Aleph Story

ALEPH STORY: De ce se îmbulzesc tinerii la burgeri? O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

02.02.2021, 18:15 1997

ZF şi Aleph News, cel mai nou post de televiziune din România, vor avea în fiecare zi de la ora 18.00 pe zf.ro şi pagina de Facebook a ZF o discuţie legată de unul dintre subiectele importante ale zilei, indiferent că este politic, social, cultural, economic sau de business.

O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist ZF, şi Dan Pavel, editor-prezentator Aleph News – ŞTIU.

 

Adelina Mihai: Sute de tineri s-au înghesuit la coadă la un fast-food din Bucureşti pentu a primi un burger gratis. Dan, tu ce căutai acolo? Ai stat şi tu la coadă?

 

Dan Pavel: Nu am stat la coadă. Pur şi simplu am trecut pe acolo şi m-am speriat. Am crezut prima dată că e un scandal. Era o atmosferă de meci, maşini de jandami, poliţie, sirene şi foarte multă lume înghesuită. Vârsta medie a celor prezenţi era între 14-15 ani. I-am întrebat ce se întâmplă şi mi-au spus că se dau burgeri gratis. M-a bufnit răsul. Cum să stai la coadă pentru un burger gratis? Apoi mi-au explicat că a fost un eveniment pornit pe reţeaua de socializare Instagram, o campanie organizată de proprietarul localului. Şi uite ce s-a întâmplat. Sute de oameni la coadă, iar evenimentul s-a întins pe câteva ore. Eu cred că au avut mii de clienţi de fapt. Cică pe la ora 11.00 a început nebunia. Nu erau copii ieşiţi de la şcoală, poate aşa mai înţelegeam. Dar erau oameni veniţi de acasă special pentru a obţine un burger.

 

Oamenii au gândit un întreg eveniment. Era fix ca la festival. Au făcut concursuri, aruncau un fel de biluţe în mulţime, cred că cinci persoane au prins câte o biluţă. Aceştia au intrat în local, au învârtit o roată şi apoi ridicau premiul, în funcţie de ce câştigau. A fost o întreagă campanie.

 

Adelina Mihai: De marketing. De activare.

 

Dan Pavel: Eu zic că pe parte economică, oamenii au gândit-o foarte bine. S-au ales cu o amendă de 10.000 de lei, ceea ce pentru atâta publicitate cred că e o sumă mică. Plus că putem să spunem „paguba” asta, pentru că oamenii ăştia au dat burgeri gratis, un cost foarte mare. Acum, discuţia este ce i-a apucat pe copiii aceia, viitorul ţării noastre? Am văzut foarte multe păreri „supărate”. Sunt nişte puştani care cred că simt nevoia să se adune, să spunem aşa, să se hlizeascpă şi să facă parte dintr-un hashtag. Cred că asta este noutatea pe care o vedem acum la generaţia Tik Tok, să spunem aşa. Să meargă acolo, să ia parte la eveniment, să-şi pună o poză, să pună hashtagul pe Instagram, să spună că sunt parte din treaba asta. Pe mine m-a dus cu gândul de la generaţia Tik Tok la generaţia Pro. Asta în care am fost şi noi. Primul gând care mi-a venit a fost imaginea cu căciula Pro TV. Au avut o campanie cei de la Pro TV prin 1997.  Dadeau căciuli gratis, nişte căciuli, fesuri banale negre cu logo-ul PRO TV. Atunci era mare lucru, era de fapt o senzaţie de libertate. Făceai parte tot dintr-un fel de hashtag, era hashtagul PRO TV. Şi erau cozi de la sediul PRO TV de pe Pache, coada dădea colţul la intersecţie la Iancului, se ducea încolo spre Obor, spre cealaltă intersecţie. Cam aşa s-a întâmplat şi acum. Sigur că  proporţiile diferă foarte mult. Aici vorbim de un local micuţ, acolo era vorba de un fenomen social, dar îmi aduc aminte tot aşa, din generaţia Pro, de o campanie de marketing . Există un matinal, cred că” Alo Generaţia Pro”- Geanina Corondar. Îţi aduci aminte? Îţi aduci aminte, că ai prins. Programul ăla era sponsorizat de pasta de dinţi Close Up. Şi eu îmi aduc aminte ce nebunie a fost la mine, în generaţia mea, în clasă. Toţi prietenii mei vorbeau despre pasta de dinţi Close Up. Şi dacă nu îţi luai pastă de dinţi Close Up şi mama ta era atât de neinspirată, încât să îţi cumpere o altă pastă de dinţi, era o mare supărare. Voiai să faci parte şi tu din hashtagul asta.

 

Adelina Mihai: Tu estimezi că va fi o campanie cu impact pe termen lung în vânzările Burger Factory, nu?

 

Dan Pavel: Nu neapărat. Nu ştiu ce să estimez.

 

Adelina Mihai: Cu ataşamentul, ataşarea faţă de brand, faţă de comunitate.

 

Dan Pavel: Probabil, pentru copiii ăştia şi pentru cine a văzut campania pe net, probabil că are un impact pe termen mai lung. Ce vreau să spun e că generaţiile nu s-au schimbat atât de mult. Eu nu mă uit aşa cu mare supărare la nişte copii care au stat ca fraierii, hai să recunoaştem. Au stat că fraierii două ore jumătate să primească un burger, cât poate să coste, 15 lei, cât o fi un burger. Să stai la coadă atât, e absurd. Mai ales că acei copiii nu erau copii care nu aveau ce mânca acasă. Se vedea pe ei şi după cum vorbeau, că au tot vorbit pe la toate televiziunile şi după cum erau îmbrăcăţi. Nu erau copii veniţi acolo de foame, e alt fenomen. Şi asta, e o schimbare mare. Doar că sunt nişte lucruri într- adevăr şi amuzante şi interesante, despre cum reuşim noi să balcanizăm orice simbol care mai vine pe aici. Mai ales din vest, simbol din ăsta care ne impresionează, iar burgerul este simbolul occidentalilor. Am ascultat un băiat care a stat la coadă câteva ore spunând, l-a întrebarea reporterului „îţi plac burgerii ăştia, ai mai mâncat de aici?”, "Da, sunt extraordinari. Sunt foarte buni şi au tot felul de burgeri şi cu ciocolată şi cu caramel sărat şi cu bacon, cu de toate". M-a bufnit râsul când am auzit, ca să îţi dai seama cum au reuşit oamenii ăştia care deţin localul, până la urmă să îi spele pe creier pe copiii ăştia. Cu tot felul de campanii, cu senzaţia de joacă permanentă şi cu nişte mixuri de astea trăsnite de copii de 12 ani.

 

Adelina Mihai: Şi cu diversificarea produselor, nu? Oferi altceva. O alternativă la burgerii de la McDonald's.

 

Dan Pavel: Cine s-a gândit că ar putea să mănânce o chiftea de vită, carne tocată cu ciocolată şi cu caramel sărat pe deasupra? M-a dus cu gândul la...ce mai avem? Pizza cu sarmale, pizza cu shaorma, Mc Mici şi aşa mai departe. Totul pentru vânzări, nu? Să le placă la oameni.

 

Adelina Mihai: Să prospere. Noi o să urmărim rezultatele financiare ale companiei care administrează acest fast food.

 

Dan Pavel: Apropo de asta, să îţi mai spun o treabp. Am traversat, m-am deplasat cu greu printre puştanii ăştia care stăteau la coadă. Era un întreg haos acolo. Intraţi un metru şi în şosea, într-o intersecţie aglomerată, la prânz. M-am strecurat printre ei şi am traversat. Peste drum e o cafenea foarte bună şi vorbeam cu băiatul care servea cafeaua acolo şi îmi spunea, aşa, cu puţină părere de rău, „da mă, de la 11:00 e aşa, acolo". El, cred că avea doi clienţi pe oră la cafea. Şi celălalt peste drum, a avut câteva mii.

 

Adelina Mihai: Trebuie să înveţe cum să-şi activeze clienţii, nu?

 

Dan Pavel: Da, nu ştiu, să pună ceva în cafeaua aia, să nu mai dea espresso simplu. Să mai pună nişte muştar, nişte ketchup.

 

Adelina Mihai: Nişte caramel sărat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO