Analiză

Centrele de servicii si suport in IT, consultanta sau outsourcing vor angaja 3.000 de oameni in 2007

Centrele de servicii si suport in IT, consultanta sau outsourcing vor angaja 3.000 de oameni in 2007

Click pentru imaginea marita

07.11.2006, 18:13 56

Peste 2.500 de romani lucreaza deja intr-unul din centrele de servicii si suport deschise de mari companii multinationale din industria IT sau de outsourcing & consultanta, iar planurile anuntate de primii mari jucatori de pe aceasta piata arata ca si anul viitor tendinta de expansiune va fi cel putin la fel de agresiva. Numai planurile de angajare combinate ale companiilor Hewlett-Packard, Genpact si Microsoft arata ca anul viitor cel putin inca 2.000 de romani vor lucra in acest tip de centre de suport si servicii.
Este insa de presupus ca numarul celor care vor fi angajati in acest business anul viitor va depasi lejer cifra de 3.000, avand in vedere ca subsidiarele locale ale unor mari companii precum IBM si Oracle publica in conditii stricte informatii despre planurile de viitor, dat fiind faptul ca firmele "mama" sunt listate la bursa.
Salariile angajatilor din aceste centre variaza in functie de experienta si de complexitatea jobului si pornesc de la aproximativ 300 de euro. Insa, cum o mare parte din posturi impun o foarte buna pregatire, salariile trec de 700 de euro si chiar peste 1.000 de euro, in unele cazuri. Dezvoltarea acestui business a provocat de asemenea o criza de resurse umane, care va duce la cresterea salariilor cu pana la 50%.
Conform unei estimari realizate de Florin Talpes, directorul general al companiei IT Softwin, in cinci - zece ani circa 50.000 de romani vor lucra in industria de contact center si a externalizarii proceselor de afaceri, fata de circa 5.000 la jumatatea acestui an. Centrele de suport si servicii sunt implicate in activitati superioare celor pe care le ofera un call-center, astfel ca in unele cazuri cei care candideaza pentru un post in aceste companii trebuie sa aiba studii superioare. Serviciile furnizate de aceste centre sustin fie operatiuni interne ale unei companii multinationale si ale partenerilor sai, fie operatiuni ale unor companii care isi externalizeaza acest tip de activitate pentru a-si reduce costurile.
Un exemplu de crestere discreta a acestui business este compania IBM Romania, care a ajuns la circa 500 de angajati in centrele sale de suport IT. Mihai Tudor, directorul general al IBM Romania, a declarat anterior pentru ZF ca IBM are planuri de anvergura cu centrele sale de suport si servicii, iar daca acestea se vor materializa, numarul angajatilor din aceasta linie de business ar putea ajunge la cateva mii.
"Vom continua dezvoltarea centrelor de servicii IT, iar acestea isi vor extinde dramatic numarul de angajati", a spus Mihai Tudor. Unul din motivele pentru care IBM va angaja mai multi oameni il reprezinta extinderea ariei geografice acoperite de centrele de suport din Romania la alte tari din Europa Centrala si de Est. "Timisoara, Iasi si Cluj sunt zone pe care le urmarim cu foarte multa atentie", a adaugat el. Compania nu a hotarat inca locatia in care va deschide viitoarele centre si nu a dorit sa ofere detalii despre ritmul in care vor fi desfasurate aceste operatiuni.
Primul centru deschis de IBM in Bucuresti, Global Procurement Services Group (GPSG), a pornit in 1998 cu 10 angajati si are acum peste 250. GPSG ofera servicii de consultanta, testare si dezvoltare de aplicatii software, dezvoltare de soft pentru circuite integrate, clientii fiind locali (sectorul bancar si public) si internationali.
Cel de-al doilea centru IBM din Capitala, Application Services Delivery Center (AS), avea la deschidere, in urma cu doi ani, 5 angajati, iar acum are peste 200, conform companiei. Centrul AS ofera servicii de dezvoltare, consultanta, mentenanta si packaging software pentru clienti locali si internationali. IBM Romania a oferit ZF in premiera detalii despre acest business. Pe de alta parte, in ce priveste eventualitatea dezvoltarii unor afaceri de tip call-center, Mihai Tudor a spus ca aceasta posibilitate este studiata, dar "nu reprezinta o zona cheie pentru companie".
O alta companie care a facut angajari masive pentru operatiunile sale de servicii si suport este Oracle Romania, care a ajuns la inceputul acestei luni la 800 de angajati, din care circa 700 lucreaza in aceste centre. Compania isi desfasoara acum activitatea in trei locatii datorita extinderii activitatii de suport si servicii, desfasurata acum prin 11 centre.
Chiar daca managementul Oracle Romania nu a dorit sa faca publice planurile companiei privind ritmul de angajari pentru perioada urmatoare este de asteptat ca acesta sa continue sa fie unul puternic. De altfel, saptamana trecuta compania a postat anunturi pentru angajarea a 28 de oameni.
Operatiunile de suport si servicii de la Bucuresti au devenit unele din cele mai importante de acest tip pentru corporatia americana Oracle. Ultimul centru, de exemplu, cel de suport pentru operatiunile financiare si contabile ale intregii corporatii (Global Finance Support) asigura "consultanta" interna pentru operatiuni precum incheierea de contracte sau deconturi si se afla in subordinea presedintelui si directorului financiar al corporatiei Oracle, Safra Catz. Ea a declarat anterior ca e posibil ca in centrele din Romania sa se ajunga "la mii" de oameni.
Cel mai agresiv plan de extindere pentru anul urmator a fost anuntat de compania Hewlett-Packard, care si-a revizuit in crestere planurile de angajare pentru centrele de servicii si suport din Romania. Astfel, compania ar putea angaja pana la sfarsitul anului viitor peste 1.200 de persoane, numarul angajatilor din centrul de suport din Bucuresti urmand sa depaseasca astfel 2.000, a declarat Radu Enache, country manager al producatorului de echipamente si servicii IT.
"Initial doream sa angajam 1.200 de persoane, dar centrul din Bucuresti merge foarte bine si comenzile sunt din ce in ce mai mari, de aceea ne asteptam sa depasim cifra de 2.000 de angajati pana la sfarsitul anului viitor", a spus Enache. El a precizat ca, in primele opt luni de la deschiderea centrului in Bucuresti, au fost angajate 750 de persoane.
Hewlett-Packard a anuntat la inceputul anului ca va investi 200 de milioane de dolari in urmatorii cinci ani, pentru dezvoltarea unui centru care va asigura suport financiar si administrativ afacerilor derulate de partenerii si clientii HP in Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Noul centru, care a fost deschis in luna martie a anului, este amplasat in imobilul de birouri Novo Park, de pe platforma Pipera, unde compania a inchiriat 15.000 de metri patrati din suprafata cladirii.
"Componenta de real estate a fost definitorie pentru decizia de a investi in Romania. Nu ascund faptul ca au fost luate in calcul pentru aceasta investitie Rusia, Ucraina, Ungaria si Polonia", a precizat Enache.
El a mentionat ca Hewlett-Packard nu a avut in vedere numai costul redus cu forta de munca, acesta fiind doar o componenta a deciziei de investitii. "Odata cu aderarea la UE, costul cu forta de munca va creste si in Romania. Am gasit aici cea si mai buna solutie imobiliara din punct de vedere al costului si al facilitatilor oferite", a aratat Enache.
Reprezentantul HP nu a negat insa ca abilitatile de comunicare ale fortei de munca au fost luate in considerare la alegerea locatiei in vederea extinderii. La centrul din Bucuresti, angajatii vorbesc peste 30 de limbi straine.
"Centrul din Romania se extinde foarte rapid, servim foarte multe companii din Marea Britanie, Germania, Franta. Daca vom ajunge in Bucuresti la un anumit numar de angajati, atunci ne vom extinde si in alte orase din tara", a mai spus Enache.
Un alt gigant al lumii IT care a anuntat ca va deschide in Romania operatiuni de suport si servicii este Microsoft. Compania a anuntat de altfel ca una din prioritatile sale o reprezinta lansarea operatiunilor pentru centrul de suport tehnic in care vor lucra anul viitor 200 de angajati. Datorita acestei extinderi, Microsoft Romania se va muta in maximum 18 luni intr-un nou sediu, a spus Ovidiu Artopolescu, director general al companiei.
Centrul tehnic regional la Bucuresti, care va furniza servicii de consultanta pentru clientii corporatiei americane din Europa, Africa si Orientul Mijlociu, va avea drept responsabilitate rezolvarea celor mai dificile probleme tehnice ridicate de clientii din mediul business. Conform oficialilor companiei, este vorba de probleme tehnice care ridica un nivel extrem de avansat de cunostinte tehnice. La aceasta data, compania a demarat procedurile de selectie a angajatilor si procedurile necesare pentru a identifica un sediu.
Doua mari nume mondiale care activeaza in industria externalizarii proceselor de afaceri, Accenture si Genpact, au anuntat de asemenea ca isi vor majora in perioada urmatoare numarul de angajati.
Compania americana de servicii de outsourcing Accenture va incepe sa functioneze efectiv pe piata locala in luna decembrie, cu cateva sute de angajati, primul centru urmand sa fie localizat in Bucuresti.
Accenture se va extinde si in provincie in urmatorii ani, daca cererea pentru serviciile furnizate de companie va fi suficienta, a declarat anterior Alasdair Glen, seful operatiunilor Accenture in Romania.
"In urmatorii trei pana la cinci ani speram sa ajungem la un numar de 1.000 de angajati. Pentru ca centrul din Romania este focalizat pe outsourcing, marea majoritate a salariatilor vor ocupa pozitii din aceste domenii", a adaugat el.
La randul sau, Genpact, o divizie a General Electric, va avea 1.000 de angajati pana la sfarsitul anului viitor sau inceputul lui 2008, conform estimarilor lui Cristian Popescu, directorul de resurse umane si vicepresedintele companiei.

De ce vin
Cota unica de impozitare, climatul de afaceri stabil
Abilitatile tehnice si lingvistice ale tinerilor romani, diferente culturale reduse
Costurile inca reduse cu forta de munca
Diferenta redusa de fus orar fata de tarile din care provin clientii serviciilor de suport

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO