Afaceri de la zero

ZF Special. Afaceri de la zero. Mihnea Rădulescu, business director al Vodafone România: Nu ducem lipsă de soluţii sau de tehnologie. Ceea ce lipseşte este informarea, dar curiozitatea antreprenorilor este în creştere

26.10.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Primul pas către digitalizare, un subiect discutat din ce în ce mai mult în mediul antreprenorial, este informarea şi înţelegerea beneficiilor aduse de soluţiile di­gitale. Mihnea Rădulescu, business direc­tor al Vodafone România, susţine că nu lipsesc nici aceste soluţii şi nici tehnologia în sine, însă ceea ce lipseşte din zona afacerilor mici şi mijlocii este tocmai această infor­mare a antreprenorilor.

Astfel, Vodafone a creat la nivel de grup platforma V-Hub, care vine în spriji­nul antreprenorilor cu zeci de articole infor­mative pe direcţii generale ale di­gi­talizării, cu servicii de consultanţă şi mentenanţă şi care le oferă acestora po­si­bilitatea de a tes­ta soluţiile digitale pe care le consideră po­trivite pentru businessurile lor.

„Cred că, în primul rând, ar fi impor­tant să plecăm de la acest cuvânt: digita­lizare. Toată lumea vorbeşte despre digita­lizare, dar cred că foarte puţini reuşesc să înţe­leagă la ce se referă. Zona de la care tre­buie să plecăm este cea de informare. Realitatea este că nu ducem lipsă de soluţii sau de tehnologie. Ce lipseşte este infor­ma­rea. Atunci ne-am decis să creăm V-Hub, într-o primă fază, pentru a oferi mai multe informaţii antreprenorilor. Apoi, ne-am dorit să aducem, pas cu pas, un magazin on­line. Practic, să oferim oricărui antreprenor posibilitatea de a achiziţiona dintr-un singur loc o sumedenie de soluţii care să-i poată oferi acea capacitate superioară de a fi mai competitiv şi mai eficient şi, din păcate, având în vedere situaţia actuală creată de pandemie, de a supravieţui“, a spus Mihnea Rădulescu, business director al Vodafone România.

Pe platformă, mai adaugă el, antrepre­norii pot citi articole în funcţie de tipologia digitalizării, fie că este vorba de securitate cibernetică, marketing digital sau tool-uri de productivitate, toate fiind adaptate la mărimea unei companii mici şi mijlocii.

De asemenea, acei antreprenori care aleg să interacţioneze cu un consultant Vodafone pot afla care ar fi acele unelte care ar putea ajuta compania să devină mai profitabilă şi mai competitivă.

Printre soluţiile pe care antreprenorii le pot testa gratuit timp de o lună se numără so­lu­ţii de emitere facturi, semnătură digi­tală, arhivarea documentelor sau securitate.

Un alt avantaj adus de soluţiile digitale este că antreprenorii plătesc lunar o sumă pentru acestea, astfel că nu este nevoie de o investiţie iniţială care să se simtă în bugetul lor.  „Eu nu cred că soluţiile acestea sunt so­lu­ţii scumpe. Nu este o diferenţă sem­nificativă între a avea un aparat POS clasic şi a avea soluţia de Mobile POS. Totul se face digital şi cred că acesta este viitorul.“

Câteva dintre planurile de dezvoltare pentru platforma V-Hub, astfel încât toate soluţiile să fie aduse într-un singur loc şi ac­ce­sul la digitalizare să fie mai facil pentru an­­tre­prenori, includ crearea unor testi­mo­niale video, un barometru al digitali­zării com­paniilor şi implementarea unui ma­ga­zin online prin care clienţii să poată să-şi achi­ziţioneze produse digitale direct din site.

Mihnea Rădulescu este de părere că un beneficiu adus de pandemie este conştien­tizarea importanţei telecomunicaţiilor şi deschiderea apetenţei pentru consumul online.  „Nu mai este doar o opţiune, am şi online şi offline. Sunt pieţe întregi care s-au mutat aproape exclusiv în zona de online, iar zona de offline rămâne în continuare acolo, însă cu un trafic şi o eficienţă mai scăzută“.

Pandemia a creat mutaţii la nivel de comportament al consumatorului, care impun trecerea în digital, iar fără acest lucru, supravieţuirea unor companii, în special a celor mici, este pusă la îndoială. Pentru unele companii care au înţeles nevoia digitalizării în această perioadă, trecerea în online a însemnat creştere, atât în ceea ce priveşte activitatea, cât şi eficienţa. Câteva astfel de exemple, după cum spune Mihnea Rădulescu, sunt companiile de transporturi sau de curierat.

În România, există un număr de antreprenori care nu au aptitudinile digitale necesare pentru a folosi anumite soluţii, întrucât afacerile lor s-au născut cu mulţi ani în urmă şi au rămas la stadiul de întreprinderi mici. Pentru aceştia, spune el, platforma V-Hub face ca soluţiile să devină tangibile, prin serviciile de consultanţă şi mentenanţă.

„Pentru noi e extrem de important să le spunem antreprenorilor că noi suntem un integrator important de soluţii de digitalizare. Am văzut că, odată ce comunicarea cu mediul de afaceri creşte, apetenţa de a se informa creşte. Vedem o curiozitate a antreprenorilor care este în creştere.“

Dintr-un studiu recent realizat de Vodafone, reiese că nivelul de digitalizare al companiilor mici şi mijlocii din România este cu mult sub media europeană, undeva în jur 17-18%, ceea ce arată, după cum spune Mihnea Rădulescu, şi capacitatea acestor companii mici şi mijlocii de a supravieţui în noua lume tehnologică şi în faţa adopţiei consumatorilor a interacţiunii digitale.

„Ne dorim ca experienţa noastră în digitalizare să o ducem cât mai mult către companiile mici şi mijlocii. Vedem primi paşi, apetenţă, dorinţă. Nu am niciun dubiu că pariul este câştigător. Nevoia de digitalizare este atât de mare, încât nu avem cum să ratăm acest moment“.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania