Analiză

Bolul cu cereale pentru micul dejun contureaza o piata de aproape 30 de milioane de euro anual

Bolul cu cereale pentru micul dejun contureaza o piata de aproape 30 de milioane de euro anual

Click pentru imaginea intreaga

16.04.2007, 21:12 960

Portia zilnica de cereale pentru micul dejun, disputata de companii precum Nestle, Loulis, European Food sau Dobrogea Group este inca destul de redusa comparativ cu alte state europene, insa ritmul de crestere de pana la 50% anual ar putea trece piata de 35 mil. euro.
In timp ce consumul mediu anual pe cap de locuitor in Romania nu depaseste 370 de grame, in Ungaria este de 780 de grame, iar in Marea Britanie depaseste 6 kilograme de cereale pentru micul dejun pe cap de locuitor.
Din punct de vedere volumic piata romaneasca in domeniu se cifreaza la aproximativ 8.000 de tone, in timp ce valoric ea ajunge la peste 26 mil. euro. In conditiile in care profilul consumatorului se modifica de la an la an, companiile care activeaza pe aceasta piata investesc anual atat in dezvoltarea portofoliului de produse, cat si in promovarea acestora.
Managerul diviziei de cereale al filialei grupului Nestle in Romania estimeaza pentru acest an o crestere de 30% a vanzarilor pe piata locala, ca urmare a dezvoltarii portofoliului de produse, dar si ca efect al evolutiei pozitive a pietei in domeniu.
"Piata cerealelor pentru micul dejun a evoluat fantastic de la an la an, inregistrand cresteri anuale de pana la 50%. Diferenta dintre piata romaneasca si celelalte piete europene este data de consumul pe cap de locuitor, indicator care in Romania nu depaseste valoarea de 0,37 kg, in timp ce in Ungaria consumul este de 0,78 kg per capita, iar in Marea Britanie de 6,48 kg pe cap de locuitor", a declarat Romeo Cazanescu, country business manager - breakfast cereals Nestle Romania.
Acesta a mai spus ca anul trecut divizia de cereale a generat 12% din cifra de afaceri de 120 mil. euro a Nestle Romania. "Potentialul pietei de cereale este mare, iar pentru acest an ne-am propus un program de promovare foarte intens pentru a ne consolida pozitia de lider pe acest segment de piata. In plus, anul acesta vom lansa noi sortimente pentru a avea cate un produs pentru fiecare segment de consumatori", a precizat Romeo Cazanescu. Potrivit acestuia, la inceputul lunii februarie compania a lansat pe piata cerealele Cookie Crips, un produs destinat copiilor, urmand ca pana la sfarsitul acestei luni sa mai fie lansate doua noi batoane de cereale adresate adultilor. "Piata romaneasca de cereale pentru micul dejun se ridica la aproximativ 8.000 de tone, iar profilul consumatorului sufera modificari de la an la an, acestia fiind din ce in ce mai interesati de alimentele sanatoase", a mai spus country business manager - breakfast cereals Nestle Romania.
Nestle a inceput sa comercializeze categoria de cereale pentru mic dejun in anul 1997, chiar daca acestea erau prezente pe piata inca din 1994 prin intermediul unui distribuitor care le importa din Franta. Din 1997 s-a inceput importul acestora din Polonia, tara de unde se importa si in acest moment. Printre brandurile de cereale Nestle prezente pe piata din Romania se numara Nesquik, Chocapic, Cheerios, Cini Minis si recent lansata marca Cookie Crisp, fulgii de cereale Gold Flakes & Corn Flakes, Fitness si Musli, dar si batoanele de cereale pentru copii Nesquik si Chocapic si cele pentru adulti Fitness.
Grupul Nestle este prezent pe piata din Romania din anul 1995, prin lansarea pe piata a marcilor Nescafe, Maggi si Nesquik. In 2000, compania elvetiana a preluat fabrica de napolitane Joe de la fratii Florentin si Daniel Banu, tranzactia nefiind facuta publica.
Un alt jucator strain care exploateaza potentialul pietei de cereale este grupul grec Loulis International Foods, prezent pe piata locala prin intermediul companiei Loulis Romania. Grupul Loulis este prezent pe piata romaneasca din 1998, divizia de cereale fiind lansata in 2003, sub brandul Fortza. Acesta include doua categorii de produse - fulgii de porumb si cerealele pentru micul dejun - primele dintre acestea si anume fulgii de porumb fiind produse cunoscute pe piata romaneasca inca din 1971, compania Titan SA din Bucuresti fiind primul producator din Romania.
In 1999, grupul grec achizitioneaza compania din capitala, iar fulgii de porumb raman in continuare in productie sub brandul Fortza. La inceputul anului 2004, Loulis lanseaza pe piata o gama premium de cereale pentru micul dejun, portofoliul companiei incluzand in acest moment sase produse.
"Luna aceasta vom relansa pe piata musli si cerealele pentru dieta, care se vor alatura produselor din gama cereale pentru micul dejun si vor fi comercializate sub brandul Fortza", declara Florin Lupescu, brand manager al diviziei de cereale in cadrul Loulis Romania. Lupescu a mai spus ca in primele doua luni din acest an Loulis a vandut peste 240 de tone de cereale pentru micul dejun, in conditiile in care vanzarile totale de pe aceasta piata s-au cifrat la aproximativ 830 de tone. "Obiceiurile de consum sunt in continua schimbare in Romania pentru toate produsele din domeniul FMCG si, implicit pentru cereale. Consumatorul este educat in sensul unui regim alimentar cat mai natural si mai sanatos. Chiar si ofertele pe piata acestui tip de produs isi aduc contributia in acest proces", precizeaza Florin Lupescu.
Potrivit acestuia, Loulis are o cota de piata, dupa volumul de vanzari, de 24% la nivel national si de 37% in Bucuresti. "De asemenea, brandul Fortza Corn Flakes detine locul unu la categoria fulgi de porumb, la nivel national", mai spune Lupescu. Acesta a precizat ca peste 63% din vanzarile de cereale pentru micul dejun sunt realizate prin intermediul magazinelor de tip supermarket.
Loulis Romania este unul dintre principalii producatori de produse de panificatie si morarit de pe piata locala, compania investind pana in acest moment peste 80 mil. euro pe plan local. Compania este cunoscuta pe piata romaneasca prin faina Titan, cerealele Fortza si gama de produse de panificatie Belforno. Din punctul de vedere al ponderii in cifra de afaceri, cerealele sunt cea de-a treia categorie ca importanta, dupa diviziile de morarit si paine proaspata.
Loulis a realizat in 2006 o cifra de afaceri de 45 mil. euro si un profit net de 760.000 de euro, in crestere fata de 2005. Grupul grec Loulis International Foods va vinde, pana in prima parte a lunii mai, 60% din Loulis Romania, in cadrul unei tranzactii de 50 mil. euro. Tranzactia mai cuprinde si un pachet de 60% din Sofia Mel, companie controlata de grupul Loulis in Bulgaria, insa potrivit reprezentantilor Loulis, cea mai mare pondere in valoarea tranzactiei o are pretul platit pentru compania romaneasca.
Potentialul pietei in domeniu a atras si companiile romanesti, un exemplu in acest sens fiind grupul European Food&Drinks, detinut de fratii Micula. Divizia de cereale a intrat pe piata la inceputul anului 2002, primele sortimente produse fiind sub brandul Viva. In anii care au urmat compania a mai lansat pe piata alte doua branduri, Olla si Rollo, fiecare incluzand mai multe sortimente de cereale.
"Cele mai noi aparitii pe acest segment sunt cerealele pentru micul dejun destinate copiilor, acestea fiind sub marca Trompi. In piata apar schimbari frecvent, consumatorii sunt mai atenti la calitatea produselor si la 'beneficiile' aduse de consumul acestora, iar pentru a raspunde cat mai bine cererilor din piata investim frecvent in dezvoltarea portofoliului de produse", declara Ioan Micula, presedinte European Food.
Produsele European Food sunt vandute atat pe piata locala, cat si pe pietele externe, in Israel, Cehia, Slovacia, Ungaria si Bulgaria.
"Urmand modelul consumatorilor din tarile vestice, se observa si in Romania o tendinta de crestere a consumului de cereale si se inregistreaza implicit o crestere a pietei si a vanzarilor pe acest segment. In acest context, atat vanzarile de cereale European Food, cat si ponderea acestora in cadrul cifrei de afaceri a companiei au un trend crescator", a precizat Ioan Micula.
Grupul European Food&Drinks, cel mai mare jucator de pe piata alimentara, a inregistrat anul trecut o crestere de 11% a vanzarilor fata de 2005, pana la valoarea de 680 milioane euro. Tot anul trecut, vanzarile pe pietele externe au crescut cu 50%, grupul exportand produse in peste 20 de state din UE, America, Asia si Orientul Mijlociu. Afacerile grupului au fost demarate in 1993, punctele de productie fiind localizate la Rieni, Stei si Sudrigiu. Un alt jucator important pe piata de cereale pentru micul dejun este grupul Dobrogea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO