Analiză

Coeficientul de lichiditate? Nu, de credibilitate

17.04.2003, 00:00 22

Unul din activele celei mai importante ale unei banci sau al unei companii de asigurari este credibilitatea. Toate bancile atrag depozite, toate companiile de asigurari vand polite. Cu dobanzi sau prime mai mari ori mai mici.
Dar in esenta produsele oferite nu difera. Nu e ca la vopsea - care este de calitate mai buna sau mai proasta, sau ca la restaurant - unde mancarea este gustoasa sau fada. In sectorul financiar produsul se diferentiaza in primul rand prin credibilitate. Una este sa-ti pui banii la cea mai veche banca, sau la cea mai mai mare si alta e sa te duci la una nou infiintata. La fel si in asigurari.
Ca urmare, orice zvon, orice informatie despre posibile probleme la o institutie financiara poate aduce dezastru, chiar daca realitatea sta altfel. Depunatorii nu pot fi opriti sa-si ia banii, clientii asiguratorilor nu mai incheie polite sau pot cere pur si simplu rezilierea contractelor.
Daramite cand informatiile privind posibilele probleme ale unei companii provin nu din zvonuri sau din telefoane anonime (cum a fost cazul incercarii de destabilizare a BCR, in 2000), ci de la surse oficiale - in cazul nostru Comisia de Supraveghere a Asigurarilor?
Este foarte ciudat, in aceste conditii, cum de o companie de talia Unita, care are in spate cel mai mare asigurator austriac - Wiener Staedtische, sa ajunga sa i se ceara un plan de redresare financiara. CSA afirma ca Unita n-a respectat coeficientul de lichiditate, de minim 50% si, in plus, nu a tinut contabilitatea in 2002 conform reglementarilor in vigoare.
Este evident, asa cum afirma si directorii unor companii din piata dar si insasi reprezentantii Unita, ca actionarul austriac va reactiona imediat si va face o majorare de capital in numerar in curand in urma careia Unita sa revina la pragul de lichiditate si va lua si alte masuri. Si probabil ca va ramane in scurt o problema uitata, pe traseul dezvoltarii operatiunilor Wiener Staedtische in Romania.
Dar pentru clientul sau potentialul client, care nu are capacitatea si nici timpul de a discerne informatiile in amanunt, imaginea companiei se transforma dintr-o data.  
Iar ideea ca un actionar puternic strain este garantia pentru lipsa oricarei probleme la o companie de asigurari de pe piata romaneasca sau de aiurea ramane o prejudecata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO