Analiză

Asigurarile auto, sub presiunea aderarii la UE

12.05.2006, 00:00 13

Ministerul Integrarii Europene (MIE) intentioneaza sa solicite Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor renuntarea la ordinul referitor la prelungirea automata a contractelor RCA, deoarece aceasta prevedere reprezinta o bariera la intrarea companiilor de asigurari pe piata.

"Este foarte posibil sa solicitam Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor gasirea unei solutii pentru inlaturarea acestei bariere, pentru ca prelungirea automata a contractelor RCA transforma cetatenii in clienti semi-captivi", a declarat Adrian Ciocanea, secretar de stat in MIE, prezent ieri la seminarul "Piata asigurarilor auto sub presiunea aderarii la UE" organizat ieri de Ziarul Financiar.

Ordinul referitor la prelungirea contractelor de asigurare de raspundere civila auto a intrat in vigoare la sfarsitul lui martie. Astfel, contractele RCA se prelungesc automat la compania la care au fost incheiate doar daca asiguratul nu denunta contractul cu o luna inainte de expirarea acestuia.

Ciocanea spune ca prelungirea automata a contractelor RCA reprezinta o bariera la intrarea pe o piata libera dupa aderarea la UE. Secretarul de stat afirma ca societatile de asigurare din strainatate care vor activa pe piata romaneasca dupa aderare isi vor gasi greu clienti pe segmentul asigurarilor RCA, deoarece trecerea clientilor de la o companie de asigurari la alta va fi ingreunata de prelungirea contractelor RCA.

"Prelungirea obligatorie a unui contract nici nu poate sa intre in discutie pe o piata libera", afirma secretarul de stat.

Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), spune ca CSA va analiza posibilitatea modificarii acestei prevederi.

"Vom analiza daca este cazul sa se mentina denuntarea contractelor cu o luna inainte si daca ar trebui sa se semneze contracte pe durata nelimitata", afirma presedintele CSA.

Companiile de asigurari sustin ca aceasta prevedere ar trebui eliminata, deoarece le incurca activitatea.

"Prelungirea contractelor RCA nu face decat sa ne incurce", afirma Cristian Constantinescu, directorul general al Allianz-Tiriac, prima companie de asigurari de pe piata.

Potrivit ordinului CSA, o persoana poate sa isi cumpere o asigurare RCA de la o alta companie decat cea la care este asigurata in prezent doar daca denunta contractul de asigurare cu 30 de zile inaintea rezilierii acestuia. In cazul in care un asigurator vinde o polita unei persoane care nu a reziliat contractul pe care il avea cu o alta companie de asigurari, societatea care a vandut polita trebuie sa transfere prima de asigurare incasata companiei la care era asigurata persoana respectiva.

"Problema este ca preturile practicate de companiile de asigurari sunt diferite", spune Constantinescu.

Daca societatea la care era asigurata initial persoana respectiva practica tarife mai mari decat cea de la care persoana a cumparat o polita fara sa rezilieze contractul deja existent, este posibil ca al doilea asigurator sa nu vrea sa transfere primului prime de asigurare mai mari decat a incasat de la client.

Astfel, daca asiguratorul va transfera doar primele pe care le-a incasat si va anula polita, iar cealalta societate de asigurari nu va emite o noua polita, pentru ca nu i-a fost transferata intreaga valoare a primelor, clientul nu va avea de la cine sa primeasca despagubiri in cazul producerii unui accident.

"Cea mai rea situatie se creeaza in cazul in care asiguratul face o dauna in aceasta perioada incerta si trebuie despagubit un tert. El risca sa ramana nedespagubit o lunga perioada de timp din cauza jocului de trasferuri", este de parere Romeo Jantea, directorul general al BCR Asigurari.

Autoritatile spun ca masura prelungirii automate a contractelor RCA a fost introdusa pentru a creste gradul de cuprindere in aceasta asigurare. Un alt stat care a introdus o astfel de masura este Belgia. Totusi, diferenta dintre reglementarile din Belgia si Romania o reprezinta faptul ca in Belgia compania de asigurari continua sa acopere riscul pana la prelungirea contractului, iar compania de asigurari are drept de creanta asupra clientului sau si poate trece la executare silita. In Romania, o persoana nu mai este asigurata daca nu plateste prima si nu a denuntat contractul, insa este obligata sa se asigure la aceeasi companie in cazul in care doreste sa cumpere o noua polita.

Parcul auto din Romania este format in prezent din 3,7 milioane de autovehicule, din care circa 3,1 sunt asigurate, potrivit informatiilor furnizate de CSA.

Baza de date Cedam, care cuprinde informatii referitoare la politele de asigurare RCA vandute de companiile de asigurari, cuprinde in prezent 2,8 milioane de inregistrari.

Diferenta dintre datele raportate de companiile de asigurari Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si numarul inregistrarilor din Cedam reprezinta informatii care inca nu au fost transmise Comisiei de catre asiguratori.

Adrian Crucean, director adjunct al Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, spune ca Ministerul Administratiei si Internelor va transmite, in urmatoarele trei saptamani, circa 1,3 milioane de instiintari proprietarilor de autovehicule care nu figureaza in baza de date Cedam ca asigurati si in baza Registrului Auto Roman, ca dovada ca au realizat Inspectia Tehnica Periodica.

Pentru trimiterea scrisorilor va fi alocata suma de 2,3 milioane de lei (peste 660.000 de euro), operatorul ales fiind Posta Romana.

In cazul in care un sofer este prins in trafic cu masina neasigurata, Politia Rutiera suspenda inmatricularea masinii. Dupa primirea instiintarii, amenda pentru circulatia pe drumurile publice cu inmatricularea suspendata se situeaza intre 3.000 si 5.000 de lei.

O alta problema importanta cu care se confrunta companiile de asigurari pe segmentul asigurarilor auto este daunalitatea ridicata pe aceasta piata. "Dauna medie la politele RCA a fost de peste 500 de euro in 2005. Valoarea acesteia s-a dublat in ultimii trei ani", spune Cristian Constantinescu, directorul Allianz-Tiriac. In cazul asigurarilor Casco, dauna medie a depasit 800 de euro anul trecut.

El spune ca, in ultimii trei ani, peste 85% din despagubirile platite de companiile de asigurari au fost pentru politele auto.

"Procentul e foarte mare si evidentiaza un nivel mare al daunalitatii, care determina pierderi ale companiilor de asigurari sau realizarea unor profituri marginale", sustine Constantinescu.

"Dincolo de rezultatele financiare, ingrijorator este faptul ca profitul operatiunilor de asigurari auto evolueaza clar pe o panta descrescatoare de ani buni, iar modul in care companiile reactioneaza nu pare sa anunte o inversare a acestei tendinte", a adaugat el.

Directorul Allianz-Tiriac estimeaza ca piata asigurarilor auto va depasi in acest an un miliard de euro, dupa ce in 2005 a reprezentat doua treimi din piata asigurarilor generale, adica peste 600 de milioane de euro.

Nu doar clientii mici se confrunta cu probleme din cauza asigurarilor RCA, ci si companiile mari, care au flote de masini. Proncipala problema a acestora este faptul ca trebuie sa reinnoiasca foarte des politele de asigurare RCA din cauza faptului ca aceastea se incheie pe o perioada fixa, de 6 sau 12 luni. "Normal ar fi ca asigurarea RCA sa fie incheiata pe o perioada aleasa de client", spune Mihai Adrian, directorul general al Fan Courier, companie de curierat care are o flota formata din cateva sute de masini.

"Exista o mare problema in ceea ce priveste administrarea asigurarii flotelor, din cauza perioadelor fixe pentru care se incheie politele de asigurare", afirma Bogdan Andriescu, directorul general al societatii de brokeraj in asigurari EOS Risq.

Incepand cu anul viitor, asigurarea RCA va fi unificata cu Cartea Verde. De asemenea, este posibil ca romanii sa poata circula in Spatiul Economic European si Elvetia fara sa le fie verificata polita de asigurare la frontiera, acest lucru fiind conditionat de semnarea Acordului Multilateral de Garantie. Dupa semnarea acestui acord, numarul de inmatriculare al masinii va reprezenta dovada existentei unei polite de asigurare valabile, nefiind necesar si controlul la frontiera.

Semnarea acordului este conditionata de un grad de cuprindere in asigurarea RCA de peste 90%. In prezent, autoritatile estimeaza un grad de cuprindere in asigurare de circa 85%. O alta conditie pentru semnarea acordului este existenta unor garantii financiare, cum ar fi un program de reasigurare al Fondului de Protectie a Victimelor Strazii, care despagubeste victimele accidentelor cauzate de autori neasigurati sau neidentificati, si un fond de compensare care sa despagubeasca romanii care au suferit accidente in Spatiul Economic European si Elvetia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO