Aplicaţiile digitale vor fi accesate de 99% din populaţia activă din România în următorii 5 ani, dar vor fi folosite pentru operaţiunile de zi cu zi, a spus Cristian Mustaţă, expert în inteligenţă financiară, digital banking la BCR, în cadrul emisiunii Alegeri Financiare Inteligente, un proiect realizat de ZF în parteneriat cu BCR.
„Acum 10 ani toată lumea îşi dădea cu părerea privind dispariţia sucursalelor. Eu cred că va exista un echilibru între viaţa noastră digitală şi experienţele pe care trebuie să le trăim în mediul offline. Aplicaţiile digitale vor fi accesate de 99% din populaţia activă din România în următorii 5 ani, dar vor fi folosite pentru operaţiunile de zi cu zi precum generarea unui extras de cont, verificarea soldului, transfer de bani“, a explicat Cristian Mustaţă.
El a mai adăugat că în urmă cu 10 ani părerile erau împărţite privind dispariţia sucursalelor. Expertul în inteligenţă financiară al BCR este de părere că unităţile bancare vor fi prezente datorită consilierilor care pot veni în ajutorul clienţilor pentru planurile de investiţii.
„Dacă vorbim de investiţii, în modelul acesta vedem existenţa unităţilor. Şi în platformele digitale se vor putea face investiţii, dar planurile privind banii în continuare rămân în responsabilitatea consilierului.“
Deşi aplicaţiile de mobile banking au început iniţial prin oferirea unei metode mai simple de tranzacţionare sau de plată a facturilor, în prezent a devenit o parte importantă din viaţa fiecărei persoane simplificând interacţiunea cu banca.
„Acum 5 ani de zile serviciile de mobile banking sau digital banking erau complementare conturilor de la bancă. În ziua de astăzi totul este inclus. Nu mai poţi să te duci la bancă să îţi deschizi un cont fără să beneficiezi automat de acces la aplicaţia de mobile banking. Ba mai mult, nici nu trebuie să mai mergi la bancă pentru a deschide o aplicaţie de digital banking, poţi face acest lucru de oriunde cu telefonul. Odată ce ai un smartphone poţi trece prin câţiva paşi foarte simpli, intri în contact cu colegii din contact center şi contractul este semnat digital“, a mai adăugat Cristian Mustaţă.
Din punctul de vedere al costurilor pentru a beneficia de serviciile de mobile banking, reprezentantul BCR consideră că astfel de servicii sunt la fel de importante ca serviciile oferite clienţilor în unităţi şi nu trebuie să plătească nimic pentru genul acesta de servicii.
„În trecut clientul plătea. Noi considerăm că astfel de servicii sunt la fel de importante ca serviciile oferite clienţilor în unităţi. Astfel, nu trebuie să plătim nimic pentru genul acesta de servicii. În momentul de faţă, cel puţin în cazul nostru, nu se plăteşte pentru serviciile digitale şi din punctul meu de vedere nu ar trebui să se plătească pentru că aşa cum nu taxezi un client că intră în unitate la fel nu trebuie taxat clientul pentru că foloseşte o platformă digitală“, a detaliat Cristian Mustaţă.
În ceea ce priveşte siguranţa pe care o oferă aplicaţiile de mobile banking, plata cu cardul sau cu telefonul, care simulează plata cu cardul, sunt aproape la fel de sigure, ba chiar cea cu telefonul ar fi mult mai sigură datorită autentificării biometrice.
„În momentul în care plăteşti cu telefonul poţi folosi biometria să te autentifici şi poţi plăti la POS. Banii sunt în siguranţă pentru că ei sunt tot la bancă. Faptul că foloseşti telefonul nu înseamnă că banii stau pe telefon. Noi trecem în fiecare an prin audituri de securitate, teste de penetrare în care testăm vulnerabilităţile sistemelor, iar până acum nu am avut niciodată un caz în care sistemele noastre să fie vulnerabile în faţa unor atacatori. Din păcate cea mai slabă verigă în tot lanţul acesta suntem noi oamenii pentru că în cele mai multe cazuri noi suntem cei atacaţi şi suntem păcăliţi de persoane care vor acces la datele noastre. Niciodată nu trebuie să divulgăm informaţii personale prin internet nimănui. Banca nu o să ceară niciodată date pe care le ştie“, a mai adăugat expertul în inteligenţă financiară din cadrul BCR.
Cristian Mustaţă a mai explicat că open bankingul este un concept care îţi dă posibilitatea de a construi peste ecosistemul financiar din Europa lucruri cu valoare adăugată pentru client care înainte nu erau posibile.
„Un exemplu este posbilitatea de a oferi o aplicaţie care îţi gestionează facturile şi care, pe baza accesului la datele bancare prin open banking, poate să citească dacă facturile sunt plătite de către furnizorul tău fără să mai încarce cineva un extras de cont sau poate chiar să trimită un e-mail furnizorului pentru a plăti facture.“
Alte declaraţii ale lui Cristian Mustaţă, Expert în Inteligenţă Financiară, Digital Banking, BCR:
- Înanite eram obişnuiţi ca prin aplicaţiile mobile să putem seta depozite, să le lichdăm, dar acum am trecut într-o eră în care putem face mult mai multe. Acum putem accesa credite.
- Dacă am nevoie de un credit de nevoi personale intru în aplicaţie, iar aplicaţia mă întreabă suma pe care o vreau într-o anumită limită, perioada pe care vreau să plătesc creditul şi în momentul acela se întâmplă multe lucruri care înainte se întâmplau manual.
- Trebuie să îţi dai acordul pentru interogarea la ANAF şi Biroul de Credite pentru a se verifica dacă ai alte credite în alte bănci sau eşti restant şi pe baza interogării la ANAF se pot vedea veniturile pentru ca sistemul să construiască un model de scoring şi să vină cu o propunere pentru un credit la care te-ai încadra.
- Pe baza unei valori de exemplu de 20.000 lei pe o perioadă de 12 luni, sistemul verifică dacă ai alte datori şi dacă încasezi venituri care te pot ajuta şi construieşte o ofertă pe care o afişează în ecran. Aplicaţia îţi spune că îţi poate da cei 20.000 de lei, la o dobândă pe care o calculează în funcţie de bonitatea fiecărui client. Adică există o dobândă minimă şi în funcţie de clientul respectiv se încadrează la un anumit tip de dobândă.
- Vezi care sunt condiţiile creditului, poţi să optezi pentru asigurare, iar valoarea dobânzii scade pentru că eşti asigurat în cazul unor probleme, iar la final semnezi un contract digital. Semnarea presupune apăsarea unui check box şi primeşti un cod SMS pe care îl foloseşti la semnare, iar în următoarele maxim 10 minute primeşti banii în contul bancar. Tot procesul durează maxim 15 minute.
- Mai există un alt model prin care clienţii pot fi păcăliţi şi anume prin intermediul reţelelor sociale. Vedem diverşi atacatori care îşi fac pagini false ale serviciilor. De exemplu pagina falsă a lui George pe Instagram, care intră în legătură cu tine şi încep să ceară diferite date. Niciodată nu trebuie dat curs unor astfel de solicitări.
- Noi încercăm să facem toate comunicările posibile pe zona de securitate. Avem un parteneriat cu Bitdefender prin care să încercăm să echipăm clienţii noştri cu soluţii antivirus astfel încât dacă dai click pe un link, care e un malware, să îl blocheze instant, dar sunt şi lucruri de care trebuie să ne protejăm noi.
- Faptul că foloseşti mai multe aplicaţii de mobile banking înseamnă că ai acces la mai multe bănci. Există o anumită funcţionalitate în aplicaţiile bancare, nu în toate, prin care poţi să îţi aduci conturile de la altă bancă la una singură.
► Urmăriţi-ne pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE