Aleph Story

ALEPH STORY: Mâine aflăm ce conţine PNRR. O discuţie cu Cristian Hostiuc, director editorial Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, editor-prezentator InSecuritate, Aleph News

01.06.2021, 18:20 247

O discuţie cu Cristian Hostiuc, director editorial Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, editor-prezentator InSecuritate, Aleph News.

 

Cristian Hostiuc: Discutăm despre PNRR, celebrul program de relansare economică a României care ar trebui sa ne ajute să câştigăm în următorii ani cât nu am câştigat în ultima sută de ani. Va fi dat publicităţii mâine. Mâine a promis Cristian Ghinea, ministrul Investiţiilor, că va da publicităţii PNRR-ul, cu toate cele 30 de capitole. Acolo vom vedea în detaliu unde se duc banii. Până acum ce ştim?

Bogdan Nicolae: Până acum ştim că vom primi 29 de miliarde euro aproximativ pentru aceste 30 de capitole în care vor fi investiţiile României pentru următorii ani de zile. Avem cinci domenii extrem de importante pentru români, care primesc fonduri mai semnificative. Începem cu transporturile, mai ales transporturi sustenabile, se investeşte foarte mult - cel puţin deocamdată în promisiunea aceasta pe hartie - căile ferate, autostrăzi.

 

Cristian Hostiuc: Apropo de transport, avem o dezbatere. Europa, UE vrea transporturi feroviare care fac parte din celebrul Green Deal.

Bogdan Nicolae: Pe cât posibil să fie lectrificate.

 

Cristian Hostiuc: Electrificate, dar noi venim cu transporturile de infrastructură rutieră.

Bogdan Nicolae: Avem vreo 434 km de autostradă planificată, numai că ele au fost prezentate cu acele perdele forestiere, deci au venit cumva la pachet cu o îmbunătăţire a emisiilor de dioxid de carbon, o îmbunătăţire a circulaţiei în interiorul României şi cu o mai bună conectivitate a României cu Vestul Europei, sau cu ţările membre, Bulgaria la sud, Ungaria la vest.

 

Cristian Hostiuc: Oricum, va fi interesant de văzut dacă în domeniul transporturilor va fi de acord Uniunea Europeană cu autostrăzile noastre. Pentru că nu toate ideile noastre, nu toate rutele de transport se pupa cu rutele Uniunii Europene pentru viitor şi atunci vom vedea mâine şi în următoarele luni ce a rămas.

Bogdan Nicolae: Exact. Însă, dacă ar fi să rămână pe hârtie tot ceea ce s-a propus ar fi 6-7 miliarde de euro numai pe acest domeniu de transport şi mai ale stransport sustenabil.

 

Cristian Hostiuc: Eu am aici o idee, dacă se dă drumul la transporturi şi mai ales la toate ideile, la toate proiectele de autostradă, întrebare este cine le va construi. Pentru că va trebui să luăm alături de noi forţă de muncă, vom vedea alături de noi pachistanezii, indienii, nepalezii, pentru că în mod cert România nu are suficientă forţă de muncă care să lucreze în infrastructură.

Bogdan Nicolae: Da, acest aspect lipseşte din ceea ce s-a propus până acum. În PNRR nu există ceva dedicat îmbunătăţirii situaţiei de pe piaţa forţei de muncă deşi sunt reforme în alte sectoare, spre exemplu, administraţia publică, în ceea ce priveşte dedicarea nivelului de salarizare sau îmbunătăţirea accesului la piaţa forţei de muncă pentru oameni din ţări precm cele din Asia de Sud- Vest nu avem. E un capitol care ar trebui să fie completat.

 

Cristian Hostiuc: Până la urmă companiile se vor confrunta cu realitatea şi întreaga Românie se va confrunta cu această realitate, să găsească forţă de muncă care să construiască autostrăzile şi căile ferate care acum sunt pe hârtie.

Bogdan Nicolae: Pe locul doi ar fi educaţia. Sunt 3,6 miliarde de euro. Este un capitol bine finanţat prin acest PNRR. O educaţie care ar trebui să însemne mai multe şcoli adaptate viitorului, digitalizarea acestor şcoli, laboratoare echipate deja pentru a preda materia într-o formulă avansată, nu cum am fost noi obişnuiţi, cu profesor în clasă. Foarte multă tehnologie de transformare digitală şi a predării şi a asimilării informaţiei. Pe locul 3 este accesul la sănătate, spitalele. Aceste trei domenii: transporturi, educaţie şi sănătate poate că au fost şi cele mai văduvide în ultimii ani în bugetele naţionale în ceea ce priveşte alocărie. Vedem acum o compensaţie prin acest PNRR. Dacă ar fi să se primească toate proiectele prezentate de România sănătatea ar beneficia de 2,4 miliarde de euro, care ar însemna şi spitale noi dar şi dotarea a aproximativ 3.000 de cabinete de medici de familie. Ceea ce cred că pentru România este semnificativ la ora actuală.

 

Cristian Hostiuc: În celelale domenii? Repet, mâine vom şti cu exactitate unde se duc banii.

Bogdan Nicolae: Mai avem ceva ce Românnia şi-a dorit dintotdeauna, dar nu a mai putut să beneficieze de fondurile din ciclurile de finanţare anterioare – renovarea locuinţelor şi renovarea sau reabilitarea unor clădiri publici, sunt 2,2 miliarde de euro, e o sumă la fel.

 

Cristian Hostiuc: Aici cred că Bucureştiul şi principalele oraşe din ţară, primarii de abia aşteaptă să refacă faţadele. Avem experienţă aici.

Bogdan Nicolae: Sunt prevăzute cel puţin 2.000 de clădiri publice şi maxim 1.500 de blocuri.

 

Cristian Hostiuc: Scrie şi acolo că prima renovare trebuie făcută cu Palatul Victoria? Adică tot acel proiect cu Palatul Victoria din anii 1970. Şi dacă te uiţi pe Calea Victoriei, la ministerul Economiei, care ar trebui să fie al doilea minister din România, este în renovare de ani de zile. Adică eu să fiu minstru, prim ministru pe Calea Victoriei mi-ar fi ruşine să spun că acolo este ministerul Economiei.

Bogdan Nicolae: Şi creierul reformei economiei din România. Pe un loc semnificativ cu fonduri de peste 2 miliarde de euro, tranziţia verde şi digitală. Aici sunt foarte multe lucruri care ţin de îmbunătăţirea consumului de energie în tot ce înseamnă sistemul public şi nu numai.

 

Cristian Hostiuc: Dar aici este o întrebare a industriei din România şi a analiştilor români. Cine a plătit tot acest program Green Deal? Adică tu să treci de la cărbune către energie eoliană, solară, costă. Deci la un moment dat tot acest proiect care este frumos pe hârtie „să respirăm mai bine”, cineva va trebui să plătească acest lucru. Şi vom vedea la un moment dat când va veni factura. Trebuie să spunem că acest PNRR jumătate din bani, adică 16 miliarde de euro din 29 de miliarde de euro înseamnă împrumuturi, pe care eu, tu, alţii, cei care vin după noi vor trebui să le ramburseze. Banii nu vin gratis. Sunt ceilalţi bani care sunt granturi, care ar fi gratis, dar pentru asta guvernul, pentru că este principalul responsabil pentru PNRR, trebuie să facă proiecte, să le administreze, să le implementeze şi să le garanteze. Ceea ce aici am o foarte mare dilemă menţionată şi de BNR în ultimul comunicat oficial în care pune la îndoială capacitatea administrativă a României de a derula astfel de proiecte.

Bogdan Nicolae: Până la urmă este vorba despre deschiderea unor linii de credit, cu un plafon pe care îl cunoaştem prin aceste alocări din PNRR dar este efortul băncilor comerciale din România să se asocieze, să se afilieze cu companiile care sunt în stare să implementeze aceste reforme sau investiţii. Va fi şi o nevoie de managemtn, de audit şi o nevoie de control, va fi foarte multă muncă.

 

Cristian Hostiuc: Eu cred că va fi o chestie interesantă. PNRR este un program major pentru România. Dacă mai adăugăm aici şi 50 de miliarde de euro fonduri europene care vin în următorul exerciţiu financiar. Avem un pachet de aproape 80 de miliarde de euro care înseamnă exact cât au fost investiţiile străine în ultimii 30 de ani în România. Deci noi într-un deceniu trebuie să absorbim aceşti bani. Şi aici sunt multe semne de întrebare dacă avem această capacitate de absorbţie, dacă avem capacitatea administrativă publică de a derula astfel de proiecte. Din păcate avem o structură bugetară foarte ridicată, 1,29 de milioane de bugetari, dar care au o capacitate administrativă aproape de zero.

Bogdan Nicolae: Neproductivi am putea să spunem. M-aş fi aşteptat ca acest PNRR să diminueze diferenţele care ne separă de media UE. Mi-aş fi dorit să fie mai mult o forţare din exterior către România pentru a ridica tot acest nivel şi a micşora cât de mult decalajele faţă de Occident. Cu asemenea alocări cred că decalajele faţă de Vest se vor păstra. Acolo sunt tehnologii moderne în faze avansate de execuţie, la noi încă mai durează până să ne gândim care sunt companiile din România abilitate cu proiectanţi, ingineri şi know-how care să absoarbă aceste fonduri.

 

Cristian Hostiuc: Asta este o discuţie care o să apară în următorii ani. Acum doar ştim sigur că guvernul României sau ministerul Investiţiilor şi Fondurilor Europene a uploadat la Comisia Europeană PNRR-ul României, Comisia a confirmat că a primit PNRR-ul, urmează ca guvernul să prezinte oficial tot PNRR-ul, cu toate capitolele şi subcapitolele. Şi urmează o perioadă de analiză de câteva luni la Bruxelle, ce rămâne din ceea ce am propus noi.

Bogdan Nicolae: Poate că ar mai fi de menţionat faptul că sunt fonduri semnificative, chiar peste un miliard de euro pe fiecare capitol în parte.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO