plecarea clientilor la alte companii concurente.
Preturile au scazut si ele rapid. In medie, la trei ani de la liberalizare, tarifele la convorbirile internationale erau cu 49% mai mici decat in momentul spargerii monopolului.
De obicei, majoritatea consumatorilor cred ca firmele nou aparute dupa liberalizare au o oferta mai buna decat fostele monopoluri in privinta raportului calitate/pret. Ca urmare, ce trebuie sa faca o companie ca RomTelecom, spre exemplu? Sa schimbe perceptia consumatorilor asupra calitatii serviciilor pe care le ofera, spun analistii. Aceasta strategie trebuie insa sa aiba ca obiectiv segmente foarte concrete de piata. Spre exemplu, sa se adreseze companiilor de dimensiuni mici si medii. Operatorii care se focalizeaza astfel au sanse mai mari de succes decat cele care se adreseaza segmentelor mai mari de clienti, mai explica analistii.
In principiu, dau rezultate bune acei operatori care au in vizor grupurile de clienti cu cea mai mare probabilitate de transfer  de la un telecom la altul. Aceste grupuri sunt formate in general de companii care fac trafic mare de convorbiri telefonice si care contribuie cu procente mari la veniturile operatorilor. Dupa o perioada de test de sapte luni, compania care a aplicat aceasta strategie a constatat ca numarul clientilor care ar fi putut pleca la alti concurenti in aceasta perioada este cu 27% mai mic decat se estima la inceput, se arata in studiul McKinsey.
"Credem insa ca majoritatea acestor foste monopoluri sunt prea conservatoare. Solutia pentru a supravietui in conditiile unei piete liberalizate este identificarea acelor tipuri de servicii care necesita investitii moderate, ce pot fi recuperate in perioade foarte scurte de timp si care pot imbunatati imaginea operatorului", spun analistii de la McKinsey.
Fostele monopoluri nu trebuie numai sa incerce sa iasa pe piata cu servicii cat mai inovatoare si sa faca tot posibilul sa nu piarda prea multi clienti dar sa-i incurajeze pe cei pe care ii are sa consume mai mult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO