Analiză

Beckam: mai mult afacere decat fotbalist

23.06.2003, 00:00 31



Achizitionarea lui David Beckam de catre clubul spaniol Real Madrid, printr-un contract ce valoreaza 35 mil euro, aduce unul din cei mai valorosi jucatori ai lumii intr-una din cele mai valoroase echipe europene. De asemenea, aceasta tranzactie face legatura dintre un club cu cea mai agresiva politica de marketing si probabil cel mai bine vandut "produs" de pe piata fotbalului. Se estimeaza ca averea lui Beckam, o adevarata masina de facut bani, o depaseste pe cea a unor sportivi consacrati precum baschetbalistul Michael Jordan sau jucatorul de golf Tiger Woods.



Pe de alta parte, latura comerciala a sportului a cunoscut o dezvoltare din ce in ce mai accentuata, ceea ce a adaugat sportivilor dea lungul timpului pe langa ipostaza de idol si cea de afacere banoasa.



Se pare insa ca David Beckam, foarte putin cunoscut in SUA dar extrem de popular in Europa si Asia, a atras numeroase priviri din moment ce si-a gasit locul intre gigantii fotbalului.



Odata cu transferul sau au intrat in joc o serie de sponsori de categoria grea, precum Nike, Adidas-Salomon, Pepsi sau Vodafone; de asemenea clubul madrilen se va folosi de imaginea englezului pentru a-si creste audienta in Japonia.



Agitatia creata de achizitionarea lui Beckam a atras chiar atentia autoritatilor engleze de reglementare financiara.



Problemele mijlocasului englez cu sponsorii nu au fost putine: in timp ce clubul Manchester United, fosta echipa a fotbalistului, avea ca sponsor principal firma americana Nike, Beckam avea contract individual cu Adidas. Acest fapt a dus la situatia destul de bizara in care Beckam, desi purta echipamentul echipei engleze cu sigla Nike, era incaltat de Adidas, datorita clauzei potrivit careia jucatorii au libertatea de a alege ce marca de ghete sa incalte.



O situatie similara ar fi putut avea loc in cazul transferului lui Beckam la FC Barcelona, sponsorizata de asemenea de Nike. AC Milan, care de asemenea urmarea transferul acestuia, era sponsorizata de Telecom Italia, in timp ce Beckam avea contract cu Vodafone.



Real Madrid a avut in cele din urma castig de cauza.Coincidenta sau nu, atat jucatorul cat si echipa madrilena au semnat contracte atat cu Pepsi cat si cu Adidas.



Printre sponsorii lui Beckam se mai numara Castrol Motor Oil, Marks&Spencer, producatori de ochelari sau ciocolata, precum si o statiune turistica din Japonia.



Potrivit unei informatii preluate din Wall Street Journal, legimitatea transferului este verificata de catre autoritatile engleze de reglementare financiara in urma unor acuzatii de incalcare a regulilor Bursei de Valori privind confidentialitatea informatiei.Trebuie mentionat ca clubul Manchester United este listat la Bursa din Londra.



Toate discutiile din jurul transferului mijlocasului englez au doar o mica legatura cu sportul." Este vorba doar despre bani", a afirmat Scott Clark, manager la



Fleisman-Hillard U.K., o companie de relatii publice detinuta de Omnicom.



"Este vorba despre modalitatea prin care jucatorii isi pot mari averea. Fotbalistii s-au transformat dea lungul timpului din atleti in marci comerciale."



Enriche Rodriguez, partener la Meta Image SA, companie de marketing din domeniul sportiv cu sediul in Madrid, a spus ca " mariajul" dintre Beckam si Real Madrid



va fi " la fel de spectaculos precum cel cu sotia sa, Victoria Beckam, fosta membra a grupului Spice Girls.Este visul oricarei companii de marketing".



Este destul de evident faptul ca Pepsi si Adidas vor avea cel mai mult de castigat.



"Coca Cola este liderul incontestabil in Spania.Singurul sau competitor este apa minerala" a mai mentionat Rodriguez." Norocul companiei Pepsi, eternul rival al lui Coca Cola, se poate schimba insa odata cu venirea lui Beckam".



Potrivit unui purtator de cuvant al companiei Adidas "conteaza mai putin locul pe care il va ocupa in echipa, fiind mai importante marcile pe care le va avea scrise pe echipament".



Pentru Real Madrid, aducerea lui Beckam reprezinta o etapa esentiala dintr-o strategie de marketing pe care Florentino Perez, presedintele clubului, a lansat-o impotriva altor cluburi puternice din Europa.



Florentino Perez, cunoscut in Spania ca magnatul constructiilor, a adunat pe parcursul ultimilor ani principalele vedete ale marilor cluburi europene, creand o veritabila echipa de stele. Aducerea lui Beckam va avea, potrivit analistilor, o influenta deosebit de importanta asupra modului in care se vor negocia contractele de publicitate, de sponsorizare, precum si drepturile din televizarea meciurilor.



Acum 10 ani, veniturile clubului madrilen, dar si a altor cluburi europene, erau realizate in proportie de 50% prin vanzarea de bilete. Acum structura incasarilor s-a modificat substantial: cluburile obtin aproximativ 50% din venitul lor din contracte de televizare si 25% din marketing.



Acesta poate reprezenta motivul pentru care Florentino Perez nu pare afectat de faptul ca Beckam nu prea are loc in echipa, in ciuda evidentelor sale calitati.



Destul de “inghesuita" chiar inaintea sosirii lui Beckam, echipa madrilena numara jucatori de o mare valoare precum spaniolul Raul, brazilianul Ronaldo sau francezul Zinedine Zidane.Pe de alta parte, linia de aparare a echipei duce lipsa de fotbalisti de valoare.



Desi efectele plecarii lui Beckam s-au resimtit deja in cadrul gruparii de pe Old Trafford, banii primiti in urma transferului vor fi foate utili politicii de investitie pe care o va urma clubul englez.



Fiind un business ca oricare altul, sincronizarea este foarte importanta.Analistii sunt de parere ca Manchester United, ale carei actiuni sunt listate la bursa din Londra, l-a vandut acum pe Beckam deoarece contractul jucatorului se incheie in 2005, moment in care acesta ar fi putut pleca pe "gratis" la orice club.



Odata cu apropierea scadentei contractului, Manchester ar fi avut mai putin de spus in cadrul negocierii unui transfer cu alte cluburi.



Alura atletica a lui Beckam a inspirat multe companii chiar in momentele cand jucatorul era accidentat. Anul trecut, cand acesta si-a rupt piciorul inaintea campionatului mondial, fanii englezi au fost dezdanajduiti.



Au existat insa companii care au profitat de pe urma acestui eveniment.



Fleishman Hillard, companie de relatii publice apartinand Yahoo, a creat un ghips de 3,7 metri pentru piciorul lui Beckam, purtand sigla Yahoo si mesajul " Ghipsul lui Beckam. Semnati - l, sarutati-l, adorati-l".



Privit din orice ipostaza, Beckam ramane un idol pentru fanii sai si o afacere de succes pentru sponsori.



Creerele din spatele clubului Real Madrid sunt Florentino Perez, presedintele si Jose Valdano, directorul sportiv. In 2000, un magnat spaniol din domeniul constructiilor, Florentino Perez, a preluat conducerea clubului promitand suporterilor ca va aduce cei mai scumpi jucatori. S-a tinut de cuvant. Clubul a cheltuit pentru transferuri sume care la prima vedere par imense. Tot jucatorii adusi de Perez si-au meritat banii atat din punct de vedere fotbalistic, cat si din punct de vedere al marketingului. Vanzarile de tricouri, plus alte drepturi, au acoperit rapid sumele de transfer si salariile acestor jucatori. Daca la inceput strategia lui Perez a fost considerata sinucigasa, adversarii lui asteptand ca in orice moment clubul sa intre in faliment, acum este socotita geniala. Decat sa platesti o suma mica pentru un jucator necunoscut, de care nimeni nu a auzit, chiar daca este supertalentat, mai bine platesti o suma mare pentru un star, pentru ca veniturile suplimentare aduse de acesta vor da roade sigure si rapide.



Real Madrid trebuie sa plateasca 35 milioane de dolari lui Manchester pentru transferul lui Beckham. Clubul spaniol s-a angajat sa-i plateasca fotbalistului englez 25 milioane de dolari pentru patru ani de contract, suma care ar putea creste daca Real Madrid castiga trofeul.



Credeti ca Real Madrid a facut o afacere proasta ruinandu-si bugetul? Nici pe departe. Clubul spaniol estimeaza ca va obtine, in urma acestui transfer, peste 100 milioane de euro din vanazri de tricouri, drepturi de publicitate, drepturi de televiziune. In final, Real Madrid castiga mai mult decat a platit pe fotbalistul englez. Beckham are peste 15 milioane de fani in Asia, fiind de departe cel mai cunoscut fotbalist european. In Statele Unite este mai putin cunoscut, dar timpul nu este pierdut.



Cel mai scump transfer din lume s-a intregistrat in 2001, atunci cand fotbalistul francez Zinedine Zidan a venit de la Juventus la Real Madrid pentru 75 milioane de euro. In 2000, Real Madrid l-a achizitionat pe portughezul Luis Figo de la FC Barcelona, pentru 61 milioane de euro. Pe locul trei pe piata transferurilor se afla achizitia argentinianului Hernan Crespo de la Lazio in 2000, de la Parma, pentru suma de 56 milioane de euro. Pe locul patru figureaza transferul spaniolului Gaizka Mendieta de la Valencia si Lazio in 2001, pentru 48 milioane de euro. Pe locul cinci se afla transferul fotbalistului englez Rio Ferdinand de la Leads United la Manchester United, in 2002, pentru 46 milioane de euro. Transferul lui Beckham nu se afla in primele zece, dar este de departe cel mai profitabil pentru clubul Real Madrid.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO