Analiză

Companiile de morarit si panificatie sunt atinse de febra investitiilor in biscuiti

05.10.2004, 00:00 80

Cel mai ieftin desert al romanilor - biscuitii - incepe sa devina o afacere autohtona, dupa ce ani la randul piata de profil a fost dominata de importuri si in special de cele venite din Turcia.
Raportul dintre importul si productia interna de pe piata biscuitilor incepe sa se schimbe in favoarea celui din urma odata cu anuntarea de investitii in noi capacitati de productie de catre cativa jucatori importanti. Ulker si Supreme sunt cateva nume care si-au anuntat intentia de a pune in functiune noi capacitati de productie, in timp ce Dobrogea Group va pune in functiune in curand o noua fabrica de biscuiti. Alte voci din industrie sustin ca Romania are capacitati suficiente de productie, iar competitia dintre importuri si productia interna va fi castigata de tabara care va pune un accent mai mare pe investitii.



Productia interna se echilibreaza in fata importurilor
Cum de s-a intamplat ca biscuitii sa fi fost pentru mult timp o afacere dezvoltata cu precadere de investitori turci de anvergura mai mica sau mai mare, astfel incat cel mai ieftin desert pentru romani sa devina un business ale carui sfori sa fie trase de pe malurile Bosforului? Ioan Raducan, presedintele producatorului din industria de morarit si panificatie, crede ca Romania are capacitati suficiente de productie pentru biscuiti, dar acestea au ramas in urma din punct de vedere tehnologic. "Problema nu este a capacitatilor de productie, ci a retehnologizarii de care au nevoie acestea. Investitiile care se anunta acum sunt menite sa ridice stacheta in perspectiva aderarii la UE si sa deschida acestor jucatori noi piete de desfacere", sustine Raducan. Pambac nu activeaza, inca, pe piata biscuitilor, dar Raducan spune ca in cel mult doi ani se va lansa pe aceasta piata in urma unei investitii de circa 4 milioane de euro. "Toata lumea face in acest moment acelasi tip de biscuiti. Nu exista diversitate", afirma Raducan.
Otilia Stanciu, director de marketing al Dobrogea Group care va inaugura la sfarsitul acestei luni o investitie de 4 milioane de euro intr-o linie noua pentru fabricarea biscuitilor, spune ca investitorii turci au fost mai inventivi decat cei romani imediat dupa Revolutie.
"Au venit cu o tehnologie mai buna cu ambalaje mai atragatoare si cu preturi mai bune si au ocupat un segment mare din piata, insa situatia este pe cale sa se echilibreze pentru ca investitorii romani au inceput un proces de retehnologizare care ii va aduce la standarde europene", afirma Stanciu. Ea mai spune ca piata a evoluat mult, in ultimii, ani devenind stabila si mult mai matura. "Dobrogea Group este un producator traditional de biscuiti, iar investitia in fabrica a venit ca urmare a unei cereri mai mari in piata. Ne-am retras de pe aceasta piata timp de un an de zile, perioada in care am modernizat fabrica de biscuiti", afirma Stanciu.
Viorel Marin, presedintele Asociatiei Nationale a Industriilor de Morarit si Panificatie din Romania (ANAMOB), una dintre cele puternice organizatii de profil, spune ca deschiderea unor noi capacitati de productie depinde mult de cum se va incheia acest an financiar pentru jucatorii din aceasta industrie. "Interesul pentru dezvoltarea unor capacitati de productie nu este recent, insa concretizarea acestuia in acest an sau anul viitor depinde foarte mult de modul in care se va incheia anul financiar al jucatorilor din morarit si panificatie. Oricum exista un trend evident privind ascensiunea productiei interne in fata importurilor, in special cele venite pe filiera turceasca, care au dominat ani buni dupa ?89 piata interna", spune Marin. El sustine ca decizia Ulker de a construi o noua capacitate de productie in Bucuresti este binevenita, avand in vedere ca turcii nu aveau o productie insemnata in Romania.
"Pe piata interna consumul este relativ constant, iar debuseul poate fi reprezentat de pietele externe odata cu aderarea Romaniei la UE", spune presedintele ANAMOB.
Pe langa Dobrogea Grup, care este foarte aproape de a-si pune in functiune noua investitie pe biscuiti, Ulker este pe punctul de a aproba o investitie de cateva milioane de euro intr-o noua facilitate de productie amplasata in Bucuresti iar producatorul ciocolatei Supreme a demarat, deja, constructia unei fabrici de biscuiti. Cristian Savu, director de marketing lla Supreme Chocolat, nu a vrut sa ofere informatii suplimentare referitoare la noua investitie.



Producatorii se gandesc la export
Unul dintre cei mai importanti jucatori din industria de morarit si panificatie Loulis din Grecia care a pus in functiune anul trecut o facilitate de productie in Bucuresti de 80 de milioane de euro ia, deja, in calcul, exportul de biscuiti.
"E posibil sa ne orientam inspre parteneriate strategice, fie in Romania, fie in strainatate, pentru a profita de capacitatea de productie de care dispunem si pentru a mari volumele de vanzari la aceste produse. Continuam planurile existente fara a lua o decizie, deocamdata, in vederea unei dezvolaari mai mari a acestui segment", spune Nikolaos Voudouris, presedintele Loulis Romania.
El sustine ca piata este in crestere. "Piata este in crestere, atat din punct de vedere cantitativ, cat si din punct de vedere a diversitatii produselor. In prezent insa, piata este dominata de biscuiti relativ ieftini si de vanzarile la vrac. Incepe totusi sa se contureze o tendinta de dezvoltare a pietei de biscuiti ambalati si branduiti, in detrimentul celor la vrac", afirma Voudouris.



Desertul - sa fie dulce sau sarat?
Una dintre cele mai interesante lupte de pe piata biscuitilor a fost purtata cu ceva vreme in urma intre PanGrup din Craiova, ai caror reprezentanti sustin ca au deschis piata biscuitilor sarati si restul companiilor care dupa ce au vazut ca aceasta piata creste au decis sa o abordeze la randul lor.
"Au mers foarte bine biscuitii sarati. La ora actuala, pe piata exista o inclinatie mai accentuata catre biscuitii dulci, dar cred ca se va mentine un echilibru intre biscuitele sarat si cel dulce", afirma Ion Busuioc, presedintele PanGrup Craiova.
El spune ca vanzarile pe cele categorii sunt conditionate nu de puterea de cumparare, ci de gust si varsta, dar si de regiune. "Explozia consumului de biscuiti sarati s-a datorat faptului ca producatorii de biscuiti dulci nu ajunsesera la o competivitate similara cu cea a celor de biscuiti sarati", sustine Busuioc.



"Eugenia" a ajuns sa fie o marca disputata intre producatori
Omniprezenta in diminetile scolarilor sau desertul muncitorilor de la IMGB, "eugenia" a fost un produs foarte popular impachetat in hartie cerata cu un desen de o calitate slaba si care costa un leu.
Cel mai celebru biscuit de dinainte de ?89, cand reprezenta peste jumatate din piata de profil, Eugenia - a devenit marca inregistrata a Dobrogea Group, singura companie care va putea sa-l produca si sa-l vanda. Decizia a starnit nemultumirea unor jucatori din industrie care nu considera ca o marca nationala poate apartine unui singur producator. "Am inregistrat aceasta marca la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSM) si vom incepe sa producem acest produs de la sfarsitul acestei luni", afirma Otilia Stanciu, director de marketing al Dobrogea Group.
Ion Busuioc, presedintele PanGrup Craiova, este nemultumit de decizia companiei constantene de a inregistra la OSIM marca "Eugenia". "Este o marca nationala despre care nu se stie de unde a aparut si cine a produs-o pentru prima data. La Craiova se produce inca din perioa-da interbelica iar pe timpul comunistilor volumele de vanzari ale acestui produs erau foarte mari", sustine Busuioc.
Totusi, el afirma ca este foarte greu pentru un producator din morarit si panificatie sa fie rentabil la pretul actual pe care acest produs in are pe piata. "Mi-e greu sa cred ca poti fi rentabil pentru un produs pe care sa il vinzi cu 1.000 de lei si in ale carui costuri peste 25% erau cele reprezentate de forta de munca", spune Busuioc.
Viorel Marin, presedintele Asociatiei Nationale a Industriilor de Morarit si Panificatie din Romania (ANAMOB), spune ca masura luata de Dobrogera Group a starnit dispute in industrie. "Nu este pentru prima oara cand un producator incearca sa inregistreze la OSIM o marca traditionala. Nu mi se par legale aceste actiuni, pentru ca nu poate nimeni sa-si aroge astfel de drepturi. Nu poti sa ai pe piata exclusiv un produs care are caracter national", spune Marin.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO