Analiză

Apropierea, neutralizata de preturile mari: Jocurile Olimpice din Grecia nu vor fi o mare afacere pentru turismul romanesc

16.03.2004, 00:00 64



In conditiile in care pretul mediu al unui pachet turistic la Jocurile Olimpice (JO) de la Atena din acesata vara este de 2.500 de euro, numarul romanilor care vor merge la acest eveniment este estimat la sub 1.000 de persoane. Aceasta din cauza ca avantajul dat de distanta mica dintre Romania si Grecia este neutralizat cresterea puternica a tarifelor la cazare din Atena.



In aceste conditii, business-ul turistic pe care-l va genera Olimpiada de la Atena in Romania se ridica la cateva milioane de euro. Cea mai mare parte va reveni agentiei Eurotravel, care este agentul exclusiv de vanzare al biletelor de participare la competitiile sportive.



Un pachet turistic pentru JO de la Atena 2004 include cheltuielile cu biletele la competitiile sportive si pachetele turistice - transportul, cazarea, transferul - care reprezinta de altfel partea cea mai importanta a cheltuielilor.



"In cel mai optimist scenariu, numarul total de pachete turistice vandute de noi pentru acest eveniment ar putea atinge 800. Pretul mediu al unui pachet turistic de cinci zile pentru Olimpiada de la Atena este de 2.500 de euro", spune Dumitru Milcu, presedintele agentiei de turism Eurotravel, care are dreptul exclusiv de vanzare in Romania al biletelor de participare la competitiile sportive de la Atena.



Adaugand pachetele vandute de celelalte agentii de turism, numarul s-ar putea apropia de 1.000 de persoane.





Cazarea in Atena s-a scumpit si de zece ori



Cele mai importante cheltuieli din cadul unui pachet turistic pentru Olimpiada sunt cele cu cazarea.



"Din cauza insuficientei locurilor de cazare, preturile au crescut in unele cazuri si de zece ori. De exemplu, o camera de hotel la un hotel de trei stele in centrul Atenei, pe perioada Olimpiadei costa 800 de euro", completeaza Milcu.



Aceasta inseamna 400 de euro de persoana pe noapte.



Inchirierea unei camere la un hotel de cinci stele, pe o perioada de cinci zile, costa circa 6.000 de euro.



La acestea se adauga costurile de transport si de transfer.



Pe perioada Olimpiadei, Eurotravel va organiza patru curse charter (cu avion inchiriat) catre Atena, un bilet de avion dus - intors fiind de 370 de euro.



"Sunt si persoane care merg cu masina personala, dar numarul acestora este foarte mic, majoritatea merg cu avionul", adauga el.



Distanta dintre Bucuresti si Atena este de mai putin de 2.000 de km si cu avionul este parcursa intr-o ora si trei sferturi.



Costul transferului de la aeroport la hotel si invers este inclus in pachet si este de 80 de euro.





6.200 bilete la competitiile sportive



Pretul unui bilet de participare la competitiile sportive incepe de la 13 euro, la un meci din preliminariile competitiei de handbal, spre exemplu si poate ajunge la 130 de euro pentru meciurile din semifinale si finale.



Cele mai scumpe bilete - 1.000 de euro - sunt cele la festivitatea de deschidere. "Romaniei i-au fost alocate 34 de bilete de acesata categorie, care s-au vandut integral", completeaza Milcu.



"Comitetul International Olimpic a alocat Romaniei 6.200 de bilete, mai mult decat la editia precedenta, care a avut loc acum patru ani la Sydney", a declarat Mihaela Burda, director de marketing in cadrul Fundatiei Olimpice Romane (FOR), agentul de ticketing al acestor bilete pentru Romania.



Potrivit unor surse din piata, forurile olimpice romane au solicitat pentru editia din acest an a JO un numar de 14.000 de bilete, din care au fost acordate in jur de 7.000. Din acestea, 6.200 au fost puse in vanzare pentru publicul larg, iar restul au fost acordate sponsorilor.



Oricum, la editia precedenta a JO, care a avut loc la Sydney, Romania a primit 2.000 de bilete de participare.



Numarul de bilete se repartizeaza pe tari in functie de dimensiunea pietei si aportul pe care aceste tari le-au avut in cadrul editiilor precedente, cum ar fi numar de sportivi participanti si rezultate. Pentru comparatie, Statele Unite ale Americii (SUA) au primit pentru editia din acest an 150.000 de bilete.



Intrucat FOR este o organizatie non-profit, aceasta a desemnat, in urma unei licitatii, o agentie de turism care se ocupa cu vanzarea biletelor de participare la competitiile sportive.



Pentru editia din acest an, agentia de turism care are acest rol este Eurotravel din Bucuresti. La editia din 2000, de la Sydney, agentia desemnata a fost Visit Romania.



Eurotravel are exclusivitate numai pentru vanzarea biletelor de participare la competitiile sportive, dar pachetele turistice pot fi vandute de orice agentie de turism.



Potrivit normelor olimpice, agentiei Eurotravel ii este interzis sa vanda biletele la competitiile turistice celorlalti operatori din turism pentru revanzare. Celelalte agentii de turism au pot doar sa faca rezervari de bilete in contul clientilor, au spus reprezentantii Eurotravel. Aceasta pentru ca biletele la competitiile sportive trebuiesc vandute cu un comision de maxim 20%.





Bilete la JO, bonusuri pentru angajati



Milcu spune ca pana acum au fost vandute circa un sfert din cele 6.200 de bilete de participare la competitiile sportive.



"O parte importanta din bilete au fost cumparate de companii, mai ales de multinationalele din Romania, care cumpara aceste bilete ca <<incentive-uri>> pentru angajati (bonusuri nefinanciare acordate de companii pentru recompensarea sau stimularea angajatilor - n.red)", spune presedintele agentiei Eurotravel.



"In ceea ce priveste persoanele fizice, acestia sunt in general oameni de afaceri, persoane cu venituri peste medie. O persoana cumpara in general opt-zece bilete de participare", continua el.



Reprezentantii agentiei spun ca vanzarile ar trebui sa creasca de acum inainte, cand clientii incep sa-si planifice concediile de vara. "Pana acum nici nu a existat o campanie de promovare foarte puternica. Vom lansa insa o campanie foarte curand", mai spune Milcu.



Daca biletele nu vor fi vandute, pierderile vor fi suportate de agentia de turism Eurotravel.



Competitia intre agentiile de turism nu a fost foarte acerba pentru ca biletele la competitiile olimpice trebuiesc platite in avans, iar daca nu sunt vandute integral pierderea este suportata de agentia de turism.



"Fundatia Olimpica Romana este responsabila de vanzarea biletelor la competitiile sportive, dar profitul sau toate aspectele financiare ale acestei afaceri privesc agentia de turism Eurotravel", a explicat Virginia Oprisan, director executiv in cadul Comitetului Olimpic Roman.





Jucatorii mai mari au stat de o parte



Ceilalti tour-operatori importanti nu au fost pana acum atrasi de aceasta nisa de piata. "Nu avem pachete turistice pentru Olimpiada. Principala problema este cazarea. Sunt foarte greu de gasit locuri in centrul Atenei, iar la periferie conditiile sunt uneori slabe si nu am vrut sa apara probleme", a declarat Ion Antonescu, presedintele tour-operatorului Marshal Turism.



"Am avut cereri din partea unor multinationale, dar nu foarte multe", spune Nicolae Demetriade de la Happy Tour.



Nici agentia de turism J'Info Tours nu a remarcat o cerere foarte mare pentru pachetele pentru Olimpiada de la Atena. "Deocamdata, clientii sunt preocupati de vacantele de Paste, inca nu au inceput sa se gandeasca la ce vor face la vara. Am avut cateva cerereri, dar destul de putine. Probabil sunt oarecum descurajati de preturile destul de mari la pachetele turistice pentru Olimpiada", a comentat Cristina Irimia, director de marketing in cadrul agentiei de turism J'Info Tours.



Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT) a spus ca interesul romanilor pentru atletism este destul de scazut si ca nu crede ca numarul romanilor care vor merge in acesata vara la Atena va depasi 1.000 de persoane.



"Romanii sunt interesati de meciurile din campionatele de fotbal europene sau mondiale, de meciurile de fotbal ale echipei nationale, si mai putin de atletism. Nu cred ca vor merge mai mult de 1.000 de romani la Atena", comenteaza Gaina.





Grecii asteapta 2 milioane de turisti la JO



Jocurile Olimpice de la Atena se desfasoara in perioada 13-29 august, anul acesta, iar dupa 20 de zile, in septembrie, au loc jocurile Paralimpice.



Bugetul alocat pentru organizarea JO se ridica la circa 2 miliarde de euro. Organizatorii estimau ca lucrarile pentru pregatirea evenimentului vor genera in jur de 6.000 de noi locuri de munca.



Satul Olimpic, care a fost special construit pentru acest eveniment, va gazdui in jur de 16.000 de persoane, reprezentand sportivii, oficialii si familiile acestora. Potrivit previziunilor facute de Ministerul Elen al Afecerilor Externe, Jocurile Olimpice vor atrage in total in jur de 2 milioane de turisti, iar competitiile vor avea zilnic in jur de 150.000 de spectatori. Printre sporturile olimpice se numara innotul, atletismul, baseball, basket, box, canoe, ciclism, gimsatica, handball, judo.



Pretul biletelor de participare la competitii este cu circa 30% mai ieftin decat cele de acum patru ani de la Sydney. Chiar daca biletele sunt mai ieftine, tarfele la cazare, transport si alte servicii s-au multiplicat ca urmare a faptului ca cererea este mai mare decat oferta.



Grecia are o populatie de doua ori mai mica decat a Romaniei si un Produs Intern Brut (PIB) de trei ori mai mare, 180 de miliarde de dolari.





Eurotravel, o afacere de 1,2 mil. euro



Agentia de turism Eurotravel a fost infiintata in 1994, are 12 angajati isi anul trecut a realizat o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro.



Potrivit sitului Ministerului de Finante, in 2002, agentia a realizat o cifra de afaceri de circa 26 de miliarde de lei (in jur de 830.000 de euro). Actionarii companiei sunt doua persoane fizice romane. Eurotravel este membra a IATA, avand dreptul de a realiza si activitate de vanzare de bilete de avion. Activitatea agentiei este orientata cu precadere catre turismul de afaceri. georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO